Aktuality
Česká společnost entomologická vyhlásila světlušky hmyzem roku 2025. Upozorňuje tak na tuto rozmanitou a specifickou skupinu brouků i destrukci biotopů či hrozbu světelného znečištění, která pro ně může být fatální. Bioluminiscence, kterou světlušky využívají pro komunikaci při páření, je narušována intenzivním umělým osvětlením krajiny.
Novela školského zákona byla schválena v původním znění.
Otevřená výzva senátorkám a senátorům k podpoře přijetí novely školského zákona.
Ano, Zápisník učitele verze A4 i A5 máme na skladě. Praktický pomocník pro všechny učitele.
Vůbec to tak být nemusí. Vysvědčení neslouží pouze jako obraz výsledků dítěte. Výkony žáků jsou úzce spjaty s podporou rodičů a prostředím. Lze tedy považovat vysvědčení také za vizitku práce učitele? Vysvědčení představuje pro mnoho školáků i jejich rodiče zásadní moment školního roku.
Definice digitálního wellbeingu je na světě: Pomůže školám lépe pečovat o zdraví žactva a učitelstva
Skupina odborníků a odbornic pod vedením Národního pedagogického institutu ČR (NPI) a ve spolupráci s Partnerstvím pro vzdělávání 2030+ vytvořila expertní definici pojmu digitální wellbeing. Reaguje tím na rostoucí potřebu podpory duševního zdraví v digitálním věku, zejména u dětí a mladých lidí.
MŠMT kontinuálně věnuje velkou pozornost celoživotnímu vzdělávání učitelů, počínaje jejich pregraduální přípravou, následnou podporou začínajících učitelů i zabezpečením edukace pedagogů v průběhu jejich kariéry. Nad tím, jak tuto podporu realizovat a ještě více rozvíjet, debatovali odborníci 18. června na MŠMT v rámci sedmého odborného panelu IPs DATA. Prezentovali zde celou řada datových podkladů, které slouží pro rozhodování a vyhodnocování pokroku v této oblasti.
Jak ovlivňují nové technologie, zejména umělá inteligence, výuku, dovednosti žáků a přípravu na budoucnost? Na tuto otázku hledá odpověď výzkumný projekt Nové technologie a proměny vzdělávání, výzkumu a trhu práce realizovaný v rámci programu OP JAK Společenské a humanitní vědy: Člověk a lidstvo v globálních výzvách současnosti, jehož je Scio Research partnerem.
Podle jarního sběru dat bylo k 31. březnu letošního roku na základních a středních školách 46 806 ukrajinských žáků-uprchlíků, což představuje 3,1 % z celkového počtu žáků v těchto stupních vzdělávání. Změny oproti předchozímu sběru dat ze září 2024 jsou jen mírné.
Na školní úrazy se musíme podívat nejen z hlediska bezpečnosti, ale také úhlem pohledu právní odpovědnosti. Neřešíme pouze úrazy zaměstnanců, ale v častějším případě úrazy dětí. Každý pád na školním výletě, zranění při tělocviku nebo nehoda během školní akce může mít dalekosáhlé důsledky – nejen pro dítě a jeho rodinu, ale i pro školu jako instituci.
Vydáno: 19. 06. 2025
Pátý ročník prestižní mezinárodní konference FutureEdu, kterou připravuje Opero, ve spolupráci s Aspen Institute CE a Embassy of Canada, se tentokrát s podtitulem „Budoucnost vzdělávání. A demokracie“ zaměří na téma demokracie, rozvoje občanské kompetence a inkluze.
Potenciál společenství obcí pro trvalou podporu MŠ a ZŠ
Umělá inteligence (AI) postupně proniká do všech aspektů našeho života, tedy i do oblasti vzdělávání. Stává se jeho součástí. Naši žáci a studenti ji už do svého života aktivně začlenili. Učitelé se tak ocitají před jedinečnou příležitostí, jak efektivně využít generativní AI ve výuce. Ano, umělá inteligence přináší nejen pozitivní aspekty, ale také výzvy, se kterými je třeba se smysluplně vypořádat. Vyhýbat se vlivu umělé inteligence dnes již není možné. Pojďme otevřít dialog o tom, jak ji optimálně začlenit do školního prostředí.
Novela školského zákona se vrací zpět do Poslanecké sněmovny. Senátoři vyjmuli některá opatření, která mohou mít negativní vliv na další připravované změny. Zatím není jisté, kdy bude novela opět projednávána.
Metodická příručka Středního článku podpory MŠMT nabízí jasný, stručný a přehledně strukturovaný návod. Přehledně vysvětluje rozdíl mezi výroční zprávou o činnosti školy a výroční zprávou dle informačního zákona.
Pro mnohé ze škol se sociální sítě staly další formou marketingové propagace – jsou jakousi živou nástěnkou činnosti školy a zpětnou vazbou k některým událostem formou komentářů. Facebook a Instagram jsou dnes prostě přímou součástí propagace školy. Nepochybuji, že drtivá většina škol má k dispozici platný souhlas zákonných zástupců ke zveřejňování vizuálních záznamů na síti.
Debata z 11. června 2025 s lídry a lídryněmi politických stran
Díky rozmanitému výběru filmů a online lekcí z portálu JSNS.cz vzdělávacího programu Jeden svět na školách organizace Člověk v tísni mají učitelé k dispozici další zajímavou i praktickou pomůcku. Přečtěte si o možnosti využití krátkých filmů, které se i s návaznou aktivitou hravě vejdou do jedné vyučovací hodiny.
Rozhovor s Tomášem Machalíkem z NPI pro EDURevue (květen 2025)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanovilo další finanční prostředky pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a základní umělecké školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2025 na financování nepedagogických zaměstnanců a ostatních neinvestičních výdajů, č.j. MSMT-12238/2025-2.