Ve škole chybějí a neprospívají: proč je potřeba věnovat pozornost žákům se sociálním znevýhodněním

Žáci se sociálním znevýhodněním představují velmi zranitelnou žákovskou skupinu, jejíž výsledky významným způsobem ovlivňují celkovou efektivitu vzdělávacího systému. Text je prvním příspěvkem ze série článků NPI ČR, který podporuje přes 400 škol vzdělávajících žáky se sociálním znevýhodněním. Data z robustního vzorku základních škol z Ústeckého kraje ukazují, že ve srovnání s ostatními mají žáci se sociálním znevýhodněním významně vyšší absence a výrazně horší prospěch. Dokládají tak nutnost věnovat této žákovské skupině pozornost a zajistit jí potřebnou vzdělávací podporu.

Ve škole chybějí a neprospívají: proč je potřeba věnovat pozornost žákům se sociálním znevýhodněním
Mgr.
Zdeněk
Svoboda
Ph.D.
expert v oblasti inkluzivního
Doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
expert v oblasti inkluzivního
Mgr.
Tomáš
Machalík
Ph.D.
hlavní manažer projektu PROP a ředitel odboru Podpora žáků,
Česká republika dlouhodobě patří mezi země s velmi silnou mírou závislosti vzdělávacích výsledků žáků na socioekonomickém a sociokulturním postavení jejich rodin (Svoboda, 2022). Tuto skutečnost doložily například výsledky mezinárodního šetření PISA (2020), podle kterých rozdíl mezi průměrným výkonem čtvrtiny žáků s nejvyšší hodnotou a čtvrtinou žáků s nejnižší hodnotou tzv. Indexu ekonomického, sociálního a kulturního statusu dosáhl v rámci měření úrovně matematické gramotnosti celkem 116 bodu, což si lze představit přibližně jako rozdíl 3 let školní docházky!
Možnosti a

Související dokumenty

Pracovní situace

Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Školní psycholog na střední škole
Adaptační kurzy
Školní metodik prevence
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Jednání výchovné komise
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Záškoláctví a skryté záškoláctví - jak mu předcházet
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Hodnocení v náhradním termínu
Nehodnocení
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Absence žáků a přezkoušení
Poskytnutí informací třetí osobě
Učitel zaměstnaný na DPP a čerpání dovolené
Náhrada druhého cizího jazyka
Výuka plavání a omluvenky
Může žák ZŠ neprospět z výchovných předmětů?