Proč ve školách nevidíme nadané žáky?

Vydáno: 8 minut čtení

Pětina plně organizovaných základních škol nemá ve svých lavicích ani jednoho nadaného nebo mimořádně nadaného žáka. U škol jen s prvním stupněm jich je takových celá polovina. Tato zjištění uvádí Česká školní inspekce v tematické zprávě z roku 2022, která se věnuje nadaným a mimořádně nadaným žákům a jejich podpoře v základních a středních školách. Taková zjištění nejenže odporují intuici, ale jsou v rozporu i s odbornými odhady, které uvádějí, že v populaci je podíl nadaných kolem 10–15 % (někteří autoři uvádějí až 20 %) a mimořádně nadaných lidí jsou 2–3 %. Jak je možné, že je nevidíme v našich školách?

Proč ve školách nevidíme nadané žáky?
Kateřina
Lánská
organizace SOFA
Touto otázkou se zabývala jedna z analýz Auditu vzdělávacího systému za rok 2024,1) který již tradičně na začátku nového roku představuje v Senátu ČR organizace EDUin. Závěry analýzy poukazují na to, že nadané a mimořádně nadané žáky v našich školách dlouhodobě přehlížíme a systém jejich podpory nereflektuje skutečné vzdělávací potřeby těchto žáků.
Jak nadané žáky vyhledávat?
Pro ško

Související dokumenty

Pracovní situace

2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Kariérové poradenství
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
MŠMT finančně podporuje učitele základních škol, kteří se věnují nadaným žákům
Přeřazení žáka do vyššího ročníku
2022/2023: Činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku
Ukončení školního roku
Začínající učitelé
Jak je to s důležitými sděleními v elektronických žákovských knížkách a prokazatelným podpisem rodičů?
Příprava školy na kontrolu České školní inspekce
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Základní momenty novely zákona o pedagogických pracovnících a novely školského zákona
Měsíční plán zahájení školního roku
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence ve 2. pololetí školního roku 2023/2024
Právní normy regulující řízení pedagogických procesů
Role zřizovatele v pedagogické oblasti
Plán činnosti střední školy na měsíc únor 2024
Náplň práce školního psychologa

Poradna

Přijímací řízení do osmiletého gymnázia u nadaného žáka
Individuální vzdělávací plán mimořádně nadaného žáka
Přeřazení mimořádně nadaného žáka do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Vyhlášky

27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných