Kognitivní přístup ke vzdělávání - co to je?

Vydáno: 9 minut čtení
Přístupů ke vzdělávání je mnoho, ale ještě více je žáků a studentů. Každý z nich se učí jinak a každému z nich vyhovuje jiný přístup. Tento článek je pojatý jako stručný úvod do jednoho z možných přístupů, do přístupu kognitivního, jenž je využíván ve světě, ale i v České republice.
 
Kognitivní přístup ke vzdělávání – coto je?
Michaela
Štrejlová
studentka, Katedra psychologie FF UK
Kognitivní přístup ke vzdělávání je přístup, který se zaměřuje na proces. Znamená to, že se zajímá o způsob, jakým si osvojujeme nové poznatky, dovednosti a zároveň napomáhá rozvíjení kognitivních schopností (Lubart a Zbainos, 2016). Kognitivním vzděláváním se zabývají psychologovéi pedagogové. Kognitivní vzdělávání se nezaměřuje na statické procesy, ale snaží se pozorovat dynamické procesy. Mimo jiné zahrnuje i konstruktivní zpětnou vazbu (Lubarta Zbainos, 2016).
Termín kognitivní vzdělávání do psychologie přinesl Carl Haywood již v 70. letech 20. století. Základní pojmy, které se s kognitivním vzděláváním spojují, sahají dále do historie k psychologům jako Alfred Binet, André Rey, Jean Piaget, Lev Semjonovič Vygotski

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Zvyšování kvalifikace pedagogických pracovníků
VP, středisko výchovné péče a OSPOD
Bílá kniha
Přehled hlavních strategických a koncepčních dokumentů v oblasti vzdělávání
Vzdělávání koordinátorů EV

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka