Školy jako terč kybernetického útoku

Školy mají za sebou neočekávané a nelehké období, kdy byly v podstatě ze dne na den nuceny přepnout do režimu online výuky. Ředitelé, učitelé, ale koneckonců i žáci byli kvůli koronavirové krizi a karanténě vystaveni situacím, na které je nikdo předem nepřipravil, a jak se lidově říká, byli hozeni do vody. Digitální technologie se staly jediným nástrojem kontaktu s okolním světem, bezpečnost jejich používání ale šla v dané situaci často stranou. Jen málokterý ředitel školy či učitel si v té chvíli totiž uvědomil, že se škola stejně jako nemocnice nebo komerční podnik může stát terčem kybernetického útoku. V tomto článku si vysvětlíme proč a shrneme praktické tipy, jak tato rizika v budoucnu eliminovat. Budeme se přitom věnovat mikro- i makropohledu na věc. A začneme u výuky.

Školy jako terč kybernetického útoku
Mgr.
David
Kudrna
designér vzdělávacích procesů a garant pro osvětu 2. stupně ZŠ, oddělení vzdělávání, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
Mgr.
Petra
Sobková
lektorka a designérka osvětových a vzdělávacích materiálů a aktivit pro děti, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost
Nedílnou součástí online výuky jsou komunikační nástroje a aplikace. Když nás redakce oslovila, původním podnětem bylo diskutovat bezpečnostní otázky konkrétní aplikace, kterou podle průzkum

Související dokumenty

Pracovní situace

Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Individuální konzultace na půdě školy
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Jak fungují sociální sítě
Informace k vyhlášení nouzového stavu v ČR
Stát kvůli šíření koronaviru zakázal kulturní, sportovní a společenské akce s účastí nad 100 osob, zavírají se školy
Výkon práce zaměstnanců – pedagogických pracovníků
Převedení učitele na jinou práci za nouzového stavu
Statutární orgán, zástupce statutárního orgánu
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Škola v době mimořádných opatření - pohled vedení školy
Přijímací řízení podle zvláštních pravidel zákona č. 135/2020 Sb.
Proč se tolik chytrých lidí nachytalo na BFF?
Mediální vzdělávání
Facebook je do výuky sice pohodlný nástroj, ale jeho používáním žáky v on-line prostředí pracovat nenaučíme
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Vzorová zadávací dokumentace pro tvorbu školních webových stránek
Ošetřovné v podmínkách mimořádných opatření

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Online výuka
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon