Proč musejí být všechny děti přijímány k základnímu vzdělání pouze na základě věku a spádovosti

Vydáno: 24 minut čtení

… aneb udělejme první krok ke zlepšení situace nejen dětí se speciálními vzdělávacími potřebami při realizaci práva na vzdělávání. K 30. květnu má být ukončeno přijímání budoucích prvňáčků do základních škol, protože zápisu probíhají celý duben (teoreticky tedy včetně letošního nedělního pálení čarodějnic) a ředitelé škol mají jako správní orgán podle správního řádu třicet dnů na vydání rozhodnutí. To znamená, že až na několik výjimek každý budoucí prvňáček a jeho rodiče vědí, do které školy na podzim nastoupí.

Proč musejí být všechny děti přijímány k základnímu vzdělání pouze na základě věku a spádovosti
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spolu, z. s., a členka
Které děti jsou tou výjimkou a zatím svou školu neznají? Jsou to samozřejmě děti, u nichž ředitel školy dosud nerozhodl o povolení odkladu. Dále to mohou být děti, jejichž spádová škola neměla dostatečnou kapacitu a současně nebyly přijaty do jiné školy, do které by je rodiče také přihlásili. Tyto děti zatím nemusejí být přijaty do školy, která by je přijala, jako by byla jejich školou spádovou. Dále mezi děti, které zatím nevědí, do které školy budou chodit, patří v letošním roce opět ukrajinští váleční uprchlíci všude tam, kde ředitel školy zvolil rozdělení zápisu na standardní a právě jen pro tyto děti. Poslední skupinou jsou děti, v jejichž případě řízení o přijetí ještě probíhá. To je možné, pokud si ředitel školy jako správní orgán prvního stupně prodloužil dobu k rozhodnutí o přijetí o dalších třicet dnů.
Mezinárodněprávní standardy vzdělávacích systémů států aneb vyšší bere
Podle mezinárodněprávních standardů, které jsou pro Českou republiku právně závazné, je i přijímání ke vzdělávání něčím, co není ryze vnitrostátní věcí, o které bychom si rozhodovali sami. Proto je postup ředitelů škol při přijímání dětí k základnímu vzdělávání obsažen v mezinárodních smlouvách a unijních právních předpisech, které mají přednost před zákonem, tedy i před tím školským, a to včetně všech vyhlášek a nařízení coby prováděcích předpisů ke školskému zákonu. Jak tato celá řada povinností státu vypadá? Co vlastně obsahují ony závazné mezinárodní standardy? A odpovídají jim nejen naše vnitrostátní právní předpisy včetně těch školských, ale i praxe, tj. způsob jak, a jestli vůbec, podle právních předpisů postupujeme?
Právo na vzdělání, které zahrnuje i právo na základní vzdělání, je garantováno celou řadou mezinárodních smluv, které mají na základě čl. 10 Ústavy ČR výsadní postavení i vůči českému právnímu řádu. Toto výsadní postavení znamená, že pokud smlouva podle čl. 10 Ústavy ČR obsahuje oproti českému právnímu řádu odlišná pravidla, pak postupujeme přímo podle konkrétní mezinárodní smlouvy a nelze tvrdit, že „to nelze“, „není možné“, nebo že „by to bylo dokonce protizákonné“. Jde o smlouvy vesměs notoricky známé:

Související dokumenty

Pracovní situace

Průběh správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Přijetí k základnímu vzdělávání spojené se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Zápisová turistika
Odklad povinné školní docházky
Řízení o odkladu povinné školní docházky
Rozhodnutí o odkladu povinné školní docházky
Rozhodnutí o zamítnutí žádosti o odklad povinné školní docházky
Dodatečný odklad povinné školní docházky
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Zápis - Shrnutí informací o organizaci a průběhu zápisu k povinné školní docházce
Specifika řízení soukromé a církevní školy
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách – specifika a souvislosti
Přijímací řízení na MŠ a ZŠ a časté chyby v ochraně dat
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Spolupráce školy s obecním úřadem, informování jiné základní školy, informování OSPOD
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Mimořádné zápisy
Rozhodování ředitele zařízení ve správním řízení
Uvolnění a vyloučení ze základní školy

Poradna

Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Přijímání ke vzdělávání
Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí

Zákony

104/1991 Sb. o Úmluvě o právech dítěte
209/1992 Sb. o Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod ve znění protokolů č. 3, 5 a 8
1/1993 Sb. Ústava České republiky
3/2002 Sb. o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech)
500/2004 Sb. správní řád
561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
10/2010 Sb. ve věci návrhu na zrušení části ustanovení bodu 2 čl. XXIX části dvacáté deváté zákona č. 237/2004 Sb., kterým se v souvislosti s přijetím zákona o dani z přidané hodnoty mění některé zákony a přijímají některá další opatření a mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění zákona č. 479/2003 Sb., a zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů

Vyhlášky

95/1974 Sb. o Mezinárodní úmluvě o odstranění všech forem rasové diskriminace
120/1976 Sb. o Mezinárodním paktu o občanských a politických právech a Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech
48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky
27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných