Jaká byla a nebyla Bílá kniha - 2. část

Vydáno: 25 minut čtení

Tento text navazuje na 1. část publikovanou v únorovém vydání Řízení školy při příležitosti 20. výročí vydání Bílé knihy.

 

Jaká byla a nebyla Bílá kniha – 2. část
Mgr.
Jana
Hrubá
kronikářka českého vzdělávání, šéfredaktorka Učitelských listů, členka SKAV, uvedena do Auly slávy ceny za inovace ve vzdělávání Eduína
3. etapa (únor – prosinec 2000)
V dubnu pro urychlení procesu Řídící rada projektu rozhodla, aby se další etapa prací přednostně zaměřila na vypracování textu Bílé knihy. Vedením redakčního týmu byl pověřen
Jiří Kotásek
, členy se stali Olga Kofroňová, Jan Kovařovic, Radim Ryška, Jana Švecová a Jana Hrubá. Byl zpracován harmonogram prací na textu a jeho projednávání s příslušnými orgány a partnery.1)
Příprava textu Bílé knihy musela být koordinována s přípravou zákona a dalšími úkoly ministerstva, zvláště s osvětovou kampaní:
„Základní činností v 3. etapě přípravy Bílé knihy je
návrh celkového charakteru, struktury a obsahu výsledného textu a jeho postupné zpracování
. Na tuto základní činnost však navazuje řada dalších, vzájemně těsně propojených úkolů:
*
koordinace postupu s přípravou zákona a s řešením dalších hlavních úkolů ministerstva,
*
zadání a využití úkolů resortního výzkumu,
*
inventarizace existujících aktivit, programů a projektů a jejich začlenění do celkového rámce Bílé knihy,
*
kvantitativní analýzy, kalkulace – závěry pro volbu strategie s ohledem na rozsah potřeb i dostupnost zdrojů (finančních, personálních, materiálových),
*
projednávání hlavních doporučení s rozhodujícími partnery (v resortu i mimo něj – sociální partneři především) a prohlubování již navázaných kontaktů,
*
příprava postupu ve čtvrté, závěrečné etapě – rozhodnutí o uspořádání Národní konference a její příprava (včetně prohlubování systematických kontaktů s nejdůležitějšími partnery a budování určitého stupně konsensu v předstihu).
Paragrafované znění zákona vycházelo ze záměru, který byl zpracován v jiné situaci – ještě před reformou veřejné správy a před přípravou Národního programu (Bílé knihy). I když další zpracování bralo ohled na nové skutečnosti, je přesto bezpodmínečně nutné projít výslednou verzi jako celek,
 
systematicky ji detailně posoudit z více hledisek a provést ty úpravy, které budou nezbytné… Je však nutné to provést ještě před vnějším připomínkovým řízením k paragrafovanému znění.
Jestliže zákon
a Bílá kniha budou v rozporu, oba ztratí na hodnověrnosti a budou používány proti sobě.
Kromě těchto úkolů, jejichž

Související dokumenty

Pracovní situace

Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
Možnost vzdělávat se současně ve více mateřských školách
Přerušení vzdělávání (§ 66 odst. 5 školského zákona)
Přerušení vzdělávání žákyně dle § 66 odst. 6 školského zákona
Vzdělávání v soukromých a církevních základních a středních školách
Školní vzdělávací program
Revize RVP
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Bezplatné poskytování učebnic
Vzdělávání koordinátorů EV
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Finanční gramotnost - modelové úlohy
Pokračování v základním vzdělávání podle § 55 odst. 2 školského zákona
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Vzorové situace při žádosti rodiče o informace o průběhu vzdělávání dítěte
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Smlouva o úplatném vzdělávání v soukromé a církevní škole - 2. část
Kooperace učitelů ve světle profesního učení
Možné potíže plynoucí z intelektového nadání

Poradna

Výuka Aj
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze šablon

Články

Jak vznikala Bílá kniha?