Materiály pro "školní diagnostiku" u žáků se sociálním znevýhodněním

Od září 2025 bude nově součástí pravidelného výkaznictví škol i kategorie „žáků se sociálním znevýhodněním“. Pro rozpoznávání a určení počtu těchto žáků byla v projektu NPI ČR vytvořena metodika identifikace žáků se sociálním znevýhodnění, která je aktuálně volně k dispozici všem poradenským pracovníkům škol i učitelům. Práce s touto metodikou se v praxi škol může dobře doplňovat s některými dalšími materiály, například u výrazně ohrožených žáků může být doplněna prací s kartou KID od neziskové organizace SOFA, u vícejazyčných žáků může být vhodně doplněna prací s materiály pro zjištění úrovně znalosti vyučovacího jazyka od neziskové organizace META.

Materiály pro „školní diagnostiku“ u žáků se sociálním znevýhodněním
doc. PhDr.
Zbyněk
Němec
Ph.D.
vysokoškolský pedagog, PedF UK a Národní pedagogický institut ČR
Ing.
Tereza
Svačinová
Ph.D.
manažerka projektu Signály, SOFA
Mgr.
Barbora
Nosálová
odborná pracovnice pro ZŠ a SŠ, META, o. p. s.
Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním (NPI ČR)
Metodika pro identifikaci žáků se sociálním znevýhodněním
vznikla v projektu PROP (Podpora rovných příležitostí) v režii Národního pedagogického institutu ČR v posledních třech letech. Metodika vychází z předpokladu, že sociální znevýhodnění