Učit krajany je poslání. Jazyk spojuje a chrání kulturní dědictví

Vydáno: 9 minut čtení

Petr Táborský, zkušený učitel českého jazyka v Latinské Americe, šíří českou kulturu a jazyk daleko za hranicemi naší země. Díky vládnímu Programu podpory českého kulturního dědictví v zahraničí pomáhá krajanům nejen udržet kontakt s mateřštinou, ale také posilovat jejich vazby k Česku. O svých nevšedních zkušenostech z působení v Argentině a okolí si povídal s Markem Bartošem a Lucií Kalivodovou z Domu zahraniční spolupráce (DZS), pod jehož agendu spadá i výše zmíněný vládní program.

Učit krajany je poslání. Jazyk spojuje a chrání kulturní dědictví
Lucie
Kalivodová
Dům zahraniční spolupráce,
Co vás k práci s krajany v Argentině a Uruguayi inspirovalo? Jak jste se k ní dostal?
K práci s krajany jsem se dostal na základě vlastní iniciativy. Při studiu španělské filologie na Univerzitě Palackého v Olomouci jsem byl několikrát vyslán do Jižní Ameriky. Když jsem studoval zrovna v Argentině, přesněji v provincii Santa Fe, seznámil jsem se s aktivními krajanskými organizacemi a spolky, které iniciativně udržovaly naši kulturu. To mě velice překvapilo, protože jsem nečekal, že by se v tak vzdálené zemi nacházel takový počet lidí se zájmem o českou kult

Související dokumenty

Pracovní situace

Příklad dobré praxe – kulatý stůl k problematice sociálního začleňování
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Komunita praxe a její role v profesním učení učitelů
Spolupráce pedagogických pracovníků
Nastavení komunikačních toků při komunikaci s rodiči
Řízení změny
Aplikace bio-optimalizovaného pro-kognitivního osvětlení do školských zařízení
Videokonference pro komunikaci školy na dálku
Kdy nejpozději musí škola oznámit zákonným zástupcům místo a čas konání školní akce?
IVP v praxi školních a školských poradenských pracovníků (se zaměřením pro podporu žáků s mentálním postižením)
Zákonný zástupce
Doporučení MŠMT pro mateřské školy k problematice pozdního vyzvedávání dítěte z mateřské školy po ukončení provozu
Manuál krizové komunikace
Komunikační strategie školy - šablony
Právo na informace o dítěti partnera (nevlastním dítěti)
Pyramida vitality - užitečný nástroj pro analýzu i stanovení cílů
Nesouhlas zákonného zástupce žáka s nošením roušek
Základní stavební prvky komunikace s rodiči
Řízení distanční výuky
Úvod do formativního hodnocení

Poradna

Počet žáků ve třídě
Nahrazení zkoušky z cizího jazyka v profilové části maturitní zkoušky výsledkem standardizované zkoušky
Kvalifikace učitelky ZŠ
Výpověď učiteli pro nedostatečnou kvalifikaci
Náhrada druhého cizího jazyka