Spolupráce s rodinou je klíčovým prvkem efektivní pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Článek přináší případovou studii dítěte s podpůrným opatřením prvního stupně a ukazuje, jak důležité je citlivé pozorování, systematická podpora a otevřená komunikace mezi školou a rodinou. V závěru nabízí doporučení pro praxi, která mohou pomoci pedagogům lépe nastavit prostředí pro individuální potřeby dítěte.
Pedagogická diagnostika v mateřské škole jako klíč k porozumění dítěti a rodině
Bc.
Lukáš
Milichovský
učitel
Mgr.
Marie
Najmonová
Ph.D., MBA
odborná asistentka na
Mgr.
Martina
Lietavcová
Ph.D.
odborná asistentka na katedře primární a preprimární
Začátek docházky dítěte do mateřské školy
je zásadním mezníkem nejen pro samotné dítě, ale také pro jeho rodiče a učitele. V tomto období se nastavuje budoucí důvěra a spolupráce a oboustranná respektující komunikace. Učitel přijímá rodiče a jejich způsob výchovy. Rodiče přijímají mateřskou školu a učitele jako odborníky, kteří jim mohou být ve výchově jejich dětí nápomocní. Obě strany chtějí pro dítě to nejlepší. Mají jeden společný cíl na této cestě a to je dítě spokojené a dobře se vyvíjející.Pobyt v mateřské škole a předškolní vzdělávání mají „podporovat a doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni zajistit dítěti prostředí s dostatkem podnětů k jeho vývoji, socializaci a učení“ (MŠMT, 2025, s. 7/38). První kontakty, ať už během
zápisu do mateřské školy
, nebo v
adaptačním období
, m