Jak mají školy postupovat při podezření, že je dítěti ubližováno v rodině či je ohroženo špatným zacházením? Co znamená oznamovací povinnost? Co může škola dále očekávat, když své podezření na OSPOD oznámí? A jak má škola psát zprávy pro OSPOD? Poradkyně v oblasti sociálně-právní ochrany dětí Světluše Kotrčová byla hostem podcastu Centra LOCIKA a odpovídala na nejčastější dotazy pedagogických pracovníků.
Spolupráce školy a OSPOD – 3. díl podcastu Centra LOCIKA
Mgr.
Tereza
Tetourová
psycholožka a odborná garantka pro školy v Centru LOCIKA
Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětí (dále OSPOD) skýtá mnoho výhod jak pro pracovníky těchto institucí, tak pro samotné žáky i pro společnost obecně. Pracovníci školy potřebují OSPOD k tomu, aby zakročil v situaci, kdy mají podezření, že nejsou v rodině naplňovány potřeby některého ze žáků. Pokud totiž nejsou naplněny jeho potřeby, nemůže se účinně podílet na vzdělávacím procesu a rozvíjet svůj potenciál. Školní výkon a psychické zdraví žáků spolu úzce souvisejí (Olofsson a kol., 2001). U dětí, které zažívají násilí v rodině, se navíc častěji vyskytuje agresivní chování (Holmes, Voith a Gromoske, 2015). OSPOD zase potřebuje pracovníky školy k tomu, aby ho upozornili na potenciálně ohrožené děti a poskytli další
relevantní
informace ohledně jejich zázemí a chování ve škole. Pro dítě je pak důležité, aby spolupracovaly všechny složky, které s ním přicházejí do kontaktu, a zbytečně ho nezatěžovaly „výslechy“ a intervencemi, o kterých se vzájemně neinformují. Školy i OSPOD mají zároveň společný cíl: naplňují společenský zájem zajišťováním péče o budoucí generace.Vzájemným vztahem OSPOD a škol by měl být tudíž vztah spolupráce. Tyto instituce si mohou navzájem pomoct a představovat pro sebe důležité partnery v předávání informací. Pracovníci škol mají navíc ze zákona povinnost o svém podezření na ohrožení dítěte informovat OSPOD. Potřeba spolupráce škol a OSPOD je obzvlášť důležitá v závažných případech, jako je ohrožení dětí násilím v blízkých vztazích. Taková situace vyžaduje koordinovanou a jednotnou spolupráci všech složek, ať už v oblasti identifikace dětí zasažených násilím, tak samotného řešení situace, které je často vleklé a pro děti zatěžující.
Přesto však spolupráce mezi školami a OSPOD v praxi často vázne. Její možnosti zůstávají nevytěženy. V praxi slýcháme o případech, kdy pracovníci škol nemají důvěru v jednání instituce OSPOD. To může být na překážku dětem ohroženým násilím v blízkých vztazích, tedy v případech, které vyžadují okamžitou a koordinovanou pomoc. Taková situace není však ojedinělá pro Českou republiku. Münger a Markström (2019) hovoří o situaci spolupráce mezi OSPOD a školami ve Švédsku. Označují ji jako „propast“ mezi školami a OSPOD, resp. propast mezi tím, co je dáno zákony a co se odehrává v praxi. Uvádějí, že tato propast může vést k tomu, že některé z případů ohrožených dětí škola vůbec neoznámí. Vysvětlují, že problém může být mj. způsoben tím, že postupy a cíle těchto institucí jsou uvedené v zákonech a směrnicích, avšak není vždy jasné, jak je uvést do praxe. Hovoří také o propasti mezi sektorem školství a sociálních služeb, kde často nemusí být zřetelné, jaké
kompetence
či odpovědnost pracovníci daného sektoru mají. Autoři jako řešení navrhují udělat postupy spolupráce mezi OSPOD a školami více transparentní – předat školám srozumitelným způsobem informace, co mohou od OSPOD očekávat, co naopak není v jejich moci a jaké jsou možnosti jejich spolupráce.Abychom postupy a možnosti spolupráce škol s OSPOD vyjasnili, pozvali jsme si do podcastu Centra LOCIKA
Nebuď na to sám – odborník odpovídá
poradkyni v oblasti sociálně-právní ochrany dětí Světluši Kotrčovou. Vysvětlila, jaký zvolit postup při podezření, že je dítě v rodině ohroženo špatným zacházením, jak školy mohou navázat funkční spolupráci s OSPOD a co dělat pro zajištění bezpečí dítěte v prostředí školy. Podcast je zdarma dostupný na YouTube (https://bit.ly/NebudNaToSamYoutube) a Spotify (https://bit.ly/NebudNaToSamSpotify).ZDROJE
*
HOLMES, M. M., VOITH, L. A. a A. N. GROMOSKE. Lasting effect of intimate partner violence exposure during preschool on aggressive behavior and prosocial skills.
Journal of Interpersonal Violence
, 2015, roč. 30, č. 10, s. 1651–1670. Dostupné z: https://doi.org/10.1177/0886260514552441.*
MÜNGER, A. C. a A. M. MARKSTRÖM. School and Child Protection Services Professionals’ Views on the school’s Mission and Responsibilities for Children Living with Domestic Violence – Tensions and Gaps.
Journal of Family Violence,
2019, roč. 34, s. 385–398. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s10896-019-00035-5.*
OLOFSSON, N. a kol. Physical and psychological symptoms and learning difficulties in children of women exposed and
non
-exposed to violence. A population-based study.
International Journal of Public Health
, 2011, roč. 56, č. 1, s. 89–96. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s00038-010-0165-0.