Ve svém profesním životě jsem se vyprofiloval v soukromém školství. Ve veřejném segmentu mě brzdilo příliš pomalé tempo změn spojené s komplikovanou školskou a komunální politikou. Naproti tomu soukromé školství mi dalo mnohem větší autonomii a svobodu - nejen při tvorbě vizí, ale také při jejich realizaci. Během dvaceti let jsem měl příležitost podílet se na vzniku tří soukromých škol, které jsem pomáhal založit a vést. Mým cílem vždy bylo posouvat školu vpřed, hledat a vytvářet prostor pro inovace a moderní přístupy ke vzdělávání. Myslím, že jsem v jádru podnikavý člověk, který se nebojí výzev. Baví mě objevovat nové cesty, učit se a hledat řešení. V různých osobnostních testech mi vychází zaměření na rozjezd jako silná stránka. Rád stojím u zrodu nových projektů a dávám jim směr. Právě proto vnímám práci v soukromém školství jako své místo na tomto světě.
Naplnit kapacitu? Klíčem je správná strategie
Vydáno:
23 minut čtení
Naplnit kapacitu? Klíčem je správná strategie
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D., MBA,
ředitel základní školy Fostra Elementary, Praha
Potenciál soukromého školství
Na existenci soukromých škol v moderním vzdělávacím systému nahlížím jako na přirozený důsledek rozmanitosti potřeb
společnosti a dětí samotných. Ve světě, kde jsou hodnoty stále dynamičtější a kde se různí očekávání od vzdělání, nabízejí soukromé školy alternativy, které mohou
doplňovat, rozvíjet a obohacovat
veřejný školský systém. V čem může být jejich přínos? Jednou z hlavních potencialit soukromých škol je jejich schopnost nabízet různé pedagogické přístupy, které nemusejí být snadno proveditelné ve státním školství. Zatímco veřejné školy fungují v rámci jednotné osnovy a struktury, soukromé školy mohou volněji experimentovat například s pedagogickými trendy a inovativními přístupy. Tato rozmanitost přispívá k tomu, že rodiče mohou volit vzdělávání, které nejlépe odpovídá hodnotám jejich rodiny a
budoucnosti, kterou si přejí pro své dítě
. Soukromé školy - díky finanční spoluúčasti rodičů - mohou pracovat s menším počtem žáků ve třídách, což umožňuje osobní přístup k jednotlivým dětem. Díky tomu mají učitelé více prostoru reagovat na individuální potřeby a talenty žáků, ať už jde o podporu nadaných dětí, nebo o pomoc těm, kteří potřebují větší podporu. Tento aspekt přispívá k budování sebedůvěry a zdravého vztahu ke vzdělávání a má dlouhodobě pozitivní vliv na motivaci dětí.Soukromé školy mohou fungovat jako
laboratoře inovací
. Díky větší svobodě ve vzdělávacích postupech a financování mohou rychleji zavádět nové metody, technologie a přístupy. Tyto úspěšné inovace mohou následně sloužit jako
inspirace
pro veřejné školství, které je někdy omezeno byrokratickými procesy nebo nedostatkem zdrojů. Soukromé školy tak mohou nepřímo přispět ke zlepšení kvality vzdělávání v celé společnosti.Přínosy konkurence
Jsem přesvědčený, že určitá míra konkurence mezi veřejnými a soukromými školami může mít
pozitivní vliv na kvalitu
vzdělávání, neboť motivuje školy k přejímání efektivnějších a atraktivnějších přístupů, aby zůstaly konkurenceschopné. Tento princip je užitečný, konkurence obecně přispívá k rozvoji kvality a inovací v jakémkoli prostředí. Když různé subjekty soupeří o přízeň rodičů, dět