O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech - část III.

Vydáno: 14 minut čtení

Předkládaný text popisuje důvody vedoucí k ukončení studia na střední škole a přestupu na jinou školu, a to v České republice a v Jihomoravském kraji, na základě dat ze školních matrik. Navazuje tak na předchozí dva články k tomuto tématu, prohlubuje je a téma uzavírá.

Mgr.
Andrea
Svobodová
Ph.D.
socialni antropoložka a geografka, vyzkumnice
Důvody vedoucí k ukončení studiana střední škole
Ve školním výkaznictví (matrikách) se problematiky předčasných odchodů týkají čtyři kategorie. Kategorie ukončení studia z důvodu „
zanechání studia“,
kategorie „
ukončení vzdělávacího programu bez předepsané zkoušky
“, kategorie ukončení studia
„z důvodu vyloučení“
a kategorie ukončení studia z důvodu
„nepostoupení do vyššího ročníku z důvodu nesplnění podmínek“
1)
.
Ve školním roce
2018/2019
se při započítání studentů nástavbového studia nejvíce žáků,
29 004,
nacházelo v kategorii „
ukončení vzdělávacího programu bez předepsané zkoušky
“ (jedná se o
7 %
všech žáků středních škol). Druhým nejčastějším důvodem k předčasnému odchodu ze školy bylo
zanechání studia
na vlastní žádost, které se týkalo
20 437
žáků, tj. 5 %
všech studujících na SŠ, třetím pak
nepostoupení do vyššího ročníku z důvodu nesplnění podmínek, které se týkalo 6 248 žáků
(
1,5 %
). Jen relativně malý počet žáků –
1 152,
tj. 0,3 % – ukončil
střední školu z důvodu
vyloučení ze studia.
Bez započítání studentů nástavbového studia
se ve školním roce
2018/2019
v kategorii „
ukončení vzdělávacího programu bez předepsané zkoušky
“ nacházelo 25 427 žáků (jedná se o
6 %
všech žáků středních škol), v kategorii
zanechání studia
na vlastní žádost bylo 17 245 žáků, tj.
4 %
všech studujících na SŠ,
d

Související dokumenty

Pracovní situace

Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Školní psycholog na střední škole
Mezioborová spolupráce při ochraně dětí ohrožených syndromem CAN
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Jak komunikovat s dětmi, které prožívají ztrátu blízké osoby (rodiče)
Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevenceve 2. pololetí školního roku 2021/2022
Konflikt se žákem. Postup při řešení problémů se žáky
Činnost výchovného poradce a metodika prevence v prvním pololetí školního roku 2021/2022
Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Jednání výchovné komise
2022/2023: Plán činnosti výchovného poradce a školního metodika prevence v 1. pololetí školního roku
Jak postupovat v případě konfliktních situací ve škole
Adaptační kurzy
Školní metodik prevence
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika k hodnocení žáků ve středních školách a konzervatořích dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022

Poradna

Stanovení počtu skupin na odborném výcviku za účelem určení počtu zástupců ředitelů/VUOV
Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů SŠ
Výuka Aj
Platnost zkoušky
Kvalifikace
Ukončení předškolního vzdělávání
Pomůcky
Výkaz práce
Vyživovací povinnost
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon

Články

O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech - část II.
O čem mluvíme, když mluvíme o předčasných odchodech ze vzdělávání - část I