Hudba
- Článek
Sto let od svého založení letos slaví Základní umělecká škola v Jablonci nad Nisou. Z malé školy s omezeným počtem oborů a žáků vyrostla ve významnou instituci, která vychovala mnoho talentovaných umělců. A už dávno to nejsou pouze hudebníci, kteří patřili k prvním absolventům tehdy mladé školy.
- Článek
Ve školním roce 2024/2025 proběhl projekt „Společný orchestr žáků ZUŠ a hráčů České filharmonie“, který se každoročně uskutečňuje od školního roku 2013/2014.
- Článek
Je relativně běžné, že základní umělecké školy na začátku školního roku „půjčují“ svým, především nově nastoupivším, žákům hudební nástroje. Smyslem toho je jednak umožnit jim vyzkoušet si různé nástroje, aniž by si je museli hned pořizovat, když často ani nevědí, zda právě u tohoto nástroje vydrží, případně poskytnout jim příležitost učit se hře na hudební nástroje, jejichž pořizovací cena je vysoká. Právní ukotvení takového půjčování je však relativně komplikované.
- Článek
Zážitek jako z prestižních českých pódií i pro nejmenší děti? Na vážné hudbě je krásné i to, že se líbí nejen dospělým, ale i malinkým dětem. Projekt Filharmoniště vznikl před sedmi lety a od té doby pomohl zprostředkovat zážitek z poslechu krásné hudby tisícům dětí. Takhle se třeba líbil program s baletkou a houslemi:
- Článek
Od roku 2027 má být zavedena angličtina od prvních tříd ve všech školách v ČR. Možná i u vás chybí školení angličtináři, ale to vůbec nevadí! Angličtinu může dětem s klidným svědomím předávat i třídní učitel neangličtinář, když ví jak a má vhodné materiály.
- Článek
Poslední díl seriálu představujícího edukační aktivity pro školy, které nabízí Rodný dům Antonína Dvořáka v Nelahozevsi, bude věnován programům, které jsou zaměřeny na život na české vesnici v době skladatelova dětství. Dvořákův rok je určen zejmé na žákům prvního stupně ZŠ, výtvarná dílna Rodný dům Antonína Dvořáka je vhodná pro žáky zhruba od druhého ročníku.
- Článek
K jaru a velikonočním svátkům patří symbol probouzející se přírody, nově narozených mláďat i líhnoucích se kuřátek. Následující písnička byla původně vytvořena pro třídu Kuřátek v mateřské škole. Melodie v rozsahu tónového prostoru od d1 do h1 respektuje zpěvní možnosti dětského hlasu a ve sloce i v refrénu se opakuje jednoduchý čtyřtaktový motiv. Tónina D dur je příznivá i pro začínající klavíristky. Osvojení písničky se přirozeně prolíná s rozvojem řeči, paměti, hudebních a dalších dovedností, včetně pohybu a spolupráce.
- Článek
Když mi bylo šest, poslali mě do houslí. Hrál jsem Ševčíka tak zuřivě, že to naši sousedi ani rodiče nevydrželi a housle mi byly pro všeobecný klid v domě odebrány. Vlastně jsem jich měl taky po krk, tak jsem je vyměnil za kimono, jenže...
- Článek
Předvánoční setkání se uskutečnilo pod záštitou velvyslance Francie v České republice, pana Stéphana Crouzata, ve spolupráci s Asociací základních uměleckých škol ČR, Benediktinským arciopatstvím a Českým rozhlasem, 10. prosince 2024 v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze.
- Článek
V předchozích částech článku jsem nabídl konkrétní tipy a nápady k výuce skladby na ZUŠ. Tento text je závěrečnou úvahou nad otázkou, zda je hudba něčím, co je na pomezí fyzického a duchovního světa.
- Článek
Olga Kovaříková, učitelka z Přerova nad Labem, získala třetí místo v soutěži Global Teacher Prize Czech Republic. Svou cestu k ocenění nevnímá jako osobní úspěch, ale jako potvrzení, že učení může být radostné a inspirativní. V rozhovoru vypráví o těžkých začátcích, přístupu k hodnocení i o tom, proč si myslí, že děti nepotřebují perfektní výsledky, ale důvěru a prostor objevovat svět. „Moje hodiny nejsou dokonalé, ale snažím se vytvořit podmínky, kdy se děti nebojí ptát a bádají,“ říká.
- Článek
Jedním z důležitých poslání House of Lobkowicz je vzdělávání. Edukační programy pro všechny stupně škol jsou k dispozici jak v Lobkowiczkém paláci na Pražském hradě, tak na zámku v Nelahozevsi a nově také v nedávno zrekonstruované m Rodném domě Antonína Dvořáka. Ten se nach ází jen pár kroků od železniční stanice pod zmíněným renesančním zámkem, asi půl hodiny jízdy vlakem od Prahy. V současnosti je tam na výběr ze šesti různých vzdělávacích programů, které si postupně představíme.
- Článek
„Řekni mi, příteli, kam bych se měl vydat, když z čisté lásky chci hrát a vroucně zpívat? Kde dobrá hudba je k mání od baroka po swingování? A když pohyb rád mám, ale v tanci moc se nevyznám!? Řekni mi, příteli, kde já mohu růst, kde mohu najít ten správný groove?“ „Jeď do Salcburku!“
- Článek
Rodný dům Antonína Dvořáka je unikátní svou interaktivní expozicí. Propojuje prvky ze skladatelova dětství a vesnického prostředí tehdejší doby s moderními technologiemi. Od září 2024 mohou školy navíc využít nabídku několika vzdělávacích programů a obohatit a rozšířit jejich prostřednictvím výuku žáků základních i středních škol. Jsou navrženy tak, aby doplňovaly výuku a navazovaly na rámcové vzdělávací programy.
- Článek
Písničky o vesmíru a kosmonautice ze stejnojmenného divadelního představení. Kombinace velkoplošných animovaných projekcí, hudby, povídání, tancování, pohybu a zábavy. Zpěvník připravujeme ve spolupráci s Vladimírem Remkem (který vystupuje přímo v projekcích).
- Článek
Zpěvník sestavený z písniček z představení Rarášci, které se hraje v divadlech a planetáriích po celé ČR.
- Článek
Téma výuky skladby na ZUŠ jsem rozdělil do pěti textů. Po úvodu v minulém vydání vám nabízím článek Hmotný svět (základní suma znalostí). Další dílky skládačky budou Svět snů (role fantazie v hudební tvorbě), Digitální svět (soužití tvůrce a technologií) a Duchovní svět (hudba jako mezník fyzického a duchovního světa).
- Článek
V květnu 2022 jsme započali interkulturní, jazykový a hudební výměnný projekt české a německé mládeže společným koncertem na HAMU v Praze. Naším cílem je zapojit do tohoto projektu co nejvíce hudebních škol.
- Článek
Přemýšlíte nad tím, jak podpořit u dětí jejich přirozenou touhu se hýbat? Jednou z možností jsou Hejblíkovic písničky, které jsou spojené s pohybem a ukazováním a které děti nejen baví, ale také leccos naučí. Můžete je tematicky propojit s dalšími aktivitami ve školce v průběhu celého školního roku – začít můžete třeba hned s písničkou Drak, Podzimní nebo Hladoví čápi.
- Článek
Zatímco starší děti už hledají své oblíbené hudební styly většinou spíš v žebříčcích hitparád, ty nejmenší nadšeně objevují tóny klasických nástrojů.