Podpora jazykového vzdělávání českých žáků a žáků s migrační minulostí

Vydáno: 10 minut čtení

Článek shrnuje jazykovou přípravu žáků cizinců ve středních školách. Od roku 2022 byla stejně jako v základních školách zavedena i pro střední školy v tzv. krajem určených školách. Výuka probíhá převážně v odpoledních hodinách mimo vyučování. Zaměřuje se zejména na seznámení se s terminologií využívanou ve školním prostředí. Další část článku se zabývá výukou odborného cizího jazyka, pro kterou, stejně tak jako pro výuku cizinců, jsou důležité stejné přístupy, a to názornost a nutnost vizuální či jiné další podpory.

Podpora jazykového vzdělávání českých žáků a žáků s migrační minulostí
Marie
Černíková
MŠMT, oddělení všeobecného vzdělávání
Výuka odborného cizího jazyka ve školách
V dnešní globalizované společnosti je znalost cizích jazyků klíčová pro úspěch v mnoha profesních oblastech. O to více to platí v České republice, kde velkou část HDP tvoří průmysl, který je závislý na vývozu, a tedy i na dostatku personálu se znalostí cizích jazyků. V obchodu platí zásada: „Bez znalosti cizího jazyka koupíš, ale neprodáš.“ Český průmysl je hodně provázán s německými firmami. Působí u nás více než 4 000 německých a rakouských podniků. Znalost anglického jazyka tedy nestačí. Specifický význam má pro žáky výuka odborného cizího jazyka, neboť jim umožňuje komuniko