Už léta máme přinejmenším verbální ambici snižovat existující velké vzdělávací rozdíly mezi dětmi pocházejícími z různého rodinného prostředí. Moc se nám to však v České republice nedaří. Naopak se zdá, že systém ve skutečnosti podporuje zvyšování těchto rozdílů. My je zjednodušeně připisujeme zejména předčasné segregaci. A zřejmě věříme, že když zrušíme speciální školy a víceletá gymnázia, možná i soukromé základní školy, snad i zakážeme domácí vzdělávání a odklady školní docházky i opakování ročníku a všechny děti bez větší výjimky se budou přinejmenším do patnácti let vzdělávat pohromadě, tak dojde k výraznému posunu, a tedy všeobecnému zlepšení, a to nejen vzdělávacích výsledků.
Cesta ke snižování rozdílů
PhDr.
Václav
Mertin
Dětský psycholog
Osobně jsem víc a víc přesvědčený, že jde zatím o nevhodný způsob uvažování o formálním školním vzdělávání. Přece není možné z hlediska individuálního i společenského uměle brzdit jedinečný rozvoj dětí v podnětných a třeba i (ne)zdravě ambiciózních