Dítě má rádo v životě pravidelnost. Když si na ni zvykne, a že to někdy není pro dospělé vůbec jednoduché, dává mu životní jistotu, zesiluje jeho pocit bezpečí, umožňuje mu předvídat chod událostí, reakce lidí kolem něho. Takže pak tento stereotyp nejen neodmítá, ale dokonce vyžaduje. Některé děti málo, jiné hodně, z čehož my děláme div ne autistickou poruchu. Jsou děti, které dělají scény, když nemají na kakao svůj hrníček s kočičkou, odmítají si vzít jiné tričko než se sloníkem… Tyto projevy však nejsou patologické – jsou výrazem přirozené potřeby po stabilitě a předvídatelnosti.
Význam pravidelnosti ve vývoji dítěte
PhDr.
Václav
Mertin
Dětský psycholog
Platí to i ve škole. A nevyčítejme některým učitelům, že investují čas a energii, aby žáky ve své třídě naučili naplňovat stanovená pravidla téměř až do úrovně stereotypu. Školní rutiny – od způsobu nástupu do třídy přes organizaci práce s pomůckami až po pravidla komunikace – slouží nejen k efektivnímu fungování třídy, ale