Střediska výchovné péče

Vydáno: 18 minut čtení

Střediska výchovné péče jsou školská zařízení preventivně výchovné péče. Cílem preventivně výchovné péče je předcházet vzniku a rozvoji rizikových projevů chování dětí nebo narušení jejich zdravého vývoje a přispívat ke zdravému osobnostnímu rozvoji dětí. Střediska poskytují podporu dětem, rodičům či jiným osobám odpovědným za výchovu a pedagogickým pracovníkům.

Střediska výchovné péče
Mgr. et Mgr.
Daniela
Němcová
odborná pracovnice oddělení strategie a analýz MŠMT
Poptávka po psychologických a speciálněpedagogických službách středisek výchovné péče (dále jen střediska či SVP) roste. Ne ve všech územích ČR jsou jejich služby ale dostupné, míra pokrytí v regionech se liší. I proto je prioritou MŠMT pro další období realizace Strategie 2030+ nadále rozšiřovat síť středisek tak, aby se stala služba skutečně dostupnou. Cíl je v novém realizačním plánu školství v
Dlouhodobém záměru vzdělávání ČR na období 2023–2027
. Přednostně bude zájem rozšířit síť v místech, kde služba úplně chybí nebo je vyšší koncentrace dětí s odlišnými projevy chování. Střediska představují významný prvek v systému prevence ohrožení dětí a při podpoře duševního zdraví dětí a mladistvých.
Účel středisek
Podle zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní a ochranné výchovy a preventivně výchovné péči, v platném znění1) je účelem středisek poskytovat preventivně výchovnou péči a tím zejména předcházet vzniku a rozvoji negativních projevů chování dítěte nebo narušení jeho zdravého vývoje, zmírňovat nebo odstraňovat příčiny nebo důsledky již vzniklých poruch chování a přispívat ke zdravému osobnostnímu vývoji dítěte. Střediska poskytují pomoc rodičům nezletilého klienta nebo jiným osobám odpovědným za výchovu při výchově a vzdělávání dítěte a při řešení problémů spojených s péčí o dítě s cílem zachovat a posílit rodinné vazby dítěte a zamezit odtržení dítěte od jeho rodinného prostředí. Dále poskytují služby pedagogickým pracovníkům. Spolupracují se školami, školskými poradenskými zařízeními, s orgány sociálně-právní ochrany dětí, se zdravotnickými zařízeními a dalšími orgány podílejícími se na prevenci a řešení rizikového chování dětí a dospívajících.
Střediska

Související dokumenty

Pracovní situace

Jednání výchovné komise
Školní psycholog na střední škole
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Práva a povinnosti dětí umístěných v zařízení
Opatření ve výchově
Adaptační kurzy
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Individuální výchovný plán
Ústavní a ochranná výchova
Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy
Výchovné a rodinné skupiny
Diagnostický ústav
Komunikace s OSPOD, soudem; umístění dítěte, přemístění dítěte
Dětský domov
Výchovný ústav

Poradna

Třídní důtka - odpověď na dotaz
Lesní školka
Příplatek

Zákony

109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
383/2005 Sb. , kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
333/2012 Sb. , kterým se mění zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Vyhlášky

458/2005 Sb. , kterou se upravují podrobnosti o organizaci výchovně vzdělávací péče ve střediscích výchovné péče