Knihy
- Článek
Nevíte, po čem sáhnout nebo co doporučit, když váš žák, dítě či klient přečetl knihu Život rytíře a bavila ho? Nová kniha pro starší čtenáře, které už baví strašidla, středověk, pověsti z hradů, je zde. Kniha je plná úkolů týkajících se porozumění textu a trénuje i porozumění instrukcím v zadání. Čtenáři nebudou jen číst, ale budou si také hrát – hledat cestu k pokladu se strašidlem Podenohem, hledat rozdíly na zdánlivě stejných obrázcích nebo luštit křížovku. A hrát hru, při které si procvičí gramatiku.
- Článek
Tento text se pokusí reagovat na pozitivní ohlasy, kterých se nám jako autorům projektu Ústavní (ne)pořádek v obrazech dostalo a kterých si nesmírně vážíme. Komiksové vydání Ústavy a Listiny základních práv a svobod, které vyšlo v prosinci 2024 v nakladatelství Wolters Kluwer, bylo na stránkách Učitelského měsíčníku blíže představeno v dubnovém čísle. Na tomto místě tedy jen připomeňme, že se jedná o iniciativu spolku Hermeniculum, zaměřeného na popularizaci ústavního práva.
- Článek
Tato kniha – nebo spíše pracovní sešit – mě upoutala ihned díky originálnímu názvu s barevnou ilustrací na obálce, která název vystihuje.
- Článek
Autorka: Lenka Jakešová Ilustrace: Petra Šolcová Název publikace předškolní pedagožky Lenky Jakešové evokuje její edukativní, a přitom hravý obsah, jenž je plný zábavných činností a aktivit určených pro děti v...
- Článek
Následující vzdělávací blok, zaměřený na oblast předčtenářské gramotnosti, seznámí děti prostřednictvím interaktivních činností s klasickou českou pohádkou O perníkové chaloupce. Děti si v rámci zajímavých edukativních činností rozvíjí fantazii, představivost, zdokonalují si řečové a jazykové dovednosti, vyjadřování, rozvíjí si myšlení, slovní zásobu. Tvůrčí schopnosti dětí jsou rozvíjeny prostřednictvím řady výtvarných a kreativních činností.
- Článek
Řízení mateřské školy je dnes komplexní úkol, který dalece přesahuje hranice pedagogiky. Ředitel či ředitelka musí být nejen odborným garantem vzdělávání, ale také lídrem týmu, správcem organizace, garantem kvality a inspirátorem změn. V této náročné roli vám může být oporou nová publikace z produkce Wolters Kluwer: Kvalitní (ve) vedení mateřské školy.
- Článek
Dabingu se věnuje už od devíti let, svůj hlas propůjčila hlavní hrdince animovaného seriálu Sofie První nebo malé Anně z pohádky Ledové království. Mimo nahrávací studio se Klára Nováková věnuje knihám, moderování a dělá webeditorku na Radiu Wave. Na svém instagramovém profilu Klářiny knihy sdílí vedle lásky k literatuře i zálibu v cestování. Dvakrát šla pouť Camino de Santiago a chystá se i na další cesty. Na jaké? I o tom jsme si povídaly v našem rozhovoru.
- Článek
Kniha Hackni své ADHD od Jesseho J. Andersona (Portál, 2025, 144 s.) představuje praktického průvodce pro dospělé jedince s ADHD, kteří hledají strategie pro lepší zvládání každodenních výzev. Autor se zaměřuje na poskytnutí užitečných nástrojů a technik pro efektivní řízení života s ADHD a přináší empatický pohled na tuto neurodivergenci.
- Článek
Kniha „Vím si rady s nadáním“ (autorka Judy Galbraith, ilustrace Nancy Meyers, v angl. originále „The Survival Guide for Gifted Kids“) je nejen průvodcem pro děti s mimořádným nadáním, ale také užitečným zdrojem informací pro jejich rodiče a pedagogy. Autorka má dlouholetou zkušenost s prací s nadanými dětmi a v této knize se zaměřuje na porozumění jejich specifickým potřebám.
- Článek
Začalo to jako skromná akce v několika knihovnách, dnes už Noc s Andersenem spojuje desetitisíce dětí i dospělých po celém světě. Letos se tato kouzelná noc plná příběhů a dobrodružství konala z 28. na 29. března a opět přinesla nezapomenutelné chvíle všem, kteří se do ní zapojili. Jak se Noc s Andersenem proměnila za čtvrt století? Jaké knihy děti nejvíce baví a jak organizátoři zvládají udržet kouzlo společného čtení v době digitálních technologií? O tom všem jsme si povídali s Hanou Hanáčkovou, jednou z žen, které tuto tradici založily, knihovnicí oddělení pro děti Knihovny Bedřicha Beneše Buchlovana v Uherském Hradišti.
- Článek
V současné době se výchově k demokracii (nebo také problematice výchovy k demokratickému občanství) dostává větší pozornosti nejen v odborných kruzích, ale i v mainstreamových médiích. Často je diskutována otázka, jak ji uchopit, aby pro žáky byla zajímavá a srozumitelná, i jak ji představit, aby se z ní nestala politická agitace ve prospěch nějaké politické strany. Téma se často otevírá například v době konání studentských voleb, organizovaných na středních školách Člověkem v tísni, které velmi často otevírají otázku, zda politika do škol patří, či nikoli.
- Článek
Německá autorka Hergen Sasse přináší ve své knize Konflikty v mateřské škole zajímavý pohled na jejich zvládání pomocí nenásilné komunikace.
- Článek
Publikace zaujme již titulní stranou s veselými dětmi a výraznou kavkou mezi písmenky. Ilustrace v knize jsou pozitivní, přehledné a černobílé. Lákají k činnostem, podněcují dětskou fantazii a děti si je mohou samy vybarvovat. Neobvyklý nápad je průvodce knihou – kavka Povídavka. Autorka využila ptáčka, který se jako ostatní krkavcovití umí naučit napodobovat lidskou řeč a zvuky.
- Článek
V tomto roce uběhne 80 let od konce druhé světové války. Víme, že je důležité si tuto historickou událost neustále připomínat. Stejně tak je nutné vědět, co jí předcházelo a co následovalo. Konec války s sebou přinesl radost, štěstí a hlavně naději, že už bude jen lépe. Ale platilo to pro všechny?
- Článek
Nakladatelství Jota přineslo v roce 2024 knihu „Transgender: otevřený rozhovor psychologa a matky dítěte“ autorů Aleny Vernerové a Adama Suchého. Kniha slibuje přinést ucelený a nestranný pohled na problematiku transgenderu a je určena jak širší odborné veřejnosti včetně pedagogů a poradenských pracovníků ve školství, tak všem, kterých se tato tematika týká bezprostředněji – trans lidem a jejich blízkým.
- Článek
Téma rozpadu rodiny se v posledních desetiletích týká velkého množství dětí. Rozvod či rozchod rodičů s sebou přináší veliké znejistění a nabourání základních jistot, které děti v životě mají. Prožívání takové situace je velmi individuální, ale téměř vždy je spojeno se spoustou pocitů a myšlenek, ve kterých se děti nevyznají a s nimiž si nevědí rady. Někdy není možné obrátit se na rodiče a žádat je o podporu, mnoho dětí zůstává v tomto zmatku osamocených a bezradných. Knížka „Máma s tátou už nejsou spolu“ je tak velice vítanou publikací, která může dětem pomoci se v nastalé situaci zorientovat a lépe jí projít.
- Článek
Spisovatelka Zuzana Kultánová se literatuře věnuje už od dětství, vystudovala bohemistiku a za svou prvotinu Augustin Zimmermann získala Cenu Jiřího Ortena i nominaci na Magnesii Literu. Během pandemie přijala místo učitelky na střední odborné škole a vyučovala český jazyk a literaturu. O knížkách a psaní jsme si povídali v našem rozhovoru.
- Článek
„Změna je to jediné, co je v životě jisté“ – určitě tento výrok znáte a nezbývá vám než s ním souhlasit. Ve školství možná platí více než jinde. Zkušenější zažili školské úřady a nyní hledají podobnou podporu ve středním článku. Všichni jsme smířeni s neustále se měnící legislativou a statečně udržujeme krok s nabízejícími se výzvami ve formě projektů. Nově nám do toho všeho ještě vstupuje umělá inteligence s téměř neomezenými možnostmi. A tak jsme usoudily (opravdu s „y“, protože jsme tři autorky), že je potřeba vše trochu teoreticky učesat, doplnit konkrétní pedagogickou změnou a také nabídnout nové inspirace. Ač jsme se společně se Zuzkou Svobodovou věnovaly spíše školskému managementu, pod vlivem Terky Bočanové jsme zamířily více pedagogickým směrem. A přicházíme s knihou Nově projektově: O změnách nejen ve školství.
- Článek
Vítek, křupadlo a kostižrout není obyčejná kniha, i když na první pohled jako kniha vypadá. O ději a konci příběhu rozhoduje sám čtenář, který se zároveň stává hráčem. Vítek, křupadlo a kostižrout je velmi propracovaný gamebook (napůl kniha a napůl hra), který napsala, vymyslela a tři roky na něm pracovala česká autorka píšící pod pseudonymem Petula Bendula, vlastním jménem Lucie Němcová, kterou můžete znát jako ředitelku Asociace malých inovativních škol.
Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?