Poradna - strana 27

V případě zahraničního výjezdu na více dní, kdy jede se skupinou dětí ředitel nebo zástupkyně ... je třeba žádat o povolení zřizovatele nebo mu to předem nahlašovat?  
Vydáno: 09. 01. 2022
A) Ve vyhlášce o ZUŠ.. https://www.izus.cz/zakony_vyhlasky_a_jine_dokumenty/Vyhlaska-o-ZUS-NOVELA-2019.pdf.. se píše, že škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví pouze nezletilých žáků. 1. Je této vyhlášce nadřazený nějaký jiný právní dokument, který by naši povinnost zajistit bezpečnost rozšiřoval na všechny žáky.. tedy i ty zletilé?  2. Měli bychom pro zletilé žáky mít nějaký extra dokument BOZ, který by na začátku roku měli podepsat? 3. Jak postupovat, když rodič bude vyžadovat i dohlížení na svým dítětem (žákem školy), který je již plnoletý? B) V následujícím dokumentu.. https://www.msmt.cz/dokumenty/metodicky-pokyn-k-zajisteni-bezpecnosti-a-ochrany-zdravi-deti-zaku-a-studentu-ve-skolach-a-skolskych-zarizenich-zrizovanych-ministerstvem-skolstvi-mladeze-a-telovychovy .. se v článku 19 píše '..,pokud se se zákonným zástupcem nedohodne jinak'. Je to metodický pokyn pouze po školy zřizované MŠMT, což my nejsme. Nevím, zda se podobné věty vyskytují i v jiných dokumentech. 1. Je možné postupovat stejným způsobem, tedy písemně (snad by stačil e-mail?) se se zákonným zástupcem domluvit tak, že bezpečnost i dopravu svého dítěte celou dobu trvání akce zajišťuje sám zákonný zástupce? 2. V jakém dokumentu školy by tyto informace o tom, jak zajišťujeme/nezajišťujeme bezpečnost zletilých/nezletilých žáků, měly být (školní řád?) a je to nutné?
Vydáno: 06. 01. 2022
Je povinností školy nechat rodiče podepsat zmocnění k poskytování zdravotních služeb při lyžařském výcvikovém kurzu?
Vydáno: 05. 01. 2022
Podle § 132 zákoníku práce přísluší pedagogickému pracovníkovi za hodinu přímé vyučovací, kterou vykonává nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy příplatek ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku. Podle § 23, odstavce 4 u pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní. Má tedy zaměstnanec s týdenním úvazkem například 10 hodin přímé pedagogické činnosti nárok na příplatek podle § 132, pokud splní všechny zákonné podmínky nebo je tato hodina placena platem bez příplatku a na příplatek je nárok až při naplnění rozsahu týdenní pracovní doby podle nařízení vlády č. 75/2005 SB., o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti?
Vydáno: 03. 01. 2022
Jak je správně právně možné odvolat pracovníka z pozice statutárního zástupce ředitele školy, tedy z funkce vedoucího pracovníka? Zároveň se pak vrací na své učitelské místo? Platí podobný postup i pro zbavení funkce výchovný poradce či ITC koordinátora?
Vydáno: 18. 12. 2021
Jsme příspěvková organizace s několika odloučenými pracovišti, která vznikla k 1. 1. 2003. Na jednotlivých pracovištích byly jmenovány zástupkyně ředitelky (vedoucí odloučeného pracoviště) ještě mojí předchůdkyní. Nyní mi jedna z těchto vedoucích pracovnic přinesla rezignaci na tuto funkci k 31. 12. 2021, s tím, že považuje toto za důvod k ukončení pracovního poměru. Od 1. 1. 2022 již nechce v organizaci pracovat, přestože jí bylo nabídnuto místo učitelky MŠ. Jak v tomto případě postupovat, aby to bylo legislativně správně?
Vydáno: 18. 12. 2021
Do žáka, který chtěl o přestávce telefonovat matce (což náš školní řád umožňuje) neúmyslně (potvrzeno zúčastněnými i svědky) strčil kolemjdoucí žák, takže telefon mu z ruky vypadnul a rozbil se displej. Matka žáka se obrátila na školu s žádostí o úhradu opravy telefonu ve výši 4 000 Kč. Lze to učinit z pojistky školy nebo prostřednictvím zákonného zástupce žáka, který svého spolužáka strčil? 
