… aneb udělejme první krok ke zlepšení situace nejen dětí se speciálními vzdělávacími potřebami při realizaci práva na vzdělávání. K 30. květnu má být ukončeno přijímání budoucích prvňáčků do základních škol, protože zápisu probíhají celý duben (teoreticky tedy včetně letošního nedělního pálení čarodějnic) a ředitelé škol mají jako správní orgán podle správního řádu třicet dnů na vydání rozhodnutí. To znamená, že až na několik výjimek každý budoucí prvňáček a jeho rodiče vědí, do které školy na podzim nastoupí.
Proč musejí být všechny děti přijímány k základnímu vzdělání pouze na základě věku a spádovosti
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spolu, z. s., a členka
Které děti jsou tou výjimkou a zatím svou školu neznají? Jsou to samozřejmě děti, u nichž ředitel školy dosud nerozhodl o povolení odkladu. Dále to mohou být děti, jejichž spádová škola neměla dostatečnou kapacitu a současně nebyly přijaty do jiné školy, do které by je rodiče také přihlásili. Tyto děti zatím nemusejí být přijaty do školy, která by je přijala, jako by byla jejich školou spádovou. Dále mezi děti, které zatím nevědí, do které školy budou chodit, patří v letošním roce opět ukrajinští váleční uprchlíci všude tam, kde ředitel školy zvolil rozdělení zápisu na standardní a právě jen pro tyto děti. Poslední skupinou jsou děti, v jejichž případě řízení o přijetí ještě probíhá. To je možné, pokud si ředitel školy jako správní orgán prvního stupně prodloužil dobu k rozhodnutí o přijetí o dalších třicet dnů.
Mezinárodněprávní standardy vzdělávacích systémů států aneb vyšší bere
Podle mezinárodněprávních standardů, které jsou pro Českou republiku právně závazné, je i přijímání ke vzdělávání něčím, co není ryze vnitrostátní věcí, o které bychom si rozhodovali sami. Proto je postup ředitelů škol při přijímání dětí k základnímu vzdělávání obsažen v mezinárodních smlouvách a unijních právních předpisech, které mají přednost před zákonem, tedy i před tím školským, a to včetně všech vyhlášek a nařízení coby prováděcích předpisů ke školskému zákonu. Jak tato celá řada povinností státu vypadá? Co vlastně obsahují ony závazné mezinárodní standardy? A odpovídají jim nejen naše vnitrostátní právní předpisy včetně těch školských, ale i praxe, tj. způsob jak, a jestli vůbec, podle právních předpisů postupujeme?
Právo na vzdělání, které zahrnuje i právo na základní vzdělání, je garantováno celou řadou mezinárodních smluv, které mají na základě čl. 10 Ústavy ČR výsadní postavení i vůči českému právnímu řádu. Toto výsadní postavení znamená, že pokud smlouva podle čl. 10 Ústavy ČR obsahuje oproti českému právnímu řádu odlišná pravidla, pak postupujeme přímo podle konkrétní mezinárodní smlouvy a nelze tvrdit, že „to nelze“, „není možné“, nebo že „by to bylo dokonce protizákonné“. Jde o smlouvy vesměs notoricky známé: