Jak se vám líbí myšlenka dojít „bez bolesti k dospělosti“? Tak zní totiž podtitul zážitkového workshopu UdržSe fyzioterapeutky Mgr. Jany Slusarčukové a pedagožky Mgr. Šárky Chvojkové, které se svým týmem s podporou města doslova rozhýbaly mateřské a základní školy v Hradci Králové. Jejich mise je jasná: naučit pedagogy rozpoznat chybné pohybové návyky, seznámit je s principy zdravého pohybu a přirozeně je zapojovat do každodenního života nejmenších. Na svém kontě mají už 320 proškolených pedagogů z mateřských škol a 60 pedagogů ze základních škol a zdaleka nekončí. Pořád totiž věří, že nejlepší léčba je prevence.
Hravý pohyb, co děti (u)drží ve zdraví
Ing.
Zbyněk
Bárta
vedoucí odboru školství a volnočasových aktivit dětí a mládeže, Magistrát města Hradec Králové
Aktuální statistiky potvrzují dlouhodobě se zhoršující stav: podle Národní zprávy o pohybové aktivitě dětí 2022 splňuje doporučenou míru každodenní fyzické aktivity pouze 63 % dětí. Zároveň více než dvě třetiny tráví přes dvě hodiny denně u obrazovek. Výsledky testování fyzické zdatnosti navíc potvrdily, že velká část žáků ve 3. a 7. ročnících ZŠ nedosahuje ani průměrných výsledků. A to je moment, kdy do hry vstupuje hradecký magistrát ve spolupráci s UdržSe.

V situaci, kdy se mezi odborníky v rámci primární péče věnuje tématu poruch držení těla značná pozornost napříč odborným spektrem – od fyzioterapeutů a rehabilitačních lékařů po specialisty z oblasti informačních technologií –, je Hradec Králové v této oblasti díky spolupráci magistrátu a týmu UdržSe výrazně napřed.

Jako medvěd nebo brouk?
Tým fyzioterapeutů a pohybových specialistů pravidelně vypisuje nabité dvoudenní workshopy, v nichž si pedagogové sami zkoušejí cviky zaměřené na hrubou i jemnou motoriku, správné držení těla, dech, rovnováhu i práci s rytmem. Součástí jsou metodické a další podpůrné materiály a doporučení pro práci v každodenní praxi, ze kterých mohou dále čerpat. Učitelé odcházejí nejen plní dojmů a nově získaných informací, ale také s autorským pohybovým pexesem plným hravých zvířátek, balíkem instruktážních videí, kreativními sešity nebo tematickou písničkou.
Za projektem stojí zkušená fyzioterapeutka spolu s pedagožkou z mateřské školky, čímž se účastníkům dostává unikátního spojení. Workshop si díky tomu užijí dvojí optikou – fyzioterapeutickou a pedagogickou. Pedagogická pojednává o tom, jak hravě, zdravě a jednoduše začlenit správné pohybové návyky a cviky do běžného dne v mateřské škole. Fyzioterapeutická odhaluje nejčastější pohybové vady, vysvětluje souvislosti a představuje konkrétní řešení. Pomocí pohybového pexesa si učitelé na vlastní kůži vyzkouší jednotlivé cviky a prohloubí nabyté znalosti. Účastníci navíc odejdou se zpracovanou metodikou v souladu s RVP PV.

„Projekt UdržSe doslova ‚drží‘ skvělou myšlenku a ukazuje, jak pomocí jednoduchých cvičení zaujmout děti, umožnit jim seznámit se s vlastním pohybem a koordinací a optimalizovat svůj pohybový vývoj,“ říká garant projektu a dětský ortoped v jedné osobě MUDr. Jan Charvát, CSc., s tím, že projekt nabízí pedagogům důležitou příležitost – podílet se na správném motorickém a koordinačním vývoji našich dětí.
Ne nadarmo se říká, že co se v mládí naučíš, v dospělosti jako když najdeš. Právě v dětství se formují základní pohybové návyky, které ovlivňují zdraví v dospělém věku. Děti, které se hýbou správně a s radostí, si do života odnášejí větší sebevědomí, vztah k vlastnímu tělu i přirozený pohybový základ pro sport a běžné denní činnosti. Čím dříve jim ukážeme, jak na to, tím lépe. Jak se po víc než roce úspěšné spolupráce shodují autorky projektu i zástupci města, nejlepší léčba je prevence.

Zapojte se také, držte krok s trendy ve zdravém pohybu a udržte zdravý vývoj dětí v tom správném směru a tempu. Zdravě, hravě, aktivně.