Knihy Kamily Balharové rozvíjejí čtenářství u dětí

Vydáno: 7 minut čtení

Vedete hodiny speciálně pedagogické péče nebo pedagogické intervence? Jak podporujete rozvoj čtenářství u mladších i starších žáků?

Nejlepší učební materiály vycházejí z dobré praxe. Každá publikace v sobě nese svůj vlastní příběh, proč vznikla. Knížky Kamily Balharové, speciální pedagožka s bohatými zkušenostmi, představují harmonické propojení praktických znalostí, tvůrčího přístupu a vynikající autorskou tvorbou.

Všechny knížky zakoupíte v našem eshopu eshopu.

Knihy Kamily Balharové jsou určené čtenářům od 1. do 8. třídy. Autorka se s námi podělila o příběhy při jejich psaní. 

Kniha pro 1. třídu

Fíovo čtení, o kterém autorka řekla...

"Na základní škole, kde jsem pracovala jako uvolněná speciální pedagožka (neměla jsem na starosti jednu konkrétní třídu, ale všechny děti s obtížemi), se učilo číst genetickou metodou. Jenže některým dětem to nevyhovovalo. Kladla jsem si otázku, jak jim pomoci. Ve škole jsem měla plyšovou žirafu, kterou jsem pojmenovala Fí a která mi pomáhala navázat s dětmi komunikaci, následně pak i ve výuce. Tak jsem pro ně začala vytvářet pracovní listy, ve kterých nejen trénovali čtení, ale zároveň si i trochu hráli. Pojmenovala jsem je Fíovy úkoly. A ono to zabralo. Rodiče říkali, že už nemusí doma nutit děti ke čtení, že Fíovy úkoly plní rády. A čím to je?  Čtení je doplněné zábavnými úkoly, které nevypadají jako čtení, i když se na procesu čtení podílejí. Jenže děti to tak nevnímají. Kniha tak pomáhá rozvíjet čtenářskou gramotnost, což mi samozřejmě dělá radost."

Kniha pro 2. třídu

Příběhy veverky Zrzinky, o které autorka řekla...

"Tato kniha vznikla díky obyčejnému povídání ve školním kabinetu, který jsem sdílela se svými kolegyněmi, asistentkami pedagoga. Při běžné konverzaci jsem se dozvěděla, že jedna z mých asistentek napsala příběh pro děti. Projevila jsem o příběh zájem a ona mi ho dala přečíst. Příběh veverčí rodinky mě oslovil. Při jeho čtení jsem přemýšlela nad tím, že bych propojila příběh s řešením obtíží některých druháčků. Jejich potíže často spočívají ve sluchovém rozlišování měkkých a tvrdých slabik. Nu a co kdyby vznikla kniha, která by propojila procvičování této dovednosti s příběhem?  Kolegyně Lenka Hoštičková byla nadšená mým nápadem stejně. Pustily jsme se do práce a výsledkem je tato kniha, která nám dělá radost."

Kniha pro 4. - 6. třídu

Lenka a Tonička, o které autorka řekla...

"Od svého manžela, Zdeňka Prokše, jsem jednou dostala dárek – text nové knihy, který byl díky dvěma hlavním hrdinkám určen spíše pro děvčata. Lenka Hoštičková jej dala přečíst svým dcerám, a tak jsme zjistili, že se příběh může líbit dívkám už od 4. třídy a zaujme ještě i ty v sedmičce. Tím bylo jasné, kam mohu nasměrovat úkoly, aby nebyly ani moc lehké, ale ani moc těžké. A naše společné dovolené tak začaly být kromě odpočinku naplněné i prací nad společnou knihou. Tentokrát se v ní žáci naučí systém práce s textem, který se k nám dostal ze zahraničí a pomáhá těm žákům, kteří mají dyslexii nebo nediagnostikované obtíže při čtení. Druhou linkou, která celou knihou prostupuje, je porovnávání věcí se zaměřením na společné znaky. Kniha ve svém závěru nabízí i možnost kontroly řešených úkolů. "

Kniha pro 7. třídu

Stalo se na Čihůři aneb když strašidla vládnou, o které autorka řekla...

"Na knihu cíleně psanou pro tuto věkovou kategorii si musíte ještě chvíli počkat, konkrétně je její vydání plánováno na jaro 2025. A opět, i když je to o strašidlech, nenechte se zmást, celý obsah i kresby jsou zaměřeny právě na tuto věkovou kategorii. Knihy jsou náročnější i použitou slovní zásobou, není to kniha pro malé děti. V knize najdou čtenáři mnoho ilustrací i úkolů spojených s obrázky, zaměření na porozumění textu i trochu zábavy."

Kniha pro 8. třídu

Není čert jako čert, o které autorka řekla...

"Co vše se může dít v lázních? Právě kniha Není čert jako čert pro mě bude navždy spojena s jednou zimní dovolenou, kterou jsme s manželem trávili ve Františkových Lázních. Ráno vstát, někdo vám udělá snídani, pak lázeňské procedury, po kterých si máte odpočinout. A tak jsme odpočívali a diskutovali o obsahu knihy, nebo se dokonce dohadovali, kdo bude mít počítač a zapíše si své nápady. Nakonec vše dobře dopadlo a o tom, jak se nám to povedlo, se můžete přesvědčit sami. 

Název knihy Není čert jako čert zavání nejen peklem, ale i pověstmi nebo pohádkami. Nenechte se však mýlit, nejsou to pohádky pro malé děti. Tato kniha je plná nejen příběhů různých čertů, ale i úkolů, u kterých je potřeba přemýšlet, debatovat, obhajovat své názory a podložit je tím, co čtenáři vyčetli v knize. Není to nic jednoduchého a nedoporučuji touto knihou začínat. Vždy je lepší, když před tím už pracovali s některou z předchozích knih. V knize je k dispozici i řešení záludných úkolů."