Poradna
Je možné na základě vydaného IVP vzdělávat žáka distanční formou, tj. formou zasílání zadání elektronickou formou, průběžným hodnocením jeho prací? Nemáme na mysli klasické individuální (domácí) vzdělávání, ale výjimečnou situaci, kdy žák není ze zdravotních důvodů schopen navštěvovat školu a je třeba překlenout období cca dvou měsíců.
Je právně v pořádku, aby žáky na soutěž v jiném městě dopravil svým soukromým vozem pedagog, tedy pracovník, který nad nimi má určený dohled?
Bývalé vedení školy rozdalo všem zaměstnancům smlouvu na dobu neurčitou. Asistent pedagoga, který byl přidělen žákovi, měl ve smlouvě uvedenou dobu pracovního poměru po dobu trvání pracovního poměru do 30. 6. 2025. Mezitím v únoru získal AP dodatek k pracovní smlouvě na dobu neurčitou, úvazek 0,8. Nyní žádá o navýšení úvazku od 1. 7. 2025 kvůli novému doporučení z PPP, kde opravdu došlo ke změně PO s navýšením PPČ AP. Jsem povinna tuto změnu akceptovat od 1. 7. 2025 nebo mohu až od 1. 9. 2025? Je možné touto cestou zaměstnat AP na dobu neurčitou? Jakým způsobem se proti tomuto lze bránit? Zároveň AP zažádal o navýšení platové třídy na 9. stupeň, ale to mi připadá dle katalogu prací jako bezpředmětné.
Je k dispozici nějaký přehled základních řádů, a vnitřních předpisů a směrnic, které musí mít gymnázium v platném stavu? Ideálně rozdělené podle úseků-ekonomický, výchovně-vzdělávací apod.?
Žák 8. ročníku byl za 2. pololetí hodnocen známkou „nedostatečný“. Školní psycholog doporučil, aby žák navštívil poradnu z důvodu potíží v učení. V průběhu prázdnin je plánováno vyšetření, na jehož základě by mohlo dojít ke stanovení podpůrných opatření – konkrétně snížení minimálních očekávaných výstupů v některých předmětech. Pokud poradna doporučí snížení výstupů během prázdnin, bude se na tato opatření brát zřetel již při opravných zkouškách (reparátu), které žák koná v srpnu? Je možné, že by opravná zkouška proběhla podle snížených výstupů, i když v době klasifikace ještě nebyla podpůrná opatření stanovena? Jaký postup v tomto případě doporučujete škole z hlediska platné legislativy?
Malotřídní škola s ročníky 1. až 5.
Mám úvazek 14 hodin pro učitelku 1. třídy . Mohu ji vypočítat výši úvazku z 20 hodin PPČ - pokud učí pouze 1. ročník a jednu hodinu má spojenou 1. a 2. třídu. Nebo musím úvazek dopočítat z 22 PPČ.
Zákonní zástupci dítěte podali žádos o přijetí do ZŠ. Vydali jsme rozhodnutí o přijetí. Bylo ukončeno správní řízení. Otec dítěte ale následně poslal mail, že s přijetím nesouhlasí. Jak postupovat?
Jsme základní škola a potřebovali bychom zjistit, zda je možné započítat do platového výměru u nového zaměstnance (pozice učitelka pro 2. stupeň) její předešlá zaměstnání, viz bližší specifikace:
• asistentka manažera – specifikace pracovní náplně: vedení lidí, řízení týmu, školení týmu
• senior manažer – specifikace pracovní náplně: řízení lidí, školení týmu.
Lze tyto dvě pozice zaměstnanci započítat v plné výši, nebo pouze částečně, nebo vůbec?
Pokud by byl pedagogický pracovník pravomocně odsouzen za řízení pod vlivem alkoholu, je to důvod pro ukončení pracovního poměru z důbodu na základě nesplnění předpokladů k výkonu práce (trestní bezúhonnost)?
Pedagogický pracovník má uzavřenu pracovní smlouvu na dobu určitou na jeden rok, a to do 24. 8. 2025. Je možné, aby byla smlouva prodloužena pouze do 30. 6. 2026, pokud k podpisu dodatku dojde již 30. 6. 2025?
Jsme základní škola a koncem školního roku u nás probíhají vícedenní výlety učitelů se svými kmenovými třídami. Učitelům proplácíme stravné a cestovné. Je možné jim ještě proplatit další výdaje spojené s výletem, např. jízdenku na lanovou dráhu, vstup do aquaparku, nebo jízdenku na koloběžkovou dráhu?
Ředitel vydal rozhodnutí o přijetí žáka do 1. ročníku. Rozhodnutí nabylo právní moci. Zákonný zástupce žáka oznámil, že dítě nastoupí do 1. ročníku na jinou ZŠ. Může vzít zákonný zástupce svou žádost zpět, má se odvolat proti rozhodnutí, jiná škola pošle rozhodnutí o přestupu, když ještě nezačal nový školní rok, nebo jen žák v září nenastoupí? Jak postupovat?
Jsme malá základní a mateřská škola, příspěvková organizace zřízená obcí. Máme pedagogy, paní uklízečky a kuchařky. Jaké procento jsme povinni odvádět na zákonné pojištění Kooperativa (zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele), která se platí po skončení čtvrtletí? Je tam nějaké dané procento, resp. promile z vyměřovacích základů nebo nějaké dané rozmezí?
Od 1. 1. 2025 jsem ředitelkou na ZŠ. S bývalou paní ředitelkou jsem byla domluvená, že mi bude postupně předávat veškerou agendu školy. Do dnešního dne jsem však obdržela pouze klíče od ředitelny, protože paní ředitelka vážně onemocněla (asi tři týdny po předání funkce) a právě podstupuje dost náročnou léčbu s nejistým výsledkem, takže k předání z její strany už nedojde. Chtěla bych být ale „chráněna“ nějakým dokumentem, který bych dala k podpisu zřizovateli, že neberu odpovědnost za nedostatky, které vznikly před mým nástupem do funkce, protože jsem zdědila školu v dost žalostném stavu. Poradíte mi prosím, co by měl takový dokument obsahovat, abych byla „chráněna“ a neodnesla, hlavně finančně, předešlé nedostatky?
Jsme ZŠ a MŠ, příspěvková organizace, bez doplňkové činnosti, nejsme plátci DPH. Můžeme i tak vystavit fakturu např. za sběr odpadů (papíru, hliníku)?
Jak je to s povinností přijetí nespádového dítěte na 2. stupeň ZŠ? Modelově: na vesnici je ZŠ pouze 1. stupeň, „tradičně“ děti chodí na 2. stupeň do města, ale nejsou spádové. Nebo děti z vesnice, která má svou ZŠ (1. stupeň), ale rodiče dojíždějí do města a chtějí dítě dát do 1. třídy na ZŠ ve městě (nespádové dítě, vesnice má svou školu). Je ZŠ povinna přijmout všechny přihlášené děti, když má „papírově“ volnou kapacitu školy (tj. má volnou kapacitu dle rejstříku), ale nemá volné učebny, nechce přeplnit třídy, na 1. stupni má pouze 3 třídy, po 25 dětech, kdyby musela přijmout nespádové děti, měla by ve třídě 30 a více dětí, což nechce. Podotýkám, že ve městě jsou další 2 školy, které tak naplněné nejsou, případně na 1. stupeň mají vesnice své školy. Může ředitel tyto žáky odmítnout?
Je předepsané, co přesně má obsahovat předávací protokol pro nového ředitele školy, který školu přebírá? Případně prosím o nějaký vzor. Dále k této věci ještě jeden problém: před nástupem nového ředitele je otazník kvůli odstupnému pro bývalou paní ředitelku, kdy se přišlo na to, že na odstupné nemá nárok (bylo už vyplaceno) a tato celkem vysoká částka nyní chybí v rozpočtu (zatím řešeno přesunem peněz). Řeší se to už přes právní kancelář, nicméně, je nutné tuto věc též do předávacího protokolu zanést? Nový ředitel by tak případně byl kryt proti tomuto rozhodnutí, kdy ještě ve své vedoucí pozici nebyl.
Je možné mít v jedné třídě jednoho asistenta a jednoho druhého pedagoga? V naší třídě máme celkově 29 žáků, z toho 3× podpůrné opatření stupně 3. U jednoho žáka jsme dostali doporučení na asistenta pedagoga, u druhého doporučení na využití druhého pedagoga. Víme, že počet asistentů ve třídě je limitován počtem žáků s podpůrnými opatřeními stupně 3 a výše, ale nikde jsme nenašli, že by se omezení mělo týkat i druhých pedagogů. Je možné obě tyto pozice obsadit v jedné třídě?
Učitelka prvního stupně ZŠ vykonává ještě činnost speciálního pedagoga. K výkonu obou činností je kvalifikovaná. Pro obě činnosti má uzavřené pracovní smlouvy, na pozici učitelka výše úvazku 1,00. Jako učitelka má 22 hodin přímé pedagogické činnosti. Na pozici speciální pedagog - výše úvazku 0,15, tento úvazek zahrnuje 0,1 - speciální pedagog - hrazeno původně ze Šablon + 0,05, tj. 1 hodina speicálně pedagogické péče týdně). Od 1. 9. 2025 přibude další jedna hodina speciální pedagogické péče. Je možné jí na pracovní pozici učitelka úvazek 1,00 sestavit tak, že bude v kombinaci 20 hodin přímé ped. činnosti v dané třídě 1. stupně ZŠ + 2 hodiny spec. ped. péče (odpoledne se skupinkou žáků, kteří to mají v doporučení)? Pokud to možné není, existuje nějaký jiný, doporučující model, jak úvazky sestavit a správně financovat?
S nástupem do funkce ředitele školy potřebuji stávajícího statutárního zástupce učinit pouze zástupcem a zároveň nového pedagoga jmenovat statutárním zástupcem ředitele školy. Jak mám správně postupovat? Musím statutárního zástupce odvolat a znovu jmenovat, ale na pozici zástupce?