V září 2023 začal další školní rok, v němž do základních škol nastoupily i děti, které jsou ukrajinskými válečnými uprchlíky. I přes to, že se situace od konce února 2022, kdy do České republiky přicházely týdně tisíce dětí, od dětí školkových až po vysokoškoláky, svým způsobem stabilizovala, zůstal i letos pro ukrajinské válečné uprchlíky zachován pro přijetí do mateřských a základních škol od září 2023 oddělený, tzv. ukrajinský, zápis. Nešlo přitom už o povinnost ředitelů mateřských a základních škol, ale o možnost rozdělit zápis na zápis pro všechny mimo ukrajinské válečné uprchlíky a na zápis pouze pro ně. Statisticky bude jistě zajímavé, kolik ředitelů možnosti odděleného zápisu ukrajinských válečných uprchlíků zvolilo a čeho tím bylo dosaženo. To je však otázka směřující na Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (dále jen „ministerstvo“). Určitě by si na ni měli odpovědět i ředitelé škol, nejlépe společně se zřizovateli, v rámci vyhodnocení zápisu nových dětí s nástupem do mateřských a základních škol od září 2023.
Na co nás upozornilo přijímání ukrajinských válečných uprchlíků k základnímu vzdělávání (1. část)
Vydáno:
16 minut čtení
Na co nás upozornilo přijímání ukrajinských válečných uprchlíků k základnímu vzdělávání (1. část)
Mgr.
Veronika
Doležilová
právnička, členka koordinačního výboru spolku Spoluškola, z. s.,
Proč je pod drobnohledem právě základní vzdělávání?
V červnovém vydání
Řízení školy
jsem se věnovala tomu, proč musejí být všechny děti k základnímu vzdělávání přijímány pouze na základě věku a v případě škol s určeným spádovým obvodem také na základě (trvalého) pobytu v něm.1) Příčina je prostá: základní vzdělání včetně přístupu k němu je určeno každému dítěti a je bezpodmínečné. Jako takové jsou poskytování základního vzdělávání a přístup k němu pod mezinárodněprávní ochranou. Předškolní, střední a jakékoli další vzdělávání už nikoli.Prakticky to znamená, že právo na základní vzdělávání i rovný přístup k němu má každé dítě bez ohledu na státní občanství, bez ohledu na pobytový
status
a bez ohledu na cokoli, co znamená hodnocení „kvality“ dítěte a jeho okolí z pohledu ředitele školy, který o přijetí rozhoduje jako správní orgán. Ve svém důsledku to znamená, že jakákoli běžná základní škola zapsaná v rejstříku škol bez ohledu na druh zřizovatele se bude chovat co do přijímání dětí obecně shodně jak v případě dítěte bez státního občanství, s ilegálním pobytem a bez rodinného nebo funkčního rodinného zázemí v České republice, tak i v případě dítěte, které je český státní obča