Škola jako místo setkávání - setkání pedagogických lídrů

Vydáno: 4 minuty čtení

9. října 2025 se v Praze v hotelu Olšanka bude konat již tradiční konference Škola jako místo setkávání. Letošní 3. ročník přinese řadu změn, princip kombinace společné části programu a tematicky zaměřených sekcí zůstává. Ústřední myšlenkou sekce k pedagogickému lídrovství je zmapování profesní cesty ředitelek a ředitelů škol, jejich seberozvoj a vize systému jejich dlouhodobé podpory.

Škola jako místo setkávání – setkání pedagogických lídrů
Mgr.
Pavel
Škramlík
lektor, mentor, kouč Akademie Libchavy
V sekci pro vedoucí pracovníky škol, kterou zastřešuje Akademie Libchavy, navazujeme na předchozí ročníky. V roce 2023 na konferenci zazněly příspěvky na téma pedagogický lídr a škola, kterou vede lídr. Diskutovalo se o tom, kdo je pedagogickým lídrem, jak a na čem se pozná, že školu vede lídr, nebo jaké jsou efektivní přístupy ve vzdělávání lídrů a možnosti a formy jejich rozvoje. V minulém roce byla pozornost řečníků upřena na spolupráci školy, neziskového sektoru a firem. Co potřebují od škol a jejich vedení firmy a na které dovednosti a inteligence může lídr zaměřovat svou pozornost. Diskuse se zaměřila i na nové trendy podpory ředitelů a představeny byly příspěvky z praxe škol, kde lídři zaměřují svou pozornost prioritně na dopad výuky na učení všech žáků ve škole.
Letošní téma vychází z navrženého
Systému podpory a vedení ředitelů škol
, který vznikl jako odpověď na dlouhodobě identifikované slabiny ředitelské profese v českém vzdělávacím systému. Skutečností je, že o ředitelskou pozici je malý zájem, ředitelé nemají dostatečnou podporu, jsou zatíženi administrativou, množstvím činností a odpovědností, a proto se nemohou dostatečně věnovat pedagogickému vedení, vzájemně málo spolupracují a nedostávají formativní zpětnou vazbu. Navržený Systém podpory a vedení ředitelů škol reaguje na tyto výzvy vytvořením promyšleného modelu podpory, který reflektuje vědecké poznatky, domácí dobrou praxi a mezinárodní inspiraci.
Navržený model vychází z konceptu profesní dráhy ředitele, který popisuje systematickou podporu ředitelů během celé jejich kariéry. V rámci tohoto modelu bylo identifikováno
deset klíčových oblastí, které jsou nutné pro efektivní podporu a vedení ředitelů škol
:
1.
VIZE: Vytvoření a udržování sdílené vize podpory ředitelů, které všichni aktéři rozumějí a spolupracují na jejím naplňování.
2.
VYHLEDÁVÁNÍ TALENTŮ: Zvýšení počtu kvalitních uchazečů o ředitelské pozice.
3.
VÝBĚR ŘEDITELŮ: Transparentní a důvěryhodné výběrové řízení zaměřené na pedagogické leadershipové
kompetence
.
4.
POČÁTEČNÍ VZDĚLÁVÁNÍ: Intenzivní podpora a mentoring pro nově nastupující ředitele během prvních tří let.
5.
UČÍCÍ SE KOMUNITY: Podpora profesní spolupráce ředitelů a sdílení dobrých praxí.
6.
DLOUHODOBÁ PODPORA: Pravidelné vzdělávání a mentoring pro ředitele se zaměřením na pedagogické vedení a rozvoj učitelů.
7.
SPECIFICKÁ PODPORA: Intenzivní podpora ředitelů, jejichž školy zaostávají ve vzdělávacích výsledcích.
8.
LÍDŘI LÍDRŮ: Výběr a příprava zkušených ředitelů na role mentorů a podpory dalších ředitelů.
9.
POJMENOVÁNÍ KVALITY: Definování jasných kritérií kvality pedagogického vedení a ředitelské práce.
10.
SLEDOVÁNÍ DOPADU: Průřezové vyhodnocování efektivity intervencí v rámci profesní dráhy ředitelů.
Ve dvou blocích ve formě prezentací řečníci zaměří pozornost na jednotlivé oblasti vize, vyhledávání talentů, výběr ředitelů, jejich průběžné vzdělávání, podporu až do konce kariéry a možnosti dalšího uplatnění v systému. A na co konkrétně se mohou účastníci sekce (vedoucí pracovníci škol, zřizovatelé škol, zájemci o téma individuálního rozvoje) těšit?
Jitka Kmentová představí obecně téma vize systému podpory. Hana Šišková představí téma vyhledávání talentů do role ředitele školy. Petr Jíša se bude věnovat materiálu projektu SYPO a jeho využití k přípravě na konkurzní řízení. Jiří Bréda se zaměří na možnosti individuální podpory ředitelů a Vojtěch Krmíček představí možnosti dlouhodobého vzdělávání ředitelů v průběhu kariéry. Tématem projektu Kompas a pojmenování kvality práce ředitele školy provede Tomáš Zatloukal a v neposlední řadě Jiří Stárek zaměří pozornost na možnosti ukončení kariéry, podpory začínajících lídrů a na odcházení.
Věříme, že prostřednictvím příspěvků upozorníme na důležitost tématu a přispějeme k diskusi o změně pohledu na profesní dráhu ředitelů škol, pedagogických lídrů.