Vzdělávací program
- Článek
Petr Pánek není vystudovaný učitel ani historik, přesto výrazně přispěl k výuce moderních dějin v tuzemských školách. Spolek PANT1) (dříve občanské sdružení), které v roce 2007 založil, se dlouhodobě věnuje popularizaci moderních dějin a vzdělávání. Zvídavost a široký záběr jsou charakteristiky, které Petra vystihují, a stejný popis lze použít i na Centrum PANT v Ostravě, které vede. To se stalo od svého založení unikátním vzdělávacím prostorem, který je otevřen pro všechny, kdo chtějí nad důležitými tématy přemýšlet.
- Článek
Slezské gymnázium vstoupilo do programu Mezinárodní cena vévody z Edinburghu (v originále The Duke of Edinburgh’s International Award, zkráceně DofE) v roce 2014 a ani jedinkrát toho od té doby nezalitovalo. Studenti si sami vybírají aktivity, v nichž se chtějí zdokonalit, což zaručuje vysokou úroveň angažovanosti. Celý program má navíc i dobrovolnickou složku.
- Článek
Při spolupráci se školami a neziskovými organizacemi občas narážíme na téma smyslu evaluačních aktivit: Proč lektory, metodiky a učitele otravovat dotazníky, rozhovory nebo fokusními skupinami? Výzkumné hodnocení vzdělávacích metodik – jejich evaluace – bývá vnímáno jako něco navíc, co se dělá pro formu, protože to různé granty a projekty vyžadují, nebo jako nadstandardní činnost. Někteří v ní nespatřují mnoho smyslu, pro jiné je doménou určenou nadšencům. Čím to je a co s tím?
- Článek
Příběhy našich sousedů jsou dokumentaristický projekt určený pro žáky 8. a 9. tříd základních škol a studenty středních škol. Ti se na několik měsíců stanou mladými dokumentaristy a v týmech pod vedením svých pedagogů a regionálních koordinátorů vyhledají pamětníka ze svého okolí, natočí jeho celoživotní vyprávění a to zpracují do poutavé reportáže. Píší také pamětníkův životopis, získávají dobové fotografie i další materiály a mohou se zúčastnit zajímavých workshopů a exkurzí.
- Článek
Na trhu je velké množství programů, které slibují zázraky na počkání. Jak se v tak široké nabídce vyznat, nakolik je důležité vybrat si správné partnery a proč je klíčové mít vizi? Jiří Ptáčník je ředitelem v Základní škole Zeleneč v regionu Praha–východ. Škola má zkušenost s programem PBIS a v roce 2023 se zapojila do komplexního celoškolního programu prevence šikany KiVa. V rozhovoru se dozvíte, co vše je spojeno se zajišťováním a zaváděním celoškolního vzdělávacího programu a kde začít, když se škola rozhodne vydat se na tuto cestu.
- Článek
Už více než rok běží po celé České republice bezplatný inkluzivní buddy program Stand By Me / Stojím při Tobě Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (anglicky The Duke of Edinburgh’s International Award, zkráceně DofE), který se opírá o bohaté zkušenosti DofE s mimoškolní a zážitkovou pedagogikou. Tříměsíční dobrovolnická výzva motivuje žáky k všestrannému rozvoji jejich potenciálu a zároveň i k pozitivní změně v jejich škole. První ročník programu absolvovalo přes 480 žáků z více než 60 ZŠ, SŠ a volnočasových center.
- Článek
Česká školní inspekce doporučuje školám Post Bellum/Paměť národa jako jednu z organizací, kterou lze využívat při výuce moderních dějin. Co vše od nás vaše škola může získat k výuce moderních dějin?
- Článek
Vnímáte, že je důležité, aby se žáci orientovali v moderních dějinách? Máte rádi zážitkovou pedagogiku? Nechcete od žáků vybírat finance na projektové dny či aktivity, které jim lépe představí události 20. století, a to především díky vlastní aktivitě, prožitku a cenné zkušenosti?
- Článek
„Celý program se mi moc líbil a mrzí mne, že už skončil,“ okomentovala Školní program jeho nedávná účastnice, žákyně 4. třídy ZŠ. Původně irský program, který reintegruje žáky vracející se z léčby závažných onemocnění nebo děti chronicky nemocné a současně posiluje celý třídní kolektiv, do ČR adaptuje nezisková organizace Spolu s odvahou. Program, jedinečně doplňující nabídku preventivních programů pro školy, je pro podpořeného žáka a jeho školu zdarma.
- Článek
Jak bude vypadat svět, na který děti ve školách připravujeme? To nikdo z nás nemůže říct přesně, jedinou jistotou je změna. Aby se dnešní studenti dokázali uplatnit, budou muset změny umět zvládnout a využít. Zásadní tedy bude schopnost všímat si problémů kolem sebe a vnímat je jako příležitosti, najít prostředky k jejich řešení a nakonec řešení realizovat. K těmto dovednostem, které souhrnně označujeme jako podnikavost, můžeme vést děti i při školní výuce.
- Článek
V čele spolku MŮŽEŠ PODNIKAT stojí Tereza Moravcová, která se celý život zabývá osobním rozvojem a rozvojem potenciálu. Vystudovala kulturní a sociální antropologii na UK, absolvovala navazující rozvojový a sebezkušenostní výcvik, žila v USA a učila 20 let angličtinu, stála u zrodu neziskového sektoru v ČR, pracovala vždy v transformačních projektech a její celoživotní vášeň je vzdělávání, seberozvoj a posouvání hranic komfortní zóny.
- Článek
V dnešním uspěchaném světě, kde finanční rozhodnutí hrají klíčovou roli v našich životech, je finanční gramotnost více než jen užitečnou dovedností – je to nezbytná součást každodenního života. Nadace České spořitelny přichází s novým ambiciózním projektem zaměřeným na zpřístupnění kvalitního finančního vzdělávání všem dětem v Česku. Navíc hravou a zábavnou formou kompetenční výuky.
- Článek
V letech 2020–2022 realizovala Schola Empirica pilotní ověření programu proti šikaně KiVa. Výsledky ukázaly, do jaké míry souvisí úspěšnost implementace programu s přípravami a schopností si efektivně poradit se zátěží, kterou zavádění komplexních programů provází. Téma organizačních dovedností nebo řízení změn se projevuje jak nepřímo – ve spolupráci s dalšími učiteli a jejich pozitivními nebo negativními postoji, tak v míře zvládání jednotlivých kroků implementace. Řešení spočívá nejen na straně učitelů a vedení školy, ale i v samotném nastavení programu.
- Článek
Na konferenci Škola jako místo setkávání jsme měli po nějaké době opět příležitost představit programy, na jejichž implementaci v České republice jsme se podíleli. Na stránkách tohoto časopisu jsme je prezentovali již několikrát v kontextu ohrožení duševního zdraví dětí a dospívajících, kterým v současné době procházíme. Proto chceme více prostoru věnovat praxi i teorii jejich implementace.
- Článek
V probíhající revizi RVP ZV se rozhořel „boj“ o výtvarnou a hudební výchovu. Jedná se o vzdělávací oblast Umění a kultura, do které spadá spousta vzdělávacích oborů. Pro základní školy se při tvorbě RVP ZV (2007) zadaly do této oblasti dva vzdělávací obory Hudební výchova a Výtvarná výchova, které školy mohly doplnit o vzdělávací obor Dramatická výchova.
- Článek
Přinášíme vám výběr nejzajímavějších akcí a novinek pro vás a vaše žáky, kterých se můžete zúčastnit hned v září.
- Článek
Výuku doplní a zpestří setkání s odborníkem z praxe. Pozvat si ho můžete díky programu Den pro školu
Co obnáší povolání letušky nebo záchranáře? A čím se vlastně zabývá etický hacker? Co je potřeba udělat pro kariéru vědce, co řeší investorka do startupů, co bankéř a jak vypadá běžný den novináře? Tajemství různorodých profesí odhalují na základních a středních školách po celém Česku dobrovolníci z programu Den pro školu, který vznikl v Nadaci České spořitelny ve spolupráci s organizací Začni učit! Přednáškou nebo workshopem ve třídě to ale končit nemusí. Učitelé si mohou zdarma domluvit i sérii setkání na různá témata, uspořádat projektové dny, naplánovat online lekci nebo se se žáky vypravit rovnou na pracoviště.
- Článek
Od letošního roku najdou pedagogové mateřských, základních i středních škol nově na portále o vzdělávání ve Zlínském kraji Zkola.cz nabídku všech vzdělávacích programů , které pro školy organizují kulturní instituce Zlínského kraje, ale také občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti či jednotlivci.
- Článek
Představte si program, co dokáže proměnit věčné geeky, trávící veškerý svůj volný čas hraním her na počítači, v aktivní mladé lidi, kteří začnou chodit pomáhat třeba do domova důchodců. Představte si program, jenž vytáhne ven běhat i ty žáky, kteří se vám nejčastěji ulévají z tělocviku. Program, který z věčně fintících se slečen udělá zocelené amazonky, schopné přežít i několik dní v přírodě s krosnou na zádech a mapou v ruce. Možná si teď říkáte, že by bylo skvělé, kdyby takovouto až kafkovskou proměnou mohli projít i vaši žáci na vaší škole.
- Článek
Myšlenka využít designéry ve výtvarné výchově zřejmě nepřekvapí. Co ale v takové chemii, přírodopisu a dalších na první pohled nesouvisejících předmětech? Program Co je vlastně design? pro školy si dal za cíl představit širší potenciál designu. Hravé, tvůrčí workshopy nabízejí nový pohled na staré předměty rámcového vzdělávacího programu, rozvíjejí kritické a kreativní myšlení žáků a učitelů. Podívejme se, jak v organizaci Designéři dětem uvádíme program do praxe.