Žákovská mediace nabízí sadu nezpochybnitelných přínosů, zároveň vytváří řadu nároků a výzev pro pracovníky školy a její kulturu. Vedle systémového řešení, ve kterém je mediace součástí procesů celé školy, je možné žákům mediační techniky nabídnout i v odlehčené variantě formou posilování komunikačních kompetencí.
Školní mediace: restorativní způsob řešení konfliktů jako cesta ke zlepšování vztahů ve škole – 4. část: Žákovská (peer) mediace
Mgr.
Eva
Růtová
ředitelka programu Školní
mediace
.CZ ve spolku Restorativní škola, z. s., mediátorka se specializací na školní prostředí, garantka a lektorka výcviků ve školní a vrstevnické mediaci; www.skolnimediace.czV předchozích článcích série o školní mediaci jsme se věnovali mediaci externí (mediátor přichází z vnějšku pomoci s konkrétní konfliktní situací) a mediaci interní (pracovník školy, který absolvoval výcvik ve školní mediaci, pomáhá pracovat s konflikty už v jejich zárodku). Dnes se seznámíme s mediací vrstevnickou, kdy v rolích (peer)mediátorů působí žáci.
Žákovská
mediace
– atraktivní, přínosná a náročnáMediace
jako nástroj podpory komunikace a řešení konfliktů získává pozornost a prostor nejen v oblasti justice či sociální práce, všímají si jí i rodiče na diskusních fórech a poptávají ji také pracovníci škol. O vrstevnické mediaci se stále častěji zmiňují i média, která informují o vzdělávacích inovacích nebo společenských trendech. Rostoucí počet externích i interních školních mediátorů vytváří očekávání, že se kruh zacelí a do role mediátorů začnou více vstupovat i žáci.Terminologické vymezení
V ČR není ustálený pojem pro
mediace
prováděné žáky školy. Nejčastěji se používá „peer-mediace“ a její české synonymum „vrstevnická mediace“. Pojem má ale příliš široký rozsah: vrstevníkem může být také učitel učiteli nebo rodič rodiči. Pro situace, kdy žák mediuje spor, je tak zřejmě vhodnější používat termín „žákovská mediace“ – ale ani zde se nevyhneme námitkám (např. že