Vydáno: 17. 12. 2021
Vyúčtování peněz na Podpůrná opatření. Jsme soukromá škola. Dostáváme peníze na asistenty pedagoga a řeším problém týkající se účetnictví a následného vykazování dotace. Máme od poradny přiznaného asistenta pedagoga na 20 hodin týdně. Třída má ale hodin více a my chceme, aby tam byl pedagog stále. Třeba o 4 hodiny více. Jsme ochotni ho doplatit z dotace určené na další provoz. Do teď jsme ale účtovali celý úvazek do nákladů podpůrných opatření. Mzdy jsme měli relativně nízké, takže se z dotace celý úvazek pokryl. Vzhledem k tomu, že je při poskytnutí celého obsahu podpůrného opatření dovoleno si peníze ponechat na jiné náklady,  nepovažuji tuto cestu za nějaké zneužití dotace. Pokud by tato cesta nebyla správná, musela bych každou smlouvu asistenta pedagoga buď rovnou rozdělit na dvě nebo při vyúčtování mezd dělit nákladově na hodiny, které jsou poradnou přiznány a hodiny, které jsou navíc. To považuji za komplikované. Zvláště při komunikaci s externí účetní firmou. Je náš způsob účtování obhajitelný?
Vydáno: 15. 12. 2021
V soukromé škole zajišťuje stravování (a říkají tomu školní stravování) soukromá firma, která je zapsaná ve školském rejstříku a na ty strávníky ze soukromé školy pobírá dotace. Dle mého názoru se musí řídit vyhláškou o školním stravování, ne? Soukromá škola chce, aby se do stravného pro žáky/studenty zaúčtovaly i provozní náklady (spotřeba energií atd.), což ale podle vyhlášky o školním stravování nejde – strávníci si hradí vždy pouze náklady na suroviny. Ovšem MŠMT (viz níže) říká, že to u soukromých škol jde. Já bych to takto chápala u soukromé školy se soukromým stravováním, kde nejsou v rejstříku, tudíž nepobírají dotace, tudíž se ani nemusí řídit vyhláškou o školním stravování.
Vydáno: 14. 12. 2021
Předškolní autistické dítě je přihlášeno k individuální docházce. Od ledna se maminka rozhodla, že chce, aby dítě docházelo pravidelně denně do školky – prezenční docházka. Asi ho musím přijmout. Ale ve všech třídách je samozřejmě plno.
Vydáno: 02. 12. 2021
Jak správně sestavit pracovní smlouvu pro účetní? Od 1.1.2022 budu zaměstnávat účetní na úvazek 0,2 a bude pracovat v režimu home office. Doposud vykonávala svou práci pro MŠ na dohodu a byla financována z finančních prostředků na provoz školy.  Současně bude svou práci vykonávat pro více subjektů a v každém bude mít úvazek 0,2. Můžete mi pomoci při vypracování pracovní smlouvy a také jak vypracovat její pracovní náplň?
Vydáno: 30. 11. 2021
Paní učitelka má pracovní smlouvu od 23.8.2021 na dobu určitou s 3 měsíční zkušební lhůtou. V průběhu této zkušební lhůty byla od 16. do 30.10. v karanténě – tedy na neschopence. Prodlužuje se tedy tato zkušební doba o 14 dní i v tomto případě? Mohu jí dát výpověď v současné době, i když je opět v karanténě? Důvodem výpovědi nejsou opakované karantény.
Vydáno: 29. 11. 2021
Jak se vypočte náhrady mzdy bývalého pana ředitele, který k 31.8.2021 sám odstoupil z funkce? Pan ředitel místo učitele v září odmítl, dala jsem mu výpověď a dopis o překážce na straně zaměstnavatele. Od září do konce listopadu by tedy vykonával práci na pozici učitel. Za měsíce červenec, srpen, září neměl odpracovaných 21 dnů. Naše mzdová účetní mu po konzultaci se správcem našeho mzdového programu, vyplatila mzdu za říjen, která vychází z pravděpodobného výdělku – podle §355 ZP, který by měl při učitelském platu. Problém je, že ten průměr je o dost nižší, než byl v září, kdy se počítal z měsíců duben, květen červen. Pan ředitel se teď začal bránit a poslal naší mzdové účetní toto: „abychom tomu rozuměli stejně, tak se podíváme do výkladu právních předpisů - tím je zákoník práce. Podle §208 mám nárok na náhradu platu ve výši průměrného výdělku. Průměrnému výdělku jsou věnovány další odstavce zákoníku práce. § 352 Průměrným výdělkem zaměstnance se rozumí průměrný hrubý výdělek, nestanoví-li pracovněprávní předpisy jinak. § 353 (1) Průměrný výdělek zjistí zaměstnavatel z hrubé mzdy nebo platu zúčtované zaměstnanci k výplatě v rozhodném období a z odpracované doby v rozhodném období. Rozhodné období § 354: (1) Není-li v tomto zákoně dále stanoveno jinak, je rozhodným obdobím předchozí kalendářní čtvrtletí. (2) Průměrný výdělek se zjistí k prvnímu dni kalendářního měsíce následujícího po rozhodném období. Jde tedy o to, že zákoník práce uvádí jiný způsob výpočtu průměrného výdělku, než jsi vypočítala. Podle výše uvedeného výkladu zákoníku práce není částka náhrady nějaká částkou z teoretického platového výměru učitele v daném měsíci. Je vypočtena z hrubé mzdy nebo platu zúčtované zaměstnanci k výplatě v rozhodném období (§353), