Vzdělávání

Tradiční setkání zřizovatelů v rámci konference Lepší škola se letos bude věnovat myšlence, jak mohou obce i města pomoci snižovat nerovnosti ve vzdělávání – ať už jde o přímou podporu školy, meziobecní spolupráci nebo práci s komunitou. 
Vydáno: 17. 10. 2025
Z podpůrných opatření budou od 1. 1. 2026 hradit obce veškeré pomůcky, které napíše SPC, PPP s finanční náročností nebo pouze ty nad 40000 Kč?
Vydáno: 22. 09. 2025
Je možné vyhovět žádosti rodičů na změnu druhého cizího jazyka v průběhu vzdělávání? Druhý cizí jazyk je dle ŠVP nastavený od 7. do 9. ročníku s dotací 2 h/t. Na výběr je ze dvou jazyků. Žák má za sebou jeden rok španělštiny a rodič žádá, aby od dalšího školního začalo místo španělštiny navštěvovat němčinu.
Vydáno: 05. 09. 2025
Dítě bylo řádně přijato v rámci vyhlášeného zápisu pro školní rok 2024/2025 do 1. třídy. Žákyně do školy nenastoupila, takže škola začala podnikat kroky, aby zjistila, proč nenastoupila. Snažila se o komunikace emailem, na který matka nereagovala. Později se emailem ozvala babička s informací, že dcera s vnučkou se odstěhovala do Německa. Škola požadovala potvrzení o nástupu dítěte do školy v Německu, ale byl jí zaslán pouze naskenovaný jakýsi dokument v německém jazyce bez jakékoli další informace od zákonného zástupce. Z překladu dokumentu škola zjistila, že škola v Německu povolila odklad povinné školní docházky. Škola požadovala oficiální dokument a poté i další doklad o docházce např. do mateřské školy, který nebyl přiložen. Po této emailové zprávě se školou přerušila babička jakoukoli komunikaci. Telefonní čísla na rodinu byla již na začátku září 2024 nedostupná. Poté škola nahlásila situaci na OSPOD. Na základě výše uvedeného nemá škola od zákonného zástupce po celou dobu 1. ročníku žádnou informaci ani omluvu, takže u ní evidují neomluvené hodiny. Jak má dále škola postupovat, aby se neomluvené hodiny nadále nenavyšovaly? Jak vést žákyni v evidenci matriky? 
Vydáno: 04. 09. 2025
Od nového školního roku bude navštěvovat naši školu žákyně z Vietnamu, která nikdy nenavštěvovala školu na území ČR, česky neumí. Jedná se o přijetí žáka nebo o přestup? Ve Vietnamu ukončila druhou třídu. Můžeme ji zařadit opět do 2. ročníku?
Vydáno: 30. 08. 2025
  • Článek
Vzdělávání a podpora ředitelů škol je v současné době jednou z klíčových oblastí rozvoje kvality škol, kam nejen v Národním pedagogickém institutu ČR (NPI ČR) upíráme pozornost a energii. Systematicky nabízíme různé typy a formy podpory, které reagují na specifické potřeby jednotlivých skupin ředitelů.
Vydáno: 23. 08. 2025
Mezi nejvýraznější změny v dokumentu patří Přehlednější Rámcový učební plán, přejmenování vzdělávací oblasti Člověk a zdraví na Člověk, zdraví a bezpečí a úpravy v tematických okruzích tělesné výchovy.
Vydáno: 17. 07. 2025
  • Článek
Minimálně od začátku ledna jsme každotýdně informováni o násilných incidentech nezletilých pachatelů (Hodonín, Hradec Králové, Kobeřice, Děčín ad.). A aktéři jsou médii dotazováni na to, co s tím budeme jako stát dělat. Mnohdy v tuto chvíli začíná přehazování odpovědnosti mezi rodinou (ta má přeci vychovávat) a školou (ta má přeci též vychovávat). Vedle toho se vymýšlejí nové strategie prevence násilí a k nim se zakládají nové pracovní skupiny. Jako metodickou vedoucí Linky pro rodinu a školu 116 000 mě na tom překvapuje, že do těchto akcí nejste více zapojováni vy, pedagogové základních uměleckých škol.
Vydáno: 23. 05. 2025
  • Článek
Psycholožka Šárka Miková se mimo jiné dlouhodobě věnuje vzdělávání učitelů. Pracuje přitom s nástrojem, který je základem pro porozumění sobě i druhým, s Teorií typů, vycházející z poznatků zakladatele analytické psychologie Carla Gustava Junga.
Vydáno: 22. 05. 2025
  • Článek
V bilančním rozhovoru pro Řízení školy ministr školství Mikuláš Bek odpovídá na kritické otázky, které míří k filozofii jeho reforem. Svůj tah na branku, který kritikové vnímají spíš jako zbrklost, ministr vysvětluje nutností jednat. Základní étos, kterými se reformní kroky mají řídit, je podle něj povinnost škol zajistit všem českým dětem takové vzdělání, díky kterému obstojí v konkurenci se svými zahraničními vrstevníky.
Vydáno: 22. 04. 2025
Je možné hradit vstupné na konferenci Škola jako místo setkávání ze Šablon?
Vydáno: 08. 04. 2025
  • Článek
Věci samozřejmé se nám často zdají býti tak podezřele jednoduché, že nevěříme v jejich smysl a platnost. Jenže jak potom s tou samozřejmostí začít pracovat, když jí nevěříme? A jsme přesně tam, kde začíná společnost i vzdělávání kulhat, totiž v prostoru, v němž ubývá důvěry.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Ombudsman se ve své praxi zabýval některými aspekty zanechání studia a vyloučení žáka ze školy. Tuto problematiku shrnul ve sborníku stanovisek z oblasti školství. Následující text se jí také věnuje.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Střední průmyslová škola na Proseku, zaměřená na elektrotechnické, IT a strojírenské obory, se jako první škola na světě zapojila do výuky oboru Automatizace měst a budov v rámci unikátního výukového programu vyvinutého společností Loxone. Ten studentům umožňuje získat nejen teoretické znalosti, ale především praktické dovednosti v oblasti automatizace budov, které mohou okamžitě využít v praxi. Cílem je podpořit vzdělávání nové generace kvalifikovaných techniků a odborníků v oblasti automatizace, po kterých je na trhu dlouhodobě obrovská poptávka. Program zahrnuje pomoc s vybavením učeben i vzorovými instalacemi, hotové výukové materiály a pravidelné zaškolování pedagogů. Na závěr programu mají studenti možnost absolvovat pokročilou certifikaci Loxone, díky níž se stávají velmi žádanými odborníky na pracovním trhu.
Vydáno: 20. 02. 2025
Počítá se doba dvou let, po kterou může mít žák přerušeno vzdělávání ve střední škole, jako celková doba přerušení za studium, nebo při opakovaném přerušení může být vzdělávání přerušeno opět na dva roky, i když už se tak v minulosti stalo? 
Vydáno: 03. 02. 2025
  • Článek
My na jedné straně alespoň verbálně uznáváme obrovské individuální rozdíly mezi dětmi, nemůžeme totiž jinak, protože je vidíme a zažíváme na vlastní kůži. Na straně druhé ve škole všem vnucujeme hromadnou výuku a prakticky stejné kurikulum rozdělené po postupných ročnících i jednotné hodnocení jejich výkonnosti. Máme na to jednu univerzální stupnici a libujeme si, jak je to přehledné a všichni tomu rozumějí. Děti, rodiče i učitelé. I úřady.
Vydáno: 21. 01. 2025
Východiskem sestavení plánu DVPP je analýza vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků, potřeb školy i aktuální situace. Důležité je stanovit cíle a plány dalšího vzdělávání a tyto realizovat. Pro rozvoj pedagogů i školy je třeba využít zpětné vazby z DVPP. 
Vydáno: 01. 01. 2025
  • Článek
V každé škole najdeme dveře, chodby, třídy, spoustu lidí… a mimo jiné i konflikty, skryté či otevřené. Aby konflikty plnily svou pozitivní funkci (ukazují, že někdo potřebuje s něčím pomoct), potřebujeme je řešit rychle a zručně. Technika mediace nabízí zručnost, rychlost nabízí její specifická disciplína – interní školní mediace.
Vydáno: 17. 12. 2024
  • Článek
Vize, mise, hodnoty, pilíře, aktéři, … Když si projdeme webové stránky škol, když budeme školy sledovat na sociálních sítích, když se začteme do koncepcí rozvoje škol tvořených budoucími řediteli pro účel ředitelských konkursů, zjistíme, že školy hledají různé způsoby, jak prezentovat filosofii, kterou vyznávají. Jedním z dílů skládačky může být profil žáka školy. Pojďme se podívat, jakým způsobem jsme v Základní škole Be Open došli k jeho aktuální podobě. Nabízíme naši cestu jako inspiraci.