Zkušenosti základních škol se vzděláváním intelektově nadaných žáků

Základní škola Nový Jičín, Komenského 68, a Základní škola a Mateřská škola v Hradci Králové, Úprkova 1, mají ve svém okolí pověst škol, které se umějí dobře postarat o vzdělávání a rozvoj žáků s nadprůměrným nebo mimořádným rozumovým nadáním (tzv. MiND žáků). Dobře totiž vědí, že tito žáci nemusejí být jen úspěšní premianti, ale mnohdy je pro ně vysoké IQ danajským darem, jenž s sebou nese například nerovnoměrný vývoj a s ním spojené neobvyklé projevy chování. V obou školách si vzali za své takové žáky včas rozpoznat a správně naplňovat jejich specifické potřeby v oblasti vzdělávání i výchovy s cílem podpořit jejich potenciál. V obou školách začala péče formou mimoškolního kroužku nebo klubu pro nadané žáky. Aktuálně je koncepce péče o MiND žáky pevnou součástí systému vzdělávání na těchto školách, kterou zaváděly ve spolupráci s nadačním fondem Qiido.

Zkušenosti základních škol se vzděláváním intelektově nadaných žáků
RNDr.
Svatava
Hajdová
ředitelka ZŠ Nový Jičín, Komenského 68
Mgr.
Petr
Lehký
ředitel ZŠ a MŠ, Hradec Králové, Úprkova 1
Co je vedlo k tomu, aby se začaly MiND žákům systematicky a uceleně věnovat? Jaké podmínky musely obě školy při zavádění programu pro nadané zohlednit? Jak u nich vzdělávání MiND žáků aktuálně funguje a jaký to má přínos? O svoje zkušenosti a postřehy se podělí Mgr. Svatava Hajdová, ředitelka partnerské školy Qiida pro Moravskoslezský kraj, a Mgr. Petr Lehký, ředitel partnerské školy nadačního fondu Qiido pro Královéhradecký kraj.
Základní škola Nový Jičín, Komenského 68
– ředitelka RNDr. Svatava Hajdová
– 550 žáků, kterým se věnuje 50členný pedagogický sbor
– aktuálně 25 intelektově nadaných
Školní vzdělávací program základní školy Komenského 68 v Novém Jičíně s názvem „Brána do života“ je založen na principech programu Začít spolu. Cílem školy je poskytnout žákům kvalitní základy všeobecného vzdělání, vytvořit podmínky pro další vzdělávání, komunikaci mezi lidmi a uplatnění v životě, všestranně harmonicky rozvíjet osobnost každého žáka, aby byl schopen samostatně myslet, svobodně se rozhodovat a projevovat se jako demokratický občan, to vše v souladu s obecně uznávanými životními a mravními hodnotami. Škola chce vzbuzovat u žáků radost z poznávání a tím i potřebu celoživotního učení, vést žáky k samostatnosti, k pochopení vlastní zodpovědnosti za svou práci a své jednání, ke zdravému životnímu stylu, k

Související dokumenty

Pracovní situace

Možné potíže plynoucí z intelektového nadání
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Mediální vzdělávání
Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Nenávist na internetu se dá řešit včasnou prevencí, ale i aktivitami ve třídě
Vybrané aspekty implementace společného vzdělávání
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Nastavení strategie výuky na dálku
Individuální konzultace na půdě školy
Změny vyhlášek související s poskytováním podpůrných opatření
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Vztahy školy a zřizovatele - neveřejné školy
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon