Projekt Emise Slezského gymnázia aneb Začni změnou u sebe

Vydáno: 12 minut čtení

Projekt Emise je studentská iniciativa Slezského gymnázia v Opavě. Vznikla s cílem šířit osvětu ohledně znečištění ovzduší a později byla rozšířena o problematiku světelného znečištění.

Projekt Emise Slezského gymnázia aneb Začni změnou u sebe
Laura
Pavlíčková
studentka čtvrtého ročníku Slezského gymnázia v Opavě
Jak projekt vznikl
Jelikož se město Opava nachází mezi ostravskými a polskými uhelnými doly a je níže položené než tyto dvě oblasti, dovedete si představit, že opavské ovzduší není, nebo alespoň nebývalo, úplně nejčistší. Vznik projektu
Emise
se datuje do období zimy 2013, kdy si skupina studentů společenskovědního semináře začala všímat červených vlaječek, které se objevovaly na opavských autobusech a trolejbusech.
Brzy měli jasno v tom, že tyto vlaječky signalizují zhoršenou kvalitu ovzduší, která byla mnohdy velmi špatná. To bylo sice alarmující, ale studenti si zprvu nemysleli, že by s tím oni sami mohli něco dělat. Následoval však rozhovor s vyučující Mgr. Kamilou Tkáčovou, která je dodnes garantem projektu
Emise
. Zakladatelé projektu se shodují, že na ně velmi zapůsobilo, když jim řekla, že když budou chtít, dokážou cokoliv. A tak se tedy dali do práce.
Cílem projektu bylo šířit osvětu o znečištění ovzduší mezi veřejností a předložit zastupitelům města návrhy, jak ovzduší v Opavě zlepšit. V počátcích bylo nedílnou součástí činnosti studium uvedené problematiky. Žáci oslovili odborníky v oblasti chemie, fyziky či meteorologie, ale také se začali zajímat o legislativní proces a možnosti, jak v jeho rámci předkládat a prosazovat změny.
Činnost
V únoru 2013 žáci poprvé představili náměstkovi primátora města Opavy svůj záměr. Tím bylo oslovovat veřejnost a prostřednictvím speciálně vytvořené brožury ji informovat o stavu ovzduší a možnostech jeho zlepšení a současně přednášet na základních a středních školách, aby se informace dostaly mezi mladou generaci.
Aby byl naplněn první ze zmíněných cílů, museli se žáci vydat do terénu. Začali obcházet domy a obyvatele Opavy jednoho po druhém, diskutovali s lidmi a poskytovali informační materiály tam, kde se špatně topilo. Zde se ukázala jako výhodná spolupráce s reprezentací města – náměstek primátora poskytl žákům záštitu ve formě průkazek s uvedenou podporou magistrátu. Zajistil také článek do místních novin, který informoval obyvatele Opavy o žákovských pochůzkách.
Brzy bylo jasné, že iniciativa bude mít formu dlouhodobého projektu, a v několika následujících letech se nadále dařilo propojovat její aktivity s podporou ze strany města Opavy a jeho zastupitelů. Jedním z příkladů byla
dotace
poskytnutá právě na tisk výše zmíněných brožur, v nichž je třeba uvedeno, jak topit, aby lidé neškodili životnímu prostředí, nebo také jak na sousedy, kteří k topení nepřistupují zodpovědně, upozornit prostřednictvím fotografií a aplikace Čistý komín (vyvinuté organizací Čisté nebe), která se dnes používá v celé České republice.
Druhým cílem bylo šířit povědomí o této problematice. Cílovou skupinou zde byli žáci základních škol – studenti předpokládali, že mladá generace by mohla poznatky přinést i do svých rodin a stát se tak hybatelem změny přístupu. Na Slezském gymnáziu pravidelně probíhaly chemické a fyzikální workshopy pro skupiny žáků ze základních škol, kde se názorně předvádělo, jaký vliv má znečištěné ovzduší na lidské zdraví a jak velký rozdíl způsobí, bude-li se topit tak, jak se topit má.
Záštita MŽP a další úspěchy
Emise
– jakožto projekt vedený studenty (a ještě k tomu z odlehlého Slezska) – bral zpočátku v širším měřítku málokdo vážně. To se změnilo, když jeho myšlenka zaujala tehdejšího ministra životního prostředí Mgr. Richarda Brabce. Ten dokonce přijel až na Slezské gymnázium, aby se s námětem a cíli projektu blíže seznámil.
Emise
tak získaly záštitu ministerstva životního prostředí, což projektu otevřelo dveře k dalším užitečným kontaktům. Emisaři oslovili například Masarykovu univerzitu v Brně a Univerzitu Palackého v Olomouci, které jim pomohly s obsahovou přípravou informační brožury. Vznikla i spolupráce s Českou inspekcí životního prostředí.
