Na co nás upozornilo přijímání ukrajinských válečných uprchlíků k základnímu vzdělávání (1. část)

Vydáno: 16 minut čtení

V září 2023 začal další školní rok, v němž do základních škol nastoupily i děti, které jsou ukrajinskými válečnými uprchlíky. I přes to, že se situace od konce února 2022, kdy do České republiky přicházely týdně tisíce dětí, od dětí školkových až po vysokoškoláky, svým způsobem stabilizovala, zůstal i letos pro ukrajinské válečné uprchlíky zachován pro přijetí do mateřských a základních škol od září 2023 oddělený, tzv. ukrajinský, zápis. Nešlo přitom už o povinnost ředitelů mateřských a základních škol, ale o možnost rozdělit zápis na zápis pro všechny mimo ukrajinské válečné uprchlíky a na zápis pouze pro ně. Statisticky bude jistě zajímavé, kolik ředitelů možnosti odděleného zápisu ukrajinských válečných uprchlíků zvolilo a čeho tím bylo dosaženo. To je však otázka směřující na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „ministerstvo“). Určitě by si na ni měli odpovědět i ředitelé škol, nejlépe společně se zřizovateli, v rámci vyhodnocení zápisu nových dětí s nástupem do mateřských a základních škol od září 2023.

Na co nás upozornilo přijímání ukrajinských válečných uprchlíků k základnímu vzdělávání (1. část)
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spoluškola, z. s.,
Proč je pod drobnohledem právě základní vzdělávání?
V červnovém vydání
Řízení školy
jsem se věnovala tomu, proč musejí být všechny děti k základnímu vzdělávání přijímány pouze na základě věku a v případě škol s určeným spádovým obvodem také na základě (trvalého) pobytu v něm.1) Příčina je prostá: základní vzdělání včetně přístupu k němu je určeno každému dítěti a je bezpodmínečné. Jako takové jsou poskytování základního vzdělávání a přístup k němu pod mezinárodněprávní ochranou. Předškolní, střední a jakékoli další vzdělávání už nikoli.
Prakticky to znamená, že právo na základní vzdělávání i rovný přístup k němu má každé dítě bez ohledu na státní občanství, bez ohledu na pobytový
status
a bez ohledu na cokoli, co znamená hodnocení „kvality“ dítěte a jeho okolí z pohledu ředitele školy, který o přijetí rozhoduje jako správní orgán. Ve svém důsledku to znamená, že jakákoli běžná základní škola zapsaná v rejstříku škol bez ohledu na druh zřizovatele se bude chovat co do přijímání dětí obecně shodně jak v případě dítěte bez státního občanství, s ilegálním pobytem a bez rodinného nebo funkčního rodinného zázemí v České republice, tak i v případě dítěte, které je český státní obča

Související dokumenty

Pracovní situace

Vzdělávání dětí, žáků, studentů z Ukrajiny
Metodika pro MŠ a ZŠ pro konání tzv. zvláštního zápisu
Mimořádné zápisy
Přijímání ke vzdělávání cizinců, vzdělávání cizinců, ukončování vzdělávání cizinců
Vzory při přijímání do MŠ a ZŠ (česko-ukrajinské)
Metodické komentáře k zákonu Lex Ukrajina 2
Novela maturitní vyhlášky
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Integrace a vzdělávání ukrajinských dětí a žáků – metodická podpora ze strany České školní inspekce
Co udělat s učitelem podporujícím Putina nebo šířícím proruské dezinformace?
Individuální vzdělávací plán
Novela školského zákona
Žáci-cizinci v ZŠ
Adaptační koordinátor
Metodika k hodnocení žáků v základních školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Průběh správního řízení o přijetí k základnímu vzdělávání
Přijetí k základnímu vzdělávání spojené se zařazením do vzdělávacího programu základní školy speciální
Metodika k hodnocení studentů ve vyšších odborných školách dle zákona Lex Ukrajina ve školním roce 2021/2022
Doporučení pro ŠPZ k přístupu k ukrajinským dětem

Poradna

Přijímací řízení - předčasné podávání žádostí
Přijetí dítěte do MŠ
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Přijetí cizince do základní školy
Sloučení škol
Zápis do MŠ
Přijetí dítěte zaměstnance do MŠ
Odklad
Přijetí žáka na maturitní střední školu bez přijímacího řízení
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Kvalifikace učitelky ZŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Uznání kvalifikace na 1. stupeň pro výuku na 2. stupni základní školy
Zápis - správní řízení
Přijímací řízení na střední školy podle správního řádu
Bezplatné poskytnutí základních školních pomůcek žákům 1. ročníku
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Hospodaření školy - zaúčtování ztrátového výsledku z předchozího roku
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu

Zákony

326/1999 Sb. o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů
221/2003 Sb. o dočasné ochraně cizinců
67/2022 Sb. o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
20/2023 Sb. , kterým se mění zákon č. 65/2022 Sb., o některých opatřeních v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Vyhlášky

120/1976 Sb. o Mezinárodním paktu o občanských a politických právech a Mezinárodním paktu o hospodářských, sociálních a kulturních právech
13/2005 Sb. o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři
250/2022 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
266/2023 Sb. , kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 250/2022 Sb., kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů