Naplnit kapacitu? Klíčem je správná strategie

Vydáno: 23 minut čtení

Ve svém profesním životě jsem se vyprofiloval v soukromém školství. Ve veřejném segmentu mě brzdilo příliš pomalé tempo změn spojené s komplikovanou školskou a komunální politikou. Naproti tomu soukromé školství mi dalo mnohem větší autonomii a svobodu - nejen při tvorbě vizí, ale také při jejich realizaci. Během dvaceti let jsem měl příležitost podílet se na vzniku tří soukromých škol, které jsem pomáhal založit a vést. Mým cílem vždy bylo posouvat školu vpřed, hledat a vytvářet prostor pro inovace a moderní přístupy ke vzdělávání. Myslím, že jsem v jádru podnikavý člověk, který se nebojí výzev. Baví mě objevovat nové cesty, učit se a hledat řešení. V různých osobnostních testech mi vychází zaměření na rozjezd jako silná stránka. Rád stojím u zrodu nových projektů a dávám jim směr. Právě proto vnímám práci v soukromém školství jako své místo na tomto světě.

Naplnit kapacitu? Klíčem je správná strategie
PhDr.
Jan
Voda,
Ph.D., MBA,
ředitel základní školy Fostra Elementary, Praha
Potenciál soukromého školství
Na existenci soukromých škol v moderním vzdělávacím systému nahlížím jako na přirozený důsledek rozmanitosti potřeb
společnosti a dětí samotných. Ve světě, kde jsou hodnoty stále dynamičtější a kde se různí očekávání od vzdělání, nabízejí soukromé školy alternativy, které mohou
doplňovat, rozvíjet a obohacovat
veřejný školský systém. V čem může být jejich přínos? Jednou z hlavních potencialit soukromých škol je jejich schopnost nabízet různé pedagogické přístupy, které nemusejí být snadno proveditelné ve státním školství. Zatímco veřejné školy fungují v rámci jednotné osnovy a struktury, soukromé školy mohou volněji experimentovat například s pedagogickými trendy a inovativními přístupy. Tato rozmanitost přispívá k tomu, že rodiče mohou volit vzdělávání, které nejlépe odpovídá hodnotám jejich rodiny a
budoucnosti, kterou si přejí pro své dítě
. Soukromé školy - díky finanční spoluúčasti rodičů - mohou pracovat s menším počtem žáků ve třídách, což umožňuje osobní přístup k jednotlivým dětem. Díky tomu mají učitelé více prostoru reagovat na individuální potřeby a talenty žáků, ať už jde o podporu nadaných dětí, nebo o pomoc těm, kteří potřebují větší podporu. Tento aspekt přispívá k budování sebedůvěry a zdravého vztahu ke vzdělávání a má dlouhodobě pozitivní vliv na motivaci dětí.
Soukromé školy mohou fungovat jako
laboratoře inovací
. Díky větší svobodě ve vzdělávacích postupech a financování mohou rychleji zavádět nové metody, technologie a přístupy. Tyto úspěšné inovace mohou následně sloužit jako
inspirace
pro veřejné školství, které je někdy omezeno byrokratickými procesy nebo nedostatkem zdrojů. Soukromé školy tak mohou nepřímo přispět ke zlepšení kvality vzdělávání v celé společnosti.
Přínosy konkurence
Jsem přesvědčený, že určitá míra konkurence mezi veřejnými a soukromými školami může mít
pozitivní vliv na kvalitu
vzdělávání, neboť motivuje školy k přejímání efektivnějších a atraktivnějších přístupů, aby zůstaly konkurenceschopné. Tento princip je užitečný, konkurence obecně přispívá k rozvoji kvality a inovací v jakémkoli prostředí. Když různé subjekty soupeří o přízeň rodičů, dět