Školní kolektivy v hasičských stanicích

Vydáno:

Současná společnost je vystavena celé řadě běžných rizik a také rozličných hrozeb přírodního nebo antropogenního původu. Funkční systém výchovy a vzdělávání jako jedna ze souboru společensky významných oblastí by měl zajistit, aby jedinec dokázal těmto negativním vlivům lépe čelit. Obyvatelstvo České republiky je vzděláváno v rámci standardního vzdělávacího procesu dle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Na školní vzdělávání jsou nadstavbově napojeny projekty vybraných institucí, zejména základních složek integrovaného záchranného systému (IZS) a nestátních neziskových organizací.

Školní kolektivy v hasičských stanicích
kpt. PaedDr.
Luďka
Palzerová
odbor ochrany obyvatelstva a krizového řízení, HZS hl. m. Prahy
Základním úkolem Hasičského záchranného sboru České republiky (HZS), jedné ze základních složek IZS, je chránit životy a zdraví obyvatel, životní prostředí, zvířata a majetek před požáry a jinými mimořádnými událostmi a krizovými situacemi. Kromě tohoto základního úkolu mají HZS krajů také povinnost zabezpečovat tzv. preventivně výchovnou činnost (PVČ). Jde o činnost zaměřenou na výchovu obyvatelstva s cílem předcházet vzniku mimořádných událostí a v případě jejich vzniku dosáhnout zmírnění nežádoucích dopadů mimořádné události na zdraví, životy, majetek či životní prostředí odpovídajícím chováním obyvatelstva. HZS si je vědom skutečnosti, že i s výchovou a vzděláváním v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva je třeba začít již v raném dětství, a proto své preventivní programy uskutečňuje již od věkové kategorie dětí předškolního věku.
Jednotlivé HZS krajů realizují nejrůznější výchovně-vzdělávací programy v rámci tématu „Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí“ podle svých – především personálních – možností. V krajích, kde je významně rozšířen a má již úspěšnou dlouholetou tradici program „Hasík CZ – Výchova dětí v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva“ (Hasík), zaměřený na žáky 2. a 6. tříd ZŠ, jde o realizaci PVČ ve školním prostředí, kdy instruktoři programu docházejí přímo do škol. Jde zejména o kraje Moravskoslezský, Olomoucký, Jihomoravský, Zlínský, Královéhradecký, Liberecký, Plzeňský a Středočeský, kde se do projektu podařilo kromě příslušníků HZS výrazně zapojit také členy sborů dobrovolných hasičů.
HZS krajů s početně nevelkou instruktorskou základnou programu Hasík se proto v oblasti výchovy a vzdělávání vydaly také jinými směry. Jedním z nich je budování multimediálních učeben ve vhodných prostorech hasičských stanic, které umožňují propojení exkurze v hasičské stanici s výchovně-vzdělávacím programem. Multimediální učebny je k dnešnímu dni možné navštívit v sedmi HZS krajů, a to v HZS hl. m. Prahy, HZS Středočeského, Jihočeského, Karlovarského, Ústeckého a Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina. Informace o konkrétních možnostech návštěv těchto učeben a absolvování preventivních programů z oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva poskytnou zájemcům koordinátoři PVČ výše uvedených HZS krajů. Kontakty na krajské koordinátory jsou uvedeny na webových stránkách www.hzscr.cz v sekci Ochrana obyvatelstva / výchova a vzdělávání obyvatelstva (https://www.hzscr.cz/clanek/cinnost-hasicskeho-zachranneho-sboru-v-ramci-pripravy-obyvatelstva.aspx?q=Y2hudW09NQ%3d%3d).
Během školního roku navštíví hasičské stanice tisíce návštěvníků, z nichž převážnou většinu tvoří děti mateřských a žáci základních škol. (V roce 2019 se exkurzí v hasičských stanicích zúčastnilo cca 110 800 osob.) Pokud je možné těmto kolektivům nabídnout kromě prohlídky hasičské techniky a věcných prostředků také výchovně-vzdělávací program v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva, je možné takovou činnost označit za ideální formu PVČ a podporu výuky problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí ve škole.
Jejím základním přínosem pro vzdělávané publikum je využití principu interaktivity a sepětí teorie a praxe (autentické prostředí stanice s hasiči, technikou a věcnými prostředky, přednášející profesionál, praktická prezentace řady popisovaných jevů a předmětů – poslech varovného signálu, hašení pomocí přenosného hasicího přístroje ad.). Sami pedagogové hodnotí tento způsob jako velmi efektivní formu nabývání znalostí. Informace předávané v prostředí hasičské stanice samotnými hasiči představují pro děti a žáky převážně pozitivní emocionální zážitek, který je předpokladem trvalého uložení získaných informací. Zejména příslušníci jednotek požární ochrany – „výjezdoví hasiči“ – se v mnoha případech stávají tzv. živými modely, tedy příklady lidí s přirozenou autoritou, kteří jsou mladým lidem sympatičtí a kteří se těší jejich důvěře. Poučení z úst příslušníka má proto při výchově v oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva mimořádný význam.
Popsaná vzdělávací forma je v konečném důsledku přínosná i pro samotné příslušníky HZS. Kromě výhod autentického prostředí s možností praktických ukázek jde zároveň o významnou časovou úsporu, neboť prezentující v tomto případě nedojíždějí do škol, naopak zůstávají ve vlastním pracovním prostředí.
Systematicky (od roku 2014) se věnuje popsané formě preventivně výchovné činnosti HZS hl. m. Prahy, a to především v nové hasičské stanici v Modřanech (HS 11). Přednáškovou činnost zde zajišťují příslušníci odboru ochrany obyvatelstva a krizového řízení, exkurzi v garážích odborně vedou příslušníci výjezdové jednotky.
Program je tvořen interaktivní přednáškou z oblasti požární ochrany a ochrany obyvatelstva, přizpůsobenou mentální a sociální vyspělosti posluchačů, a prohlídkou hasičské techniky a věcných prostředků. Přednáška je mimo jiné doplněna prezentací, která se opírá zejména o ilustračně moderní a obsahově propracovanou grafiku. Sympatické a názorné obrázky usnadňují dětem a žákům rychlé a správné pochopení prezentovaných informací. Ve vestibulu s interaktivními prvky si děti a žáci mohou doplnit teoretické poznatky o praktické ukázky, např. prostřednictvím simulačních dveří. Ty pomocí kouřových, tepelných a zvukových efektů ukazují situaci při pronikání kouře do místnosti v hořícím bytě/domě.
Program v omezené míře realizují také hasičské stanice ve Strašnicích (HS 5) a na Petřinách (HS 2). Pro žáky středních či studenty vysokých škol, příp. další cílové skupiny, je program v podobě půldenního semináře rozšířen např. o ukázky hašení pomocí přenosných hasicích přístrojů. V roce 2019 se programu zúčastnilo 7 069 osob.
Preventivně výchovnou činnost lze realizovat nejrůznějšími způsoby při použití rozmanitých forem a metod práce. Exkurze v hasičské stanici spojená s výchovně-vzdělávacím programem je jedním z možných způsobů a z hodnocení nejenom pedagogů, ale i samotných žáků vyplývá, že ji lze označit za zajímavou a efektivní podporu školního vzdělávání.

Související dokumenty

Pracovní situace

Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Lyžařský výcvik
Kurz horské turistiky
Kurz vodní turistiky
Cyklistický kurz
Mimoškolní akce školy – vybrané specifické aktivity
Mimoškolní akce školy – dohled nad dětmi/žáky
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Varovný systém v ČR – co dělat po zaznění varovného signálu sirény
Odborný rozvoj začínajících pedagogických pracovníků
Kvalifikační dohoda
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Malotřídní základní škola
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách

Poradna

Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Krátké nohavice pracovních oděvů při odborných výcvicích
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Výuka Aj
Přestup žáka cizince
Postup školy v případě, že přijatá žákyně se neúčastnila vzdělávání a zákonný zástupce nekomunikuje
Změna druhého cizího jazyka
Podpůrná opatření od 1. 1. 2026