Pedagogický pracovník
Tato jedinečná kniha vás provede celým tématem pracovněprávního vztahu od vzniku až po jeho správné skončení. Samozřejmostí je nejen zapracování změn tzv. flexinovely zákoníku práce ale také ohled na všechna specifika zvláštní právní úpravy, která se týká škol a školských zařízení. Unikátní je také její propojení do webové aplikace Řízení školy.
- Článek
V Řízení školy online najdete rozsáhlé zmapování aktuálního stavu právní úpravy poskytování pracovnělékařských služeb pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení. V tomto shrnutí přinášíme přehled základních změn právní úpravy, k nimž došlo nejen v návaznosti na tzv. „flexinovelu“ zákoníku práce č. 120/2025 Sb., jíž byl s účinností od 1. 6. 2025 novelizován i zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (dále jen „zákon“), ale i v návaznosti na dřívější novely vyhlášky č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (vyhlášky o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, dále jen „vyhláška“), č. 422/2022 Sb., která nabyla účinnosti dne 1. 1. 2023, a č. 11/2024 Sb., která nabyla účinnosti dne 31. 1. 2024.
Evidence docházky není s evidencí pracovní doby totožná, protože pouze označuje, jakou dobu se zaměstnanec zdržuje na pracovišti, případně v objektu zaměstnavatele, a nikoli skutečně odpracovanou dobu. Evidence docházky vymezuje časový rozdíl mezi odchodem a příchodem zaměstnance do zaměstnání, její vedení není povinné a zákon nic takového po zaměstnavateli nevyžaduje.
Prosím o informaci, jak správně započíst pedagogickou praxi učiteli střední školy s následujícími údaji o dosavadním zaměstnání budoucího zaměstnance: 5.9.1985 - 9.6.1993 odborná technická pracovnice České pošty; 9.6.1987 - 10.6.1993 - mateřská, rodičovská.
Naše škola má 16 tříd základní školy a 5 oddělení školní družiny. Zvažujeme možnost mít dva zástupce ředitele a rádi bychom se ujistili, že rozumíme pravidlům týkajícím se jejich přímé výuky. Podle metodické příručky jsme spočítali, že se v případě školy s celkovým počtem tříd 21 (16 tříd + 5 oddělení ŠD) stanoví přímá pedagogická činnost odpočtem 22 hodin, tzn. pro každého zástupce ředitele 11 hodin týdně. Můžete prosím potvrdit, že tento výpočet odpovídá platným předpisům? A zda existují případné výjimky nebo doporučení pro naši situaci?
Mám pedagogického pracovníka, u nějž bude se začátkem nového školního roku snížen na jeho vlastní žádost (pobírání důchodu) úvazek z plného na částečný. Měla by tuto skutečnost odrážet i dovolená čerpaná v druhé polovině prázdnin, která již odpovídá měsícům nového školní roku (konec srpna – prosinec), tedy že jeden den dovolené nebude odpovídat 8 hodinám, ale bude hodinově snížen způsobem, který poměrem reflektuje snížení úvazku?
Ráda bych na nový školní rok přijala nového zaměstnance (se smlouvou na dobu neurčitou, jedná se o zkušeného pedagoga z místní základní školy). Je možné ho přijmout ke konkrétnímu srpnovému datu tak, aby do tzv. přípravného týdne vyčerpal dovolenou odpovídající období konec srpna (přípravný týden) – prosinec 2025, a byl tedy na tom z hlediska dovolené stejně jako ostatní pedagogičtí pracovníci? (Celkem 40 dní dovolené čerpají pedagogičtí pracovníci naší školy v celku v období letních prázdnin; podzimní a vánoční prázdniny řešíme u pedagogických pracovníků čerpáním studijního volna.)
Zákoník práce primárně požaduje, aby zaměstnancům byla poskytnuta přestávka na jídlo a oddech. Může se ale stát, že charakter práce neumožní takovou přestávku čerpat a je poskytnuta pouze přiměřená doba na jídlo a oddech. Praxe ukazuje, že takové situace nastávají i ve školách.
Rozsáhlé zmapování aktuálního (školní rok 2025/2026) stavu právní úpravy poskytování pracovnělékařských služeb pedagogickým pracovníkům škol a školských zařízení
Proč flexi novela? Jejím hlavním cílem je zvýšit flexibilitu pracovněprávních vztahů jak na straně zaměstnavatelů, tak na straně zaměstnanců.
Novelizace zákoníku práce přispívá ke zvýšení konkurenceschopnosti zaměstnavatelů, zajišťuje ochránu práv zaměstnanců a napomáhá harmonizaci pracovního a rodinného života. Zaměřuje se na vytvoření moderního a flexibilního pracovního trhu, inspirovaného osvědčenými modely z Německa, Rakouska a Dánska.
Malotřídní škola s ročníky 1. až 5.
Mám úvazek 14 hodin pro učitelku 1. třídy . Mohu ji vypočítat výši úvazku z 20 hodin PPČ - pokud učí pouze 1. ročník a jednu hodinu má spojenou 1. a 2. třídu. Nebo musím úvazek dopočítat z 22 PPČ.
Pokud by byl pedagogický pracovník pravomocně odsouzen za řízení pod vlivem alkoholu, je to důvod pro ukončení pracovního poměru z důbodu na základě nesplnění předpokladů k výkonu práce (trestní bezúhonnost)?
Učitelka prvního stupně ZŠ vykonává ještě činnost speciálního pedagoga. K výkonu obou činností je kvalifikovaná. Pro obě činnosti má uzavřené pracovní smlouvy, na pozici učitelka výše úvazku 1,00. Jako učitelka má 22 hodin přímé pedagogické činnosti. Na pozici speciální pedagog - výše úvazku 0,15, tento úvazek zahrnuje 0,1 - speciální pedagog - hrazeno původně ze Šablon + 0,05, tj. 1 hodina speicálně pedagogické péče týdně). Od 1. 9. 2025 přibude další jedna hodina speciální pedagogické péče. Je možné jí na pracovní pozici učitelka úvazek 1,00 sestavit tak, že bude v kombinaci 20 hodin přímé ped. činnosti v dané třídě 1. stupně ZŠ + 2 hodiny spec. ped. péče (odpoledne se skupinkou žáků, kteří to mají v doporučení)? Pokud to možné není, existuje nějaký jiný, doporučující model, jak úvazky sestavit a správně financovat?
Mohu od příštího školního roku snížit úvazek pedagogovi? V současné době má celý úvazek, v příštím školním roce ho bohužel nenaplním, počítám s polovičním.
Při zahájení výběrového řízení je třeba dbát na vhodnou formulaci inzerátu a stanovení kritérií pro výběr zaměstnance.
Za stanovení kritérií pro výběr zaměstnance je odpovědný ředitel školy, který nastaví požadavky tak, aby dokázal vybrat co nejvhodnějšího uchazeče - ať už se jedná o pedagogického nebo nepedagogického pracovníka.
Potřebujeme poradit se stanovením přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele střední školy. Škola má 330 žáků, dvě pracoviště 30 km od sebe. Statutární zástupce ředitele školy jen zároveň výchovný poradce a koordinátor ICT na obou pracovištích. Je vedoucím domova mládeže. Kolik hodin přímé pedagogické činnosti má tedy mít?
Na koho se vztahuje možnost odpočtu hodin z tzv. banky odpočtů? Můžu odečíst učiteli dvě hodiny přímé pedagogické činnosti, když vykonává pro školu ještě činnost vztahující se k plánování kulturních akcí pro školu (interním názvem kulturní koordinátor)? Má 20 hodin úvazku, mohu mu z banky hodin přidělit zbývající dvě, aby měl plný úvazek?
- Článek
V první části našeho seriálu jsme si legislativně vymezili funkci třídního učitele a v té dnešní se soustředíme na jeho výběr. Pokud řídíte menší školu a končící třídní učitel v posledním ročníku automaticky přebírá ročník první (na základní škole ještě oddělme 1. a 2. stupeň), pak si zřejmě říkáte, že tahle kapitola pro vás potřebná není. Ale co když některý kolega třídní – ať už z nejrůznějších důvodů – odejde a vy novému adeptovi nechcete dát jeho třídu, protože… Tak se pojďme společně podívat, jak výběr třídního učitele provést co nejlépe.
Asistentka v MŠ má pracovní dobu od 8:00 - 10:00 a poté od 13:00 - 15:00. Má také smlouvu jako učitelka, kdy její pracovní doba je 10:00-12:30. Má u pozice asistentky nárok na rozdělenou směnu dle § 130 zákoníku práce i přesto, že je tato „mezera“ vyplněna úvazkem učitelky?
Má předchůdkyně byla ředitelkou naší školy 25 let. Předtím měla pracovní smlouvu ve stejné škole jako učitelka. Její ředitelské období skončilo 21. července 2024 a spolu se statutární zástupkyní vyhotovily dodatek ke smlouvě z roku 1978, podle kterého bude dále pokračovat ve výuce znovu jako učitelka. Je toto správný postup, nebo jsem měla já, jako nový ředitel, nabídnout nový úvazek a vyhotovit novou pracovní smlouvu?