V době, kdy se hrozby násilí ve školách objevují stále častěji – zejména na sociálních sítích –, se školy snaží posílit svou připravenost. Jedním z nástrojů jsou simulační cvičení situace aktivního útočníka. Zatímco jejich zastánci mluví o zvýšení bezpečnosti a schopnosti rychlé reakce, kritici upozorňují na možná psychická rizika pro žáky i pedagogy. Jak tedy nastavit tato cvičení tak, aby byla efektivní, ale zároveň bezpečná a citlivá k duševní pohodě všech zúčastněných?
Cvičení situace aktivního útočníka ve školách: Nutná příprava, nebo zbytečná zátěž?
PhDr.
Simona
Hoskovcová
Ph.D.
psycholožka, vedoucí skupiny krizové
Mgr.
Eva
Nguyen
psycholožka
Policie eviduje v roce 2025 v porovnání s předchozími lety vysoké počty případů vyhrožování ve školách. V drtivé většině případů se hrozby objevují na sociálních sítích a pachateli jsou vesměs žáci či studenti. Na tyto trendy můžeme reagovat jednak preventivně a zabývat se důvody vyhrožování a předcházet jim, jednak se na ohrožení, které je reálné, můžeme připravit. Školy využívají balík opatření pro zajištění potřebné bezpečnosti žáků i svých pracovníků. Jedním z nástrojů, které mají školy chránit před hrozbou ozbrojeného útočníka, jsou cvičení simulující situaci aktivního útočníka ve škole.
Zatímco zastán