Školy střední

Metodická příručka je určena především ředitelům škol a školských zařízení, využít ji mohou také zřizovatelé. Vysvětluje rozdíl mezi výroční zprávou o činnosti školy a výroční zprávou dle informačního zákona. 
Vydáno: 03. 06. 2025
  • Článek
I letos proběhly přijímací zkoušky na střední školy tak, jak jsme po léta zvyklí, pod taktovkou CERMAT. Deváťáci se nejdříve rozhodli, kam se podle svých priorit přes systém DiPSy přihlásí, a teprve poté vykonali jednotnou přijímací zkoušku. Ta prověřila jejich znalosti z matematiky a českého jazyka a podle ní se rozhodne, na jakou školu budou žáci nakonec přijati.
Vydáno: 23. 05. 2025
Tematická zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků.
Vydáno: 03. 04. 2025
Česká školní inspekce vydala aktualizované metodické doporučení pro prevenci a řešení stížností a podnětů ve školách a školských zařízeních.
Vydáno: 31. 03. 2025
Mohu spojit do jedné učebny na písemnou práci maturitní zkoušky z Čj studenty gymnázia a SOŠ (dva různé obory), když mají různá zadání, ale stejnou časovou dotaci?
Vydáno: 28. 03. 2025
Obětí špatného zacházení se může stát každé dítě. Za špatné zacházení se považuje chování, kterého se vůči dítěti dopouští někdo, koho dítě zná, kdo mu je blízký, kdo o něj má pečovat a chránit ho. Trauma způsobené špatným zacházením může mít vliv nejen na aktuální fyzický a psychický stav dítěte, ale má devastující dopad i na jeho vývoj. Může jej negativně ovlivňovat po celý zbytek života. 
Vydáno: 26. 03. 2025
  • Článek
Mezi experty na vzdělávací politiku panuje v otázce víceletých gymnázií shoda: bylo by vhodné je redukovat, ne-li zcela zrušit. To se odráží i v zastropování jejich kapacit ve strategických dokumentech. Veřejnost však tento druh škol požaduje, zejména zástupci střední třídy, kteří chtějí pro své konkrétní dítě domnělý bonus a snaží se využít legální příležitosti existence těchto selektivních škol. Politicky je tak značně nepopulární jakékoliv jejich omezování, rodičovská veřejnost je na tuto otázku velice citlivá.
Vydáno: 20. 03. 2025
  • Článek
Víceletá gymnázia. Českou společností, především střední třídou velmi vyhledávaná. Mezinárodní doporučení OECD je kritizuje, naše koncepční dokumenty je radí utlumovat. V devadesátých letech vznikla původně jako školy pro žáky s vysokým studijním potenciálem. Plní svou roli i dnes? Jaké místo by měla ve vzdělávacím systému mít s přihlédnutím ke vzdělávací politice státu?
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Dnes již nikdo nepochybuje, že získávání osobních praktických zkušeností je jedním z nejefektivnějších způsobů vzdělávání. K tomuto cíli směřuje již deset let i Slezské gymnázium prostřednictvím programu Erasmus+. Během uplynulé dekády vykrystalizovalo několik okruhů aktivit, jimiž se Erasmus+ na této škole realizuje.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Střední průmyslová škola na Proseku, zaměřená na elektrotechnické, IT a strojírenské obory, se jako první škola na světě zapojila do výuky oboru Automatizace měst a budov v rámci unikátního výukového programu vyvinutého společností Loxone. Ten studentům umožňuje získat nejen teoretické znalosti, ale především praktické dovednosti v oblasti automatizace budov, které mohou okamžitě využít v praxi. Cílem je podpořit vzdělávání nové generace kvalifikovaných techniků a odborníků v oblasti automatizace, po kterých je na trhu dlouhodobě obrovská poptávka. Program zahrnuje pomoc s vybavením učeben i vzorovými instalacemi, hotové výukové materiály a pravidelné zaškolování pedagogů. Na závěr programu mají studenti možnost absolvovat pokročilou certifikaci Loxone, díky níž se stávají velmi žádanými odborníky na pracovním trhu.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Schopnost kriticky myslet je jednou z nejdůležitějších dovedností, kterou mohou učitelé svým žákům předat. Ve spojení s výukou finanční gramotnosti získává tato dovednost ještě větší význam. Jak učit studenty klást správné otázky, odhalovat skryté motivy a činit informovaná rozhodnutí? Tento článek nabízí inspiraci, praktické příklady a konkrétní aktivity, které mohou učitelé snadno začlenit do své výuky. Připravme společně žáky na svět plný složitých rozhodnutí a manipulací.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Počínaje novým školním rokem vstoupí v platnost povinnost vyučovat podle aktualizovaného ICT kurikula na všech středních školách a učilištích, včetně konzervatoří a lyceí. Nové ICT kurikulum, schválené v roce 2023, reaguje na rostoucí požadavky digitální společnosti a modernizuje výuku informačních a komunikačních technologií. Cílem je nejen posílit technologickou gramotnost studentů, ale také je připravit na digitální výzvy v jejich profesní i osobní sféře. Pro školy však tato změna představuje významnou výzvu, a to nejen v úpravách výukových plánů, školení pedagogů, ale také v zajištění potřebného vybavení. Uvědomujeme si, že přechod na nové ICT kurikulum může být náročný, a proto chceme školám v tomto procesu pomoci.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Peer (vrstevnická, žákovská) mediace láká na širokou škálu přínosů pro žáky a studenty, učitele i vedení školy. Funguje, pokud je na ni kultura školy (lidé i procesy) připravená. Někdy je vhodnější začít na nižším, stále však užitečném i náročném stupni – podporou žáků v osvojení zjednodušených mediačních technik a posílením komunikačních kompetencí.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Mládežnická rada Karviná, vítězný projekt soutěže Gratias Tibi v kategorii středních škol a držitel Ceny veřejnosti, představuje inspirativní příklad aktivního zapojení mladých lidí do života jejich města. Toto volné sdružení studentů a studentek nejenže přináší nové nápady a energii, ale také spojuje generace, bourá předsudky a buduje komunitního ducha. Členové rady organizují kulturní, sportovní a charitativní akce pro veřejnost, seniory i své vrstevníky.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Lukáš Rosůlek je už sedmým rokem ředitelem gymnázia, střední odborné školy a vyšší odborné školy v Novém Bydžově. Ačkoliv byla jeho aprobace dějepis–zeměpis, od svého nástupu do školství učil převážně tělocvik. Je, jak sám říká, sportovec. A když mluví o tom, jaký by podle něj měl správný ředitel být, sportovního ducha v sobě nezapře. „Ředitel musí být bojovník! Mít drive a chuť. Vidět, kde se zlepšovat, a hledat cesty, jak toho dosáhnout. Být komunikativní, se špetkou asertivity, ale zároveň držet v jedné linii své emoce. A hlavně musí mít rád školu, žáky, lidi. Ředitel je tvář školy, jaký je, taková je i škola. Žák, rodič i učitel musí mít pocit, že je tam pro ně.“ I díky této filozofii získala škola certifikát Rodiče vítáni. Nejen o něm jsme si s panem ředitelem povídali.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Jak mohou české střední školy čelit výzvám spojeným s výukou umělé inteligence a připravit studenty na digitální budoucnost? Gabriela Káninská Repková, projektová manažerka JA Czech, v rozhovoru přibližuje, jak program AI-ENTR4YOUTH propojuje vzdělávání o AI s podnikatelskými dovednostmi, jaké jsou nejčastější překážky při zavádění AI do výuky a proč je klíčová podpora učitelů i etika ve vzdělávání.
Vydáno: 20. 02. 2025
  • Článek
Vyhláška č. 460/2024 Sb., kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství, s účinností od 1. 1. 2025 mění některé normy tří vyhlášek upravujících činnost středních škol. U ústní maturitní zkoušky z cizího jazyka „oborů vzdělání M a L“ umožňuje ověřit znalost odborné terminologie bez vazby na vylosované téma. U „uměleckých oborů“ pozměňuje složení zkušební maturitní komise, zpřesňuje tiskopisy vysvědčení o maturitní zkoušce a stanoví zajištění umělecké praxe odpovídající skutečným postupům používaným ve školách.
  • Článek
Český vzdělávací systém nabízí téměř 300 úzce specializovaných oborů, což uchazečům komplikuje orientaci a limituje absolventy v možnostech uplatnění na trhu práce. Žáci si mnohdy zvolí obor, který jim nakonec nevyhovuje, a studium předčasně opustí nebo v oboru po dokončení studia nepůsobí. Snaha o změnu oboru během studia často znamená, že žák musí začít jiný obor opět od začátku, což je zdlouhavé a drahé. MŠMT proto připravuje reformu. Poslední pracovní verze operují se snížením počtu na 121 oborů.
Vydáno: 20. 02. 2025
Základní odpovědnost za vzdělávání a výchovu dítěte mají zákonní zástupci (rodiče). Povinnosti a odpovědnost vzhledem ke vzdělávání a výchově žáků však mají také školy, které se musí pohybovat v právním rámci týkajícím se této problematiky.
Vydáno: 11. 02. 2025
Ve škole máme z 349 žáků (z toho 15 učňů) a z toho: 60 žáků s platným vyšetřením v PPP, z toho 16 s PO 3 a zároveň 3 s IVP, 7 žáků s PLPP v PO1. Přepočteno na % v jednotlivých třídách to vypadá takto:  SVP v %  0% 10% 15% 17% 20% 23% 27% 33% 38% Počet tříd   1 2 1 4 1 1 1 1 1 Žáci s PO3  ne ano ano ano ano ano ano ano ano Tento počet žáků s „problémy“ je extrémně zatěžující pro učitele. Dalo by se říci, že v některých třídách je již lidsky nezvládnutelný. Situaci bohužel nepomůže asistent pedagoga. Ten u nás může zastávat spíše roli „osobního asistenta“, nikoliv zastávat práci učitele v odborné rovině. Jsme uměleckoprůmyslová škola, a byl u nás vždy počet žáků s „problémy“ vyšší než na jiných středních školách. Navíc ještě máme 25 žáků s psychickými obtížemi, o kterých víme v souladu s § 22 odst. 3c) zákona č. 561/2004 Sb., a kteří nechtěli projít PPP, ale jsou v péči psychiatrů, psychologů, psychoterapeutů. Ti nejsou zahrnuti ve výše uvedeném. Na jaká opatření, z pohledu legislativy, má škola s výše popsanou složitou situací nárok?
Vydáno: 04. 02. 2025