Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol MČ Praha 7 (4. část)

Vydáno: 10 minut čtení

Tento článek volně navazuje na zkušenosti z MČ Praha 7 s pilotním zaváděním pozice sociálního pedagoga do škol a klade si za cíl shromáždit alespoň některá data, která ukazují potřebnost ukotvení role sociálního pedagoga v našich školách a školkách.

Sociální pedagog – pilotní zavádění pozice do škol MČ Praha 7. 4. část
Hana
Šišková
od roku 2018 radní pro školství v Praze 7
Praxe ukazuje, že školní úspěch dítěte, jeho schopnost soustředit se na svůj rozvoj a na hledání a rozvíjení svých talentů je zcela zásadně ovlivněn rodinou, ze které dítě vychází. Nestabilita v rodinném zázemí způsobená například složitou ekonomickou situací rodiny či zadlužeností, nevyhovujícími bytovými podmínkami, partnerskými problémy rodičů, neúplností rodiny, nemocí v rodině, domácím násilím, závislostí některého z rodičů na návykových látkách nebo třeba jen nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka u dětí z rodin odlišného etnika či dětí s odlišným mateřským jazykem může zásadně negativně ovlivnit školní úspěšnost dítěte. A prospívání dítěte ve škole se jen těžko zlepší, pokud se primárně nezačne pracovat s příčinou. Škola sama však má v práci s rodinou jen velmi omezené možnosti. Nikdo ze zaměstnanců školy, nevyjímaje speciálního pedagoga, psychologa, výchovného poradce či metodika prevence, nemá tak široké možnosti a takovou škálu nástrojů pro práci s rodinným zázemím dítěte jako právě sociální pedagog.
Sociální pedagog má možnost komunikovat s dítětem i se školou a zároveň vstupovat do rodiny, vidět dítě v jeho přirozeném prostředí a rozklíčovat situaci, ve které se rodina nachází a která dítě ovlivňuje. Jako průvodce pomáhá nalézt vhodnou formu řešení této situace, propojuje rodinu s odborníky, úřady a neziskovými organizacemi, které se na danou problematiku zaměřují a jsou schopny pomoci.
Školní neúspěch dítěte je často jen indicií k problému v jeho rodinném zázemí. Rodina sama často není s to se se svou situací vypořádat. V takovém případě sociální pedagog skrze hledání cesty ke zlepšení kvality života rodiny zlepšuje kvalitu života dítěte a tím podporuje jeho školní úspěšnost i úspěšnost v dalším životě.
Kolika dětí se to týká?
Výše zmíněný výčet rodinných situací, které zásadně ovlivňují prospívání dítěte, není ani zdaleka vyčerpávající, nicméně postihuje alespoň ty nejzávažnější. Několik čísel nám pomůže utvořit si představu, kolika dětí se takové situace v ČR mohou týkat.
*
V roce 2022 bylo podle dat ČSÚ 1 046 000 osob ohroženo chudobou a sociálním vyloučením. Z nich 123 428 osob bylo mladších 18 let.
*
V roce 2022 uvádí Exekutorská komora ve svých statistikách 666 420 fyzických osob v exekuci, a to s celkovým počtem 4 029 280 exekucí, na jednu osobu tedy průměrně připadá 6,15
exekuce
.
Exekuce
se týkají velkého množství rodin s dětmi.
Souvislost mezi ekonomickou situací rodiny a úspěšností dítěte ve škole ukazuje projekt Mapa vzdělávání. Uveďme příklad z Mostu, kde je v určitých lokalitách až 37 % rodičů v exekucích a základní školu tam nedokončí každé desáté dítě (celorepublikově asi 4-5 %). Pokud jsou rodiny v materiální nouzi, je školní úspěšnost dítěte zcela odsunuta na vedlejší kolej.
Dalším zásadním faktorem způsobujícím školní neúspěšnost je bytová nouze. V bytové nouzi se nachází až 62 000 domácností s 51 000 dětmi do 18 let. Dalších až 190 000 domácností s asi 100 000 dětmi je ohroženo ztrátou bydlení.
Sociální vyloučení hraje ve školní neúspěšnosti dětí zásadní roli. V sociálně vyloučených lokalitách v roce 2015 žilo až 115 000 lidí, z nichž až 50 000 byly děti. Sociálně vyloučené lokality si zachovávají výrazně disproporční zastoupení romské menšiny, což způsobuje značně segregované vzdělávání romských dětí.
Komplikované rodinné vztahy, rozvod či absence jednoho z rodičů mohou být jednou z příčin neprospívání dítěte. Podle sčítání lidu z roku 2021 (ČSÚ) bylo z celkových 2 773 930 rodinných domácností 508 590 rodin neúplných. Samoživitelé jsou trvale nejohroženější skupinou z hlediska typu rodiny, riziku chudoby je vystaveno více než 30 % z nich (podle dat ČSÚ v průběhu roku 2021 skončilo rozvodem 13 000 manželství s celkem 20 400 nezletilými dětmi).
Podle výzkumu UNICEF 2017 Mladé hlasy se asi 14 % českých dětí setkává v rodině s násilím (jde asi o 175 000 dětí).
V ČR je zhruba 30 000–40 000 dětí, které mají rodiče ve výkonu trestu.
V číslech by se dalo dlouho pokračovat. Bylo by také na místě zmínit situaci dětí s odlišným mateřským jazykem, se specifickými vzdělávacími potřebami a mnoho dalších.
Startovací čáru má každé dítě jinde
Dalším zásadním faktorem školní úspěšnosti je fakt, že prostupnost vzdělávacího systému v ČR je velmi nízká, vzdělání jako sociální výtah selhává. Podstatný pro školní úspěšnost není ani tak talent, schopnosti či píle, ale socioekonomický
status
rodiny. Děti rodičů se základním vzděláním mají jen minimální šanci, že se jim podaří vystudovat střední školu. Opět pár čísel:
*
Pouze asi 17-20 % žáků dosahuje vyššího vzdělání než jejich rodiče (průměr v zemích OECD je dvojnásobný).
*
Podle informací MŠMT ročně nedokončí základní vzdělávání asi 4-5 % žáků, celorepublikově se jedná každý rok o asi 5 000 dětí, které ukončí základní vzdělání v nižším než devátém ročníku.
*
V roce 2021 mělo z celkového počtu 8 832 000 obyvatel nad 15 let pouze základní vzdělání 1 107 000 obyvatel.
Je třeba systémově zavést do vzdělávání mechanismy podporující větší prostupnost systému.
Vyřeší to učitelé?
Učitelé stojí před diferencovanými a často velmi komplikovanými třídami a nemají ani kapacitu, ani nástroje na to, aby blíže zkoumali rodinnou situaci žáka, kterému se nedaří, a byli v ní nějak zásadněji nápomocni.
Pedagog potřebuje mít podporu dobře fungujícího plně obsazeného školního poradenského pracoviště, ideálně i se sociálním pedagogem, který se může ujmout práce s takovým dítětem i s celou rodinou a pomoci s tím, aby dítě mělo možnost dosáhnout ve škole svého maximálního úspěchu. I zde alespoň pár čísel:
*
Dlouhodobému stresu je vystaveno asi 60 % českých učitelů, polovina je ohrožena syndromem vyhoření.
*
Mladí učitelé jsou ohroženi drop-outem, až třetina zvažuje odchod ze školství. Důvodem jsou mj. velké počty dětí ve třídě, kázeňské problémy, nedostatečná motivace žáků, velká diverzita v žákovské populaci, náročná komunikace s rodiči a další.
Také učitele je třeba podpořit a sejmout z nich část práce, na kterou nemají čas ani
kompetence
.
Přidaná hodnota sociálního pedagoga?
Sociální pedagog samozřejmě nezachrání všechny děti, nepomůže všem rodinám, neuleví všem pedagogům. Nicméně každé jedno dítě, jehož situace se díky jeho intervenci zlepší a jemuž se začne ve škole dařit, znamená jeden šťastnější a naplněnější život.
Pokud to není dostatečným argumentem pro zavedení role sociálního pedagoga, uvedu ještě pár čísel.
*
Každý žák, který dokončí SŠ bez maturity, odvede za svůj život do veřejného rozpočtu o zhruba 2,3 milionu Kč více než člověk s pouze základním vzděláním.
*
Dle studie Münicha a Krajčové z roku 2020 již při mírných intervencích do vzdělávání těch nejslabších žáků přibude do státního rozpočtu ročně 18 miliard, a to při velmi málo ambiciózním scénáři. Při ambicióznějším scénáři může jít o několikanásobky této částky.
Z výše uvedeného vyplývá, že zavedení sociálních pedagogů do škol a školek může významně přispět k větší prostupnosti vzdělávacího systému, zvýšit šanci dětí ze znevýhodněného prostředí dosáhnout lepšího vzdělání a podpořit přetížené pedagogy.
Zkušenosti z Prahy 7
I v rámci pilotáže role sociálního pedagoga v Praze 7 narážejí naše sociální pedagožky na nejrůznější rodinné situace a pomáhají je řešit. Za dohromady 19 odpracovaných měsíců v našich školách mají 3 sociální pedagožky na kontě 110 případů dlouhodobějších intervencí (nejméně 3 setkání, dlouhodobější práce s dítětem i s rodinou) a dalších několik desítek drobnějších intervencí. Každá intervence končí ve chvíli, kdy se najde řešení situace a nastává zlepšení ve výsledcích žáka. I po skončení intervence se situace dítěte monitoruje. A výsledky dětí se prokazatelně zlepšují.
Naše praxe ukazuje, jak moc jsou sociální pedagogové potřební. Nejen ve vyloučených lokalitách, ale ve všech školách napříč republikou je mnoho dětí ve složitých rodinných podmínkách a potřebují maximální podporu. Protože každé dítě si zaslouží zažívat ve škole úspěch.
Zdroje
*
Bydlení jako problém. Zpráva o sociálním vyloučení z bydlení 2021.
[Online.] Dostupné z: https://socialnibydleni.org/wp-content/uploads/2021/08/Bydleni-jako-problem-2021.pdf
*
ČSÚ.
Osoby ohrožené příjmovou chudobou 2017–2022.
[Online.] Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/189719223/1600212319.pdf/ad50dc65-14fa-47eb-a09c-c55b273a3714?version=1.1.
*
Exekutorská komora ČR:
Otevřená data o exekucích.
[Online.] Dostupné z: https://statistiky.ekcr.info/.
*
KAŠPAROVÁ, V. Děti školou povinné
.
In
Statistika a my
. 2022. Dostupné z: statistikaamy.cz.
*
KRAJČOVÁ, J. a D. MÜNICH, D. Vysoké náklady nízkého vzdělání v České republice. Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, 2020.
*
MPSV.
Akční plán pro plnění Záruky pro děti na období 2022–2030.
[Online.] Dostupné z: https://www.mpsv.cz.
*
PAQ Research. Mapa vzdělávacího neúspěchu. [Online.] Dostupné z: https://www.mapavzdelavani.cz.
*
PROKOP, D. a T. DVOŘÁK.
Analýza výzev vzdělávání v ČR
. [Online.] Dostupné z: https://www.eduzmena.cz/src/Frontend/Files/FileExtend/source/file1629457367.pdf.
*
TAČR, Median.
Analýza dopadů nedostačujícího bydlení na školní a další problémy dětí v ČR.
[Online.] Dostupné z: https://www.mpsv.cz/documents/20142/225517/Analyza_dopadu_nedostacujiciho_bydleni_na_skolni_a_dalsi_problemy_deti_v_CR.pdf/26bac884-b124-6f49-beec-a062b2eec275.
Poznámka redakce
Doposud publikované texty na téma pilotní zavádění pozice sociálního pedagoga do škol městské části Praha 7:
Romana Růžičková: Sociální pedagog – pilotní zavádění pozice do škol městské části Praha 7 (1. část),
Řízení školy
1/2023
Monika Nezbedová: Praktické zkušenosti se zaváděním role sociálního pedagoga z pohledu ředitelky školy (2. část), Monika Nezbedová:
Řízení školy
2/2023
Nela Beranová: Praktické zkušenosti se zaváděním role z pohledu sociální pedagožky (3. část),
Řízení školy
3/2023

Související dokumenty

Pracovní situace

Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2023/2024
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Zákonný zástupce
Manuál krizové komunikace
Hodnocení žáka omluveného z důvodu odmítání testování, ochrany dýchacích cest
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
Oblasti plánování zaměstnanců
Kariérové poradenství
Vztah rodičů a školy pohledem práva
Řádná docházka žáka do školy a nepřítomnost žáka ve vyučování
Spolupráce rodiny a školy
Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
Začínající učitelé
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Činnosti zajišťované v „malotřídních“ školách
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Školy jako centra vzdělávání pro udržitelný rozvoj a jejich odpovědnost

Poradna

Ochrana osobních údajů

Články

Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol MČ Praha 7 (1. část)
Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol městské části Praha 7 (3. část)
Sociální pedagog - pilotní zavádění pozice do škol městské části Praha 7 (2. část)