Wellbeing v předškolním vzdělávání: Jak ho dosáhnout a jakou roli hraje ve vývoji dětí?

Vydáno: 12 minut čtení

Předškolní vzdělávání hraje klíčovou roli v rozvoji dětí a přípravě na následující etapy života. Zajištění wellbeingu je tak nejen základním předpokladem pro optimální fyzický, emocionální a sociální rozvoj dítěte, ale zároveň se stává stále důležitějším aspektem v diskusi o kvalitě předškolního vzdělávání. O tom všem jsme si povídali se zakladatelkou a ředitelkou lesní mateřské školy Hvězdy v lese, členkou Rady Asociace lesních MŠ, Johanou Passerin.

Wellbeing v předškolním vzdělávání: Jak ho dosáhnout a jakou roli hraje ve vývoji dětí?
Denisa
Dvořáková
Asociace lesních MŠ
Wellbeing je v souvislosti se vzděláváním skloňován stále častěji. Co si pod tímto pojmem představit?
Naplněné potřeby. Když se řekne wellbeing, tak si to můžeme přeložit jako blaženost, uspokojení vývojově daných potřeb. Slovo
vývojové
potřeby je tam velice důležité, protože lidská bytost přichází na svět s určitým biologicky daným očekáváním, jak se věci mají dít, aby se mozek vyvíjel dobře. To hlavní očekávání se týká vztahu a dále pak bezpečí, místa, sycení, ochrany, hranic – limitů a podpory.
Jakou roli v zajištění wellbeingu hrají učitelé a učitelky?
Zmíněné potřeby se jako učitelé a učitelky (a chůvy a pečovatelé) musíme učit poznávat a vědět, jak se například „potřeba bezpečí“ propíše do každodenní práce, co si pod tím představit zcela prakticky. Musíme se proto vzdělávat – zejména

Související dokumenty

Pracovní situace

Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Odpovědnost pedagogů MŠ podle aktuální právní úpravy
Zkušební pobyt dítěte při přijetí do mateřské školy
Děti-cizinci v MŠ
Podmínky přístupu cizinců ze třetích států k předškolnímu vzdělávání
Přijímací řízení k předškolnímu vzdělávání
Žádost o přijetí k předškolnímu vzdělávání (přihláška)
Přerušení a zastavení správního řízení
Rozhodnutí o přijetí a nepřijetí k předškolnímu vzdělávání
Oznámení rozhodnutí
Doplňkové děti - MŠ
Povinné předškolní vzdělávání
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“

Poradna

Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka