Jde o jednoduchý, stručný a přehledný soupis kritérií efektivní všeobecné primární prevence. Checklist ukazuje, jak by měla (či naopak neměla) vypadat preventivní práce se žáky, ať už ji realizuje škola sama, nebo za pomoci externistů, např. lektorů neziskové organizace, policistů, zkrátka kohokoliv.
Jak poznat kvalitní preventivní program? Nový checklist pomůže učitelům vybírat
Bc.
Roman
Petrenko
sociolog, výzkumný pracovník Centra sociálních služeb Praha
V současné době se školy stále častěji setkávají s různými nabídkami preventivních programů, které mají podpořit zdravé klima třídy, předcházet rizikovému chování či posílit duševní pohodu žáků. Nabídka je pestrá, od dlouho zavedených organizací a státních institucí až po menší neziskové subjekty či jednotlivce z praxe. Programy primární prevence nabízí více než 135 subjektů1) a neustále se objevují nové.
Některé programy se mohou podle popisu jevit atraktivně. Při bližším prozkoumání ale zjišťujeme, že postrádají klíčovou oporu v metodice či vycházejí spíše ze zastrašování než ze zásad efektivní prevenc