Systém podpory studentů se specifickými potřebami na vysokých školách v 21. století

Již mnoho let se hovoří o přístupnosti studia všem lidem bez rozdílu a tato idea je stále častěji naplňována. Nejinak je tomu i na Českém vysokém učení technickém v Praze, kde se konkrétně o studenty se specifickými potřebami stará tým pracovníků Střediska pro podporu studentů se specifickými potřebami ELSA.

Systém podpory studentů se specifickými potřebami na vysokých školách v 21. století
Mgr.
Barbora
Čalkovská
vedoucí Střediska pro podporu studentů se specifickými potřebami ELSA ČVUT, předsedkyně Asociace vysokoškolských poradců, z. s., členka Rady Asociace poskytovatelů služeb studentům se specifickými potřebami na vysokých školách
Mgr. et Mgr.
Jana
Pechancová
psycholožka ve Středisku pro podporu studentů se specifickými potřebami ELSA ČVUT,DYS-centrum® Praha, z. ú.
Kdo je ovšem student se specifickými potřebami? Jakých úprav může využívat? A jaké má povinnosti? Je informovanost o dostupnosti poradenství a podpory vysokoškolských studentů dostatečná? V této oblasti se objevuje množství otázek, pochybností i nepravd. V tomto článku bychom rády představily možnosti vysokoškolských středisek podpory studentů se specifickými potřebami, ale také poukázaly na možná slabá místa informovanosti nebo spolupráce s dalšími zapojenými subjekty.
Na začátku je nutné upřesnit si, o kom vlastně mluvíme, když používáme termín
student se specifickými potřebami
. Máme na mysli studenta, který by vzhledem k dopadům zdravotního nebo jiného postižení či znevýhodnění nebyl schopen dostát nárokům studia bez odpovídající modifikace studijních podmínek. Podle typu postižení či znevýhodnění jsou studenti řazeni do následujících kategorií:

Související dokumenty

Pracovní situace

Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Přehled situací, kdy je doporučení či součinnost školského poradenského zařízení nezbytnou podmínkou pro úkony ve vzdělávání
ADHD v předškolním věku
ADHD ve školním věku
ADHD v období dospívání (adolescence)
Individuální vzdělávací plán – obecná charakteristika
Individuální vzdělávací plán – vztah k různým oblastem činnosti školy
Individuální vzdělávací plán v mateřské škole
Individuální vzdělávací plán v základní škole
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí