Mateřská škola je jediným druhem školy a školského zařízení, kde se učitelé potkávají s rodiči dětí zpravidla 2x denně. Tato skutečnost vytváří podmínky pro úzkou a kvalitní oboustrannou spolupráci. Oblast této spolupráce je velká proměnná, každý rok se sejdou v mateřské škole jiní rodiče se svými specifickými možnostmi i motivací a záleží na ředitelích a učitelích každé konkrétní školy, jakými směry spolupráci s rodiči rozvinou. Prostřednictvím následujícího seriálu nabízíme inspiraci, jakým způsobem můžeme ke spolupráci využít různé profese a zájmy rodičů.
Profese a zájmy rodičů jako prostředek možné spolupráce
5.část – Jarní zahradní tvoření
Mgr.
Miroslava
Strakatá
ředitelka MŠ Slunečnice Maršovice, lektorka DVPP
Vycházka s dětmi do přírody
Tematický celek zahájíme vycházkou s dětmi do přírody. Cestou pozorujeme probouzející se jarní krajinu a pobízíme děti ke všímavosti v přírodě v této roční době. Děti slovně popisují hlavní znaky jara, všímají si barev květů, stromů, trávy a dalších rostlin, pozorují pupeny na stromech, které se postupně rozvíjí v listy, porovnávají tvary a velikost listů různých druhů stromů a květin, uskupení různých druhů květenství a listů na stvolech květin a trav apod. Vedeme děti k poznávání přírody také dalšími smysly. Děti čichají k různým druhům květin, keřů i stromů, hmatem zkoumají povrch různých druhů listů, květů, stromové kůry apod. Zařazujeme také poslechové chvilky – děti se zastaví, zavřou oči a v naprostém tichu „poslouchají přírodu“ – sdělují, co slyší, například zpěv ptáků, bublající potůček, vítr ševelící ve větvích, praskající větvičky apod. Důležité je, aby si děti prostřednictvím pobytu v přírodě uvědomily hlavní charakteristiku jara a vnímaly přírodní prostředí kolem s