Sociální práce a podpora duševního zdraví žáků i učitelů: Dobrá praxe multidisciplinárních týmů

Vydáno: 13 minut čtení

Mezi zásadní témata současného vzdělávacího systému patří prevence školního neúspěchu u žáků se sociálním znevýhodněním a minimalizace předčasných odchodů těchto žáků ze vzdělávání. Se zaměřením na tyto oblasti realizuje Nová škola, o. p. s., projekt, ve kterém ve čtyřech základních školách působí multidisciplinární týmy, zahrnující profese sociálních pracovníků, odborníků na duševní zdraví a psychologů/psychoterapeutů. Zkušenosti z prvních měsíců práce týmů ukazují na řadu příkladů dobré praxe v oblasti podpory žáků, učitelů i škol.

Sociální práce a podpora duševního zdraví žáků i učitelů: Dobrá praxe multidisciplinárních týmů
Doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
speciální pedagog, vyučující na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, s Novou školou, o. p. s., spolupracuje jako metodik v projektech zaměřených na podporu žáků se sociálním znevýhodněním
Projekt neziskové organizace Nová škola, o. p. s., byl zahájen v polovině roku 2023 a probíhá ve spolupráci se čtyřmi základními školami z Ústeckého a Libereckého kraje. Společným ukazatelem zapojených škol je vyšší počet vzdělávaných žáků se sociálním znevýhodněním – na prevenci předčasných odchodů těchto žáků ze vzdělávání je projekt zaměřen1).
Významným nástrojem podpory, který projekt ve spolupráci neziskové organizace a základních škol přináší, je fungování multidisciplinárních týmů, jejichž činnost zahrnuje jak podporu směřovanou dovnitř do školy, tak i aktivity propojující školu se sociálními službami a dalšími důležitými partnery v okolí. Součástí multidisciplinárních týmů, které v návaznosti na aktivity školy v lokalitě vznikly, jsou již standardní pozice školních asi