Občanské vzdělávání jako nositel změny

Vydáno: 8 minut čtení

Zdánlivě jednoznačné sousloví „občanské vzdělávání“ v sobě nese po letech používání podobné pasti a úskalí jako mega pojem „demokracie“. Vedly se a povedou se o těchto pojmech další debaty, které nebudou mít uspokojivé definice pro všechny. My v CEDU se občanským vzděláváním (OV) zabýváme dennodenně a profesionálně více než 14 let. A došli jsme k tomu, že než tvořit vlastní definici, je funkčnější vycházet z již existujících a všeobecně uznávaných strategických dokumentů, se kterými jsme v souladu.

Občanské vzdělávání jako nositel změny
Mgr.
Tomáš
Hazlbauer,
ředitel CEDU - Centra pro demokratické učení, o. p. s.
Co je občanské vzdělávání?
Proto občanské vzdělávání je to, co uvádí Strategie 2030+, tedy vzdělávací oblast, jejímž cílem je „...vybavit občana kompetencemi potřebnými pro zodpovědný život v demokratické společnosti, tj. dovednostmi i znalostmi k zastávání a prosazování demokratických hodnot a postojů, ochraně lidských práv a rozvoje občanské soudržnosti.“
Rozpory ve vzdělávacím systému
Ve vzdělávacím systému však existuje zásadní rozpor: na jedné