Změna je život

Vydáno: 7 minut čtení

Ve školství žijeme v permanentní změně, protože se vše kolem nás vyvíjí čím dál tím rychleji, a bylo by smutné, kdybychom na tento vývoj nijak nereagovali.

Změna je život
Mgr.
Petr
Žák,
ředitel Karlínské obchodní akademie v Praze
U nás ve škole se každoročně zamýšlíme nad úpravami školního vzdělávacího programu, který pravidelně přizpůsobujeme různým okolnostem, které v průběhu školního roku vyvstanou. Kromě drobných úprav jsme se před třemi lety pustili do rozvoje nového zaměření Aplikovaná ekonomie a podnikání. Nově jsme začali učit tematicky - na jedno téma se díváme pohledem více předmětů, výsledkem jsou předměty nazvané „Literatura, estetika, jazyk“; „Společnost a dějiny“. Výuka nového předmětu s názvem „Projektové práce“ probíhá blokově jednou za čtrnáct dní a vedou ji v tandemu dva učitelé, kteří jsou mentory projektů žáků. Aktivita a odpovědnost v tomto předmětu je zcela na žácích. Mile nás překvapila pozitivní reakce rodičů, kteří oceňují praktický přínos tohoto principu pro další studijní či profesní život našich žáků. Tandemově učíme i v předmětech ekonomika; literatura, estetika, jazyk a společnost a dějiny. V prvně jmenovaném se snažíme tvořit dvojice učitelů z oblastí ekonomiky a účetnictví, ve druhém a třetím pak učitelů češtiny a dalších společenských věd. Žáci také hodně oceňují genderové vyvážení dvojice vyučujících. Když nám to personální situace umožní, učí spolu dvojice učitelka - učitel, což výuku také obohacuje a zpestřuje. Tandemová výuka je na přípravu učitelů mnohem náročnější než klasická výuka jednotlivce, zpočátku z ní měli naši učitelé obavy, ale po třech letech sami vyhodnotili řadu benefitů, které tento způsob práce s žáky přináší a pro které ta námaha za to stojí.
Další změnou, kterou intenzivně žijeme, je posun k formativnímu hodnocení práce našich žáků a upozadění klasického známkování. Postupně v některých předmětech zavádíme bodové hodnocení v průběhu pololetí. Začali jsme takto hodnotit nejdříve v projektových pracích, aplikované ekonomice a informatice, pak se přidaly i matematika s tělesnou výchovou a letos pilotně ověřujeme tuto možnost ve volitelných seminářích makroekonomie a management. V praxi to vypadá tak, že se žáci na začátku pololetí dozvědí, kolik bodů a za jakou aktivitu mohou v jeho průběhu získat pro určitou známku na jeho konci, některé aktivity musí splnit povinně, ale z některých si mohou vybrat podle vlastního uvážení. Zjednodušeně řečeno: pokud mi nejde v tělocviku šplh, nemusím jej absolvovat, nedostanu za něj nedostatečnou, body získám třeba za aktivní účast v hodinách, běh a vedení rozcvičky a pořád můžu na konci pololetí mít z tělocviku jedničku.
Další výraznou změnou je podoba profilové části maturitní zkoušky z odborných předmětů. U staršího studijního zaměření Cestovní ruch naši žáci nově maturují z předmětů zeměpis a
marketing
cestovního ruchu formou obhajoby ročníkové maturitní práce zaměřené na cestování. V novějším zaměření Aplikovaná ekonomie a podnikání budou žáci maturovat z předmětu aplikovaná ekonomie formou obhajoby vlastního podnikatelského záměru. Poprvé se tak stane v následujícím školním roce.
Výše popsané změny si řídíme sami, jsou náročné, intenzivně o nich musíme pravidelně komunikovat, poučit se z počátečních chyb a neustále cizelovat cestu k cíli.
Změny způsobené zvnějšku nám některé postupy vylepšují, ale bohužel více je těch, které naši práci ztěžují. K těm pozitivním změnám rozhodně patří zavedení adaptačního období pro začínající učitele. V naší škole jsme vždycky každému novému učiteli přidělovali provázejícího uvádějícího učitele, který měl k dispozici také „itinerář“ a popis toho, co od této jeho práce očekáváme. Letos máme navíc dva úplné začátečníky. Proto jsme zpracovali adaptační plán, který podrobně popisuje postupy a výstupy z práce provázejícího učitele se začínajícím učitelem. A tuto práci navíc můžeme kolegům i lépe zaplatit.
Další výraznou změnou je otevření pěti tříd prvního ročníku oproti čtyřem v předchozích letech, čímž jsme reagovali na vyšší počet absolventů devátých tříd. Kmenové učebny jsme proto museli udělat i z multimediálního sálu a auly. Jsou vyučovací hodiny, kdy není v celé budově volná jediná učebna. Ale i to se dá zvládnout.
Velmi nepříjemná změna nám hrozila v době, kdy se uvažovalo o snížení PHmax o 15%. Pokud by k ní došlo, museli bychom uvažovat o zrušení tandemové výuky a některých hodin projektových prací. Čili toho, na čem teď svou práci hodně stavíme. A šlo by to výrazně proti naší vizi a hodnotám školy. Když si to naši učitelé uvědomili, zapojili se většinově do vyhlášené stávky. Naštěstí i díky této akci dojde ke snížení pouze o 5%, což už nás neohrozí.
Nepříjemnou změnou je i snížení přídělů do FKSP ze 2 na 1% s tím, že polovina je navíc určena na příspěvky pro spoření na stáří. Už tak málo benefitů, které ve školství můžeme našim zaměstnancům poskytovat, se zúžilo na minimum. V naší škole nemáme jídelnu a učitelé dostávají příspěvek na stravování formou stravenkového paušálu. Jakmile vyčerpáme našetřené prostředky z loňského roku, budeme muset tento benefit zrušit. Stejně jako příspěvky na rekreaci a k významným výročím.
Nejvýraznější změnou, kterou aktuálně žije školství, je zavedení elektronického přihlašování k přijímacím zkouškám na střední školu (článek vznikl na konci února). Ač se už objevila řada kritiků porodních bolestí tohoto systému, já zůstávám optimistou a této změně hodně fandím. Usnadní práci ředitelům, ale hlavně ulehčí nervům uchazečů a rodičů. Každý nový začátek je těžký, proto držím palce Cermatu, aby to velké úsilí, které už tomuto procesu věnoval, nakonec dotáhl do zdárného konce.
Ať už to s řadou změn dopadne jakkoli, mysleme na slova Jacka Canfielda: „Nebojte se selhání. Strachujte se o tu šanci, která vám uteče, když to nezkusíte.“
Mgr. Petr Žák,
ředitel Karlínské obchodní akademie v Praze
Která změna v pracovním životě pro vás byla ta nejdůležitější?
Přerod učitele v ředitele školy před deseti lety. Tato změna mi dala hodně zabrat. Musel jsem na sobě výrazně zapracovat. A hlavně nepodlehnout řadě stresových situací, zvláště v prvních letech. Když jsem u konkurzu na otázku, co si myslím, že bude na začátku po mém případném nástupu nejtěžší, odpověděl, že získat nové kolegy a kolegyně pro vizi a další směřování školy, tak jsem ještě ani netušil, jak hlubokou pravdu jsem vyslovil. Naštěstí se to snad podařilo.