Postupně se podařilo dostat tuto studentskou aktivitu do povědomí opavské veřejnosti. Projekt si získal takovou důvěru, že se na jeho členy obrací již sami občané, pokud mají pocit, že se v jejich blízkosti vyskytuje problém. Byla nastolena spolupráce s místními zastupiteli, kteří běžně přijímají podněty od členů projektu. Původní záštita MŽP byla postupně rozšířena o další podporu, a to ze strany Moravskoslezského kraje nebo ministerstva školství.
S touto úrovní podpory bylo možné pustit se do dalších aktivit – velmi přínosná jsou i v současnosti videa, která emisaři natočili ve spolupráci s týmem školní televize TV SGO. Tato videa se mohla pochlubit takovou kvalitou zpracování, že se je rozhodlo využít i ministerstvo životního prostředí. Aktuálně je najdete na webové stránce https://emise.sgopava.cz/materialy/, lze je volně stáhnout a použít při výuce environmentální problematiky. Projekt
Emise
dále podpořil také Ing. Jiří Horák, Ph.D., (
alias
Smokeman), jehož jméno je spojeno s prací pro Výzkumné energetické centrum VŠB-TUO a popularizací vědy prostřednictvím kanálu ČT edu.
Nová výzva – světelné znečištění
Vzhledem k tomu, že se projektu
Emise
dařilo velmi efektivně pracovat na zlepšení čistoty ovzduší, přibyla časem nová, ale neméně důležitá oblast činnosti. Od roku 2017 se projekt začal zaměřovat také na problematiku světelného znečištění. Tato větev projektu mohla využít i zahraničních zkušeností, protože byla začleněna do programu Erasmus+ a stala se součástí partnerské výměny Slezského gymnázia a školy v jihoanglickém městě Plymouth. Tam se žáci SGO vydali změřit světelný smog v roce 2021 a byli přijati i na místní radnici.
Tyto aktivity ovšem předpokládají, že členové týmu dovedou světelné znečištění měřit, zaznamenávat a vyhodnocovat. Jelikož je k tomuto měření potřeba co nejméně světla, provádí se výhradně v zimních měsících. Skupina žáků se sejde a rozdělí si role, jeden člověk měří teplotu světla spektrometrem, druhý luxmetrem změří intenzitu světla a třetí si všechno poznačí do předem vytvořené tabulky. Když jsou data kompletní, jsou zaslána technickým službám města Opavy, které na základě doporučení mohou lampy změnit tak, aby odpovídaly stanoveným normám. Zásluhu na zdárném rozvoji této tematiky v rámci projektu
Emise
mají i lektoři, kteří pomáhali žáky Slezského gymnázia proškolit. Za mnohé vděčí projekt v tomto směru panu Hynku Medřickému, tvůrci principů světelné hygieny, a také Mgr. Martinu Petráskovi, Ph.D., z Fyzikálního ústavu Slezské univerzity.
Doba karantény a lockdownu pak nastolila další akutní téma – žáci na sobě vypozorovali, že jim neprospívá každodenní používání počítačů, naopak se jejich psychický stav zhoršoval. Začali se tedy zabývat i tím, jak naše tělo a mysl reagují na různé typy osvětlení, a zajímali se o problematiku tzv. screentimu a jeho dopadů na lidské zdraví. Z této oblasti se následně vyvinul samostatný projekt Metanoia, který se zabývá wellbeingem a duševním zdravím, přináší tipy na jeho podporu a zvyšuje povědomí o psychických nemocech. V rámci tohoto projektu pak vznikla i sada metodických materiálů pro použití ve školách – ty jsou dostupné na webu Slezského gymnázia Opava.
Jak prezentujeme problém světelného znečištění
Každý měsíc se tým emisařů věnuje 20 vybraným žákům z jedné opavské základní školy. Tito žáci jsou obeznámeni s činností a historií projektu a proškoleni v tématech legislativy a občanské odpovědnosti. Absolvují také lekce chemie a fyziky, kde si mohou určité pokusy sami vyzkoušet. Žáci se mimo jiné dozvědí třeba to, jakou žárovku by si měli dát do svého pokoje a jak škodlivé mohou být noční lampičky nebo koukání do telefonu předtím, než jdou spát. Mladší kamarádi tak stráví čtyři hodiny na Slezském gymnáziu ve společnosti emisařů a s odbornými garanty – Mgr. Kamilou Tkáčovou (garant projektu), Mgr. Alexandrou Hoňkovou (garant za chemii), Mgr. Radimem Fričem a Mgr. Ondřejem Pikou (garanti za matematiku a fyziku).
Na dnech otevřených dveří je projekt představen zájemcům o studium, přičemž nechybí ani menší pokusy na chodbě, ani ty větší v naší chemické laboratoři.
V návaznosti na činnost Emisí vznikl i chemický kroužek Heavy Metals, který představuje chemii v praxi a účastní se řady soutěží a přehlídek – např. pravidelné červnové akce Chemie na Slezskoostravském hradě.
Jsme hrdí na výsledky
Za dobu své existence se projekt
Emise
zapsal do povědomí opavské veřejnosti a stal se respektovaným partnerem zastupitelů. Problém se podařilo skrze náš projekt přenést na půdu Evropské unie, když se se studentskými podněty ke změně legislativy spojené se světelným znečištěním seznámila eurokomisařka Věra Jourová, která následně e-mailem potvrdila, že je předala svému legislativnímu týmu a budou předloženy v Evropské komisi. Otevírají se tak dveře k vytvoření nového standardu. Mezi naše návrhy patří např. snížení počtu LED billboardů nebo zavedení popisků na žárovkách, aby kupující věděl, do jaké místnosti se žárovka nejlépe hodí.
Ve školním roce 2023/2024 byl projekt prezentován hned na dvou významných konferencích. První z nich, konference Ostrava udržitelně, proběhla 21. listopadu 2023 v Ostravě. Zde naši studenti představili projekt a jeho přínos a za své prezentační dovednosti sklidili dlouhotrvající potlesk. Nesmírně hrdí jsme na účast na konferenci s názvem Light Pollution 2024, která proběhla 6. března 2024 v Praze. Vzhledem k mezinárodnímu přesahu se zde hovořilo výhradně anglicky. Dvě studentky Slezského gymnázia představily projekt odborníkům a s mnohými z nich měly možnost o problematice světelného znečištění i neformálně hovořit. Velkou pozornost zaznamenala i studenty vytvořená mapa, která znázorňuje měřené lokality a výsledky měření. Toto vystoupení znamenalo velký úspěch, protože některé zahraniční
delegace
projevily zájem představit ideu projektu
Emise
ve svých zemích a nabídnout tento koncept svým ministerstvům školství.
Prezentace na konferencích je ale jen třešničkou na dortu všech aktivit, které se během školního roku odehrávají. Většinou se zapojení žáci věnují drobné práci s opavskou veřejností na workshopech, které jsou již tradiční součástí oslav Dne Země nebo Dne stromů, jež pořádá město Opava.
Není to jen o ekologii
Projektem
Emise
prošla během let dlouhá řada studentů. K zapojení je jistě vedl zájem o ochranu životního prostředí, získali ale celou řadu dalších dovedností – od technických postupů a laboratorní práce až po orientaci v legislativě či zlepšení jazykových dovedností. Společný záměr a odhodlání navíc často vedly k vytvoření pevných přátelství. Být emisařem na Slezském gymnáziu se stalo synonymem ke smysluplnému využití potenciálu každého zapojeného žáka.
Rádi bychom prostřednictvím tohoto článku podpořili všechny školy, které o vytvoření podobné iniciativy uvažují. Je možné využít veškerou metodiku a materiály, které Slezské gymnázium k této problematice vytvořilo. Výstupy najdete na webu projektu (emise.sgopava.cz) v sekci Materiály. Metodika projektu
Emise
byla zahrnuta také do brožury vydané organizací Člověk v tísni s názvem
Projektová výuka ke klimatickému vzdělávání
.
Jděte do toho a ukažte svým žákům, že „když budou chtít, dokážou cokoli“.

Jaký je hlavní cíl projektu Emise?

Hlavním cílem projektu Emise je šířit osvětu o znečištění ovzduší a světelného smogu, a navrhovat způsoby, jak zlepšit kvalitu ovzduší v Opavě prostřednictvím spolupráce s městskými zastupiteli.

Jaké konkrétní formy spolupráce využívá projekt Emise pro zvyšování povědomí o ekologických problémech?

Projekt Emise využívá spolupráci s městem Opava, včetně zastupitelstva, poskytování informačních brožur, pořádání přednášek na školách a účast na veřejných akcích jako Den Země.

Jak projekt přispívá k řešení světelného znečištění?

Projekt Emise se věnuje měření světelného znečištění pomocí spektrometrů a luxmetrů a data předává technickým službám města, které na jejich základě mohou upravovat osvětlení ve městě dle stanovených norem.