Vize "Úspěch pro každého žáka"

Vydáno:

21. dubna proběhla v pražském DOXu konference „Úspěch pro každého žáka 2015“ (www.ucimekvalitne.cz). Dvě stovky účastníků se zamýšlely nad tím, jak společně vytvářet kulturu vzdělávání zaměřenou na úspěch každého žáka v každé škole. Šlo o odborníky z řad ředitelů škol, učitelů, zřizovatelů, pracovníků neziskových organizací, vysokých škol, MŠMT či jím přímo řízených organizací.

Vize „Úspěch pro každého žáka“
Mgr.
Silvie
Pýchová
 
výkonná ředitelka SKAV, manažerka programů EDUin
Jako řečníci byli tentokrát vybráni lídři, kterým se podařilo změnit české vzdělávání pozitivním směrem, jako je Milan Hejný se svým přístupem v matematice nebo Hana Košťálová v oblasti rozvoje kritického myšlení. Svůj inkluzivní přístup zde prezentovali dva ředitelé základních škol - Vladimír Foist z Poběžovic a Břetislav Svozil z Deblína. Akce proběhla v rámci iniciativy Úspěch pro každého žáka, za kterou stojí pětice partnerských organizací: Stálá konference asociací ve vzdělávání (SKAV), Pomáháme školám k úspěchu, o. p. s., EDUin, o. p. s., Centrum současného umění DOX a v neposlední řadě MŠMT, které převzalo nad konferencí záštitu. Nejednalo se o první setkání tohoto druhu.
Poprvé vizi
Uspěch pro každého žáka
představil Vladimír Srb na stejnojmenné konferenci v loňském roce. Vize spojuje organizace, kterým jde o to, aby
každý žák denně ve škole zažíval osobní i společný úspěch, plně rozvíjel svůj potenciál a zodpovědně si nacházel své místo na světě.
Vize nabízí příležitost společně se učit, jak rozvíjet v běžné výuce osobní potenciál každého žáka, a vyhodnocovat, jak se to daří a jak vytvářet podmínky pro trvalý pedagogický rozvoj každé školy a každého učitele. Lídři organizací tak získávají prostor pro cílevědomou spolupráci na různých úrovních vzdělávacího systému.
Kolem vize se aktuálně sdružuje přes padesát organizací, jejichž zástupci se setkávají, aby si vzájemně porozuměli v tom směru, jak vizi interpretují, jak se to konkrétně projevuje v jejich aktivitách a jakým způsobem vyhodnocují, že se jim daří naplňovat cíle zaměřené na to, aby každý žák mohl ve škole zažívat úspěch. Zabývají se konkrétnějšími otázkami a sdílejí příklady dobré praxe - Jak mohu jako ředitel školy rozvíjet tento přístup u nás ve škole? Jak se to může projevit na úrovni plánování rozvoje školy, na úrovni rozvojových rozhovorů s učiteli a na úrovni hospitací? Jaký přístup k výuce matematiky (čtenářství, badatelství...) a jaké konkrétní metody nejlépe podporují zapojování žáků do učení a přinášejí prožitek úspěchu u každého dítěte? Jak může zřizovatel pomáhat svým školám rozvíjet tento přístup? Jak může ministerstvo rozvíjet tento přístup? Jak můžeme vyhodnocovat, zda mají naše aktivity skutečně pozitivní dopad na učení žáků?
Usilujeme o vytvoření atmosféry vzájemného učení a respektu mezi lídry organizací, které se vydaly na složitou cestu nestálého rozvoje. Iniciátoři této vize si kladou za cíl vytvrvale utvářet kulturu zaměřenou na každého žáka, kde zapojené organizace spojuje společná vize s vědomím toho, že to není jednoduchá mise, proto mají zájem se od sebe učit, ať už z pozitivních příkladů, nebo chyb. Iniciativa
Uspěch pro každého žáka
je otevřená všem zástupcům organizací, které tuto vizi sdílejí. Připravujeme podzimní setkání lídrů zapojených organizací. Připojit se můžete i vy na www.uspechzaka.cz.

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon