Organizace školy - strana 18

Vydáno: 13. 03. 2023
Vydáno: 20. 03. 2023
  • Článek
V šestém díle seriálu si přiblížíme na příkladu Základní školy ve Zdicích, jak je důležité pro úspěšné fungování dílen čtení a kultivování dětského čtenářství budování podnětného čtenářského prostředí ve škole.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Daří se vám učit hrou? V projektovém dni Minus na plus s Amosem se žáci přetahují lanem anebo si zahrají páku. Učí se tím zvládat těžkosti a získávají zkušenost, že sdílená starost je poloviční starost. A není slabost požádat o pomoc. Nevěříte? Tento program je vyhledávaný jak metodiky prevence, tak třídními učiteli.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Jak vypadá vaše ráno, když se nestihnete nasnídat? Nebo když doma zrovna nic není? Daří se vám být přes den produktivní a soustředit se na úkoly, které jsou před vámi? Že ne? Podobně jsou na tom mnozí žáci základních škol. Některé školy proto zavádějí snídaňové kluby, kde mohou děti, pedagogové, ale třeba i rodiče začít den společně se zdravou snídaní a naladit se tak na vyučování. Kluby jako jeden z nástrojů pro školy s vyšším počtem žáků se sociálním znevýhodněním nabízí i projekt Podpora rovných příležitostí v rámci výzvy NPO. Díky této výzvě jich dosud vznikly zhruba tři desítky.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tématu podpory duševního zdraví a wellbeingu žáků je v poslední době věnována velká pozornost. Pro to, aby mohli žáci ve škole plně rozvíjet svůj potenciál, je klíčové bezpečné školní prostředí a pozitivní klima. Řešení, jak takové prostředí vytvářet a udržovat, školám nabízí finský program KiVa (z finského Kiusaamista Vastaan – „proti šikaně“), který obsahuje konkrétní metodiku, nástroje a postupy, jak účinně předcházet šikaně a jak ji řešit. Program je vědecky ověřený a stojí za ním empirické důkazy o efektivitě z více než 20 zemí světa. V současné době je dostupný na více než tisíci škol z různých zemí, mezi které se nově zařadily také české školy v rámci pilotního ověřování účinnosti programu pod taktovkou neziskové organizace Schola Empirica. Jak program KiVa hodnotí po prvním roce čeští učitelé a jak se mu na českých školách zatím daří?
  • Článek
Za dveřmi ředitelny se odehrávají často nečekané věci. Pojďme se na některé z nich podívat blíže, vysvětlit si postoje vedení školy a hlavně zdůraznit, na co si dát pozor.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Národní plán obnovy (NPO) díky finanční podpoře, která je s ním spjata, otevřel možnost organizacím i regionům začít vážně směřovat ke kreativnímu vzdělávání. Na začátku své cesty stojí i Královéhradecký kraj, kde byla zřízena pozice regionálního koordinátora kreativního učení. Jaké cíle s sebou tato pozice přináší a proč kraj do nové výzvy vstoupil, nám popsala Ilona Havlíčková z Centra uměleckých aktivit.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tento článek vznikal v předvánočním období, kdy v Praze poprvé sněžilo. A to mi připomnělo, že období školních lyžařských výcviků se blíží a s ním i otázky na zajištění bezpečnosti žáků.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Díky projektu Obědy do škol, který organizuje MPSV, budou i v aktuálním školním roce zdarma obědvat děti od 3 do 15 let, jejichž rodiče si nemohou dovolit hradit stravné z vlastních zdrojů. Obědy zdarma tak jsou jedním z důležitých opatření, které rodiny a jejich děti ze sociálně slabého prostředí motivuje k účasti v předškolním vzdělávání a přispívá k pravidelné docházce dětí do mateřské školy.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Přemýšlejí děti nad tím, co jedí? Vědí, odkud se vzaly potraviny na jejich talířku? Mají možnost vyzkoušet si přípravu jednoduchého pokrmu? Dáváme jim příležitosti k bližšímu poznávání například jednotlivých druhů ovoce a zeleniny? Mohou je děti s pomocí dospělých samy zpracovat? Následující seriál nabízí inspiraci, jakým způsobem můžeme děti blíže seznamovat s plody a rostlinami, které samy vypěstují.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Tématem článku jsou nové nebo důležité typické činnosti mateřské školy ve 2. pololetí školního roku 2022/2023, jejichž přípravě je vhodné věnovat náležitou pozornost. V případě, že se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
  • Článek
Kraj Vysočina je zřizovatelem přibližně stovky příspěvkových organizací, především v oblasti školství, sociálních věcí, kultury a zdravotnictví. Snahou kraje je z pozice zřizovatele vytvářet podmínky pro spolupráci těchto organizací napříč širokým spektrem, tj. odbourávat pověstný resortismus. Vhodnou formou takové spolupráce jeprojektorganizace Vysočina Tourism, která se zabývá cestovním ruchem, určený školám a spočívající v plánování výletů, exkurzí a vzdělávacích aktivit.
  • Článek
Koncem roku 2022 se Etická výchova, obecně prospěšná společnost, transformovala na zapsaný ústav Etická a charakterová výchova. Proč? Protože na charakteru záleží. A jak řekl Učitel národů: „Takový bude příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané.“
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Přes sedmdesát procent základních škol má za sebou úpravu školních vzdělávacích programů týkající se nové informatiky, digitální kompetence a už sbírá zkušenosti s výukou. Vyplývá to z dotazníkového šetření Národního pedagogického institutu ČR ze září loňského roku. Školy, které už učí, však nadále mohou čerpat podporu, stejně jako ty, které se teprve připravují.
Vydáno: 24. 01. 2023