Pohled dětského psychologa

Vydáno:

 

Pohled dětského psychologa
PhDr.
Václav
Mertin,
dětský psycholog, katedra psychologie FF UK
I když slova ne vždy vystihnou celou realitu, přístup první školy se jeví jako velmi málo lidský. Pan ředitel i paní učitelka zřejmě zapomněli, že podle školského zákona mají ke každému žákovi přistupovat s ohledem na jeho možnosti a předpoklady, tedy individuálně. Jestli byl za nepříznivým jednáním zájem naplnit přípravný ročník a později se chlapce zbavit, to nevím, ale každopádně nejde o mravné chování. Pan ředitel má pravdu, že vyjádření poradny má doporučující charakter, a zodpovědnost má on. Jen bych chtěl vidět, jak by hájil své stanovisko, kdyby se rodiče obrátili na inspekci a zjistilo se, že chlapec má přijatelné znalosti a dovednosti. Tvrzení, že je škola náročná, jsou nejapné výmluvy. Navíc nezaznělo ani slůvko o tom, co navrhuje škola ke zlepšení situace. Školu nemohu omluvit ani v tom, že neví, co je třeba pro cizojazyčné žáky udělat, jaké má škola povinnosti.
Na druhé straně nerozumím rodičům, že se nezajímali, co je zapotřebí (zápis), jaká má jejich dítě práva a možnosti. Není pěkné, že je škola nechala vydávat peníze za výuku češtiny, nicméně dělají to pro svého syna, a udělali proto dobře, že mu doučování zaplatili. Podobně si myslím, že české školství nemá dobrý systém začleňování cizinců, učitelům poskytuje malou systémovou pomoc a podporu a věří, že to nějak zvládnou. Nakonec je však ještě podstatnější přístup konkrétních osob, Jen na nich totiž záleží, jestli žáka a jeho rodiče podpoří, jestli s nimi budou komunikovat, nebo je budou pokládat za další „potížišty“. Stejné dítě pak v jednom případě neprospívá a ve druhém je „v pohodě“. Platilo dříve a platí i dnes, že klíčový je učitel a jeho odbornost i mravnost (lidskost).

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Adaptační koordinátor
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
ČOSIV - odborná pomoc zdarma

Poradna

Přijetí cizince do základní školy
Výuka Aj
Odpovědnost školy za škodu - odpověď na dotaz
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon