Nebojte se otevřít školu rodičům. Spolupráce školy a rodiny jako prevence předčasných odchodů ze vzdělávání - I. část

Vydáno: 19 minut čtení
Předčasné odchody ze vzdělávání, tedy situace, kdy žák opouští vzdělávací systém před dokončením 9. třídy základní školy nebo vypadává ze studia v průběhu střední školy a nedosáhne tak fakticky žádné kvalifikace, jsou závažným problémem s komplexním celospolečenským dopadem (Matoušek, 2019). Počet žáků předčasně opouštějících vzdělávání je v České republice dlouhodobě ve srovnání s jinými státy Evropy poměrně nízký. Oproti celoevropskému trendu, který se vyznačuje poklesem či stagnací míry odchodů ze vzdělávání (ze 14 % na 9,9 % mezi roky 2009 a 2020), však dochází v České republice v posledních letech k jejímu nárůstu z 5,4 % na 7,6 % mezi roky 2009 a 20201). Zároveň v ČR zaznamenáváme značné mezikrajové rozdíly: v roce 2020 dosáhla míra předčasných odchodů v Karlovarském a Ústeckém kraji 17,4 %, což je proti celorepublikovému průměru přímo alarmující rozdíl.
Mgr. et Mgr.
Daniela
Büchlerová
socioložka, ve sve vyzkumne praxi se zaměřuje zejmena
Práce s rodinou jako prevence předčasného odchodu ze vzdělávání
V odborné literatuře existuje řada výzkumů týkajících se příčin předčasných odchodů ze vzdělávání a rovněž mnoho prací popisujících preventivní intervence snižující riziko výskytu tohoto jevu. Z mnoha z nich vyplývá, že zásadním faktorem, který může zmírnit
push out
,
pull out
,
falling out
i
fade out
efekty vedoucí k opuštění školy2), je
práce s rodinou žáka a její silnější zapojení do procesu vzdělávání a života školy
3). Zaměřili jsme se proto na zahraniční diskurz v oblasti zvýšení participace rodiny na vzdělávání vlastních dětí. Vycházeli jsme zejména z prací vydaných v německy mluvících zemích, kde existuje silná paralela s naším školským systémem pramenící ze společných historických tradic, ale také z praxí existujících v USA, kde je tradičně silné zaměření na komunitně vedené školství.
Z hlediska zapojení rodiny do vzdělávání v zásadě existují dva hlavní trendy. Prvním z nich je
přístup založený na chápání vzdělávacího systému a školských i předškolních zařízení jako institucí s expertní znalostí a kompetencemi
pro vzdělávání a výchovu dětí, které přebírají zodpovědnost za vývoj dětí a odsouvají rodiče do pasivní role. Ten se však již jeví jako překonaný, jak naznačují i výzkumem podložené zkušenosti s celodenními školami v Německu a Švýcarsku, které ukázaly, že kvalitní vzdělávání může být úspěšné pouze v úzké spolupráci mezi rodinou a školou a automaticky nezvyšuje šance dětí ze znevýhodněného prostředí, pokud není propojeno s rodinou, která je podporována ve svých individuálních potřebách (Neuenschwander, 2009).
Druhým typem je přístup korespondující s inkluzivními trendy ve vzdělávání, jehož podstatou je užší
provázanost mezi školou a rodinou
. Vychází jednak z toho, že bez vhodné podpory rodiny a její spoluúčasti na vzdělávání nemá dítě plné šance na školní úspěch, a dále z premisy, že rodiče jsou „experty“ na své děti, což se vyplatí v rámci vzdělávacího systému respektovat.
Vztah mezi rodinou a školou často trpí tím, že škola a učitelé vystupují z pozice silnějšího a nadřazeného. Škola často vstupuje do kontaktu s rodič

Související dokumenty

Pracovní situace

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Zákonný zástupce
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Sdružení rodičů a přátel školy podle nového občanského zákoníku
Neshody při žádosti o odklad povinné školní docházky
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Jak vytvořit správně online „rodičák“?
Kariérové poradenství
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Spolupráce rodiny a školy
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Odvolací řízení, přezkumné řízení, správní žaloba při nesouladu rodičů ohledně vzdělávání dítěte
Kvalitní škola musí mít kvalitní web. Ale jak na to?
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)

Poradna

Podnapilý rodič
Kurzy
Lesní školka
Kariérový poradce na ZŠ

Články

Nebojte se otevřít školu rodičům. Spolupráce školy a rodiny jako prevence předčasných odchodů ze vzdělávání - II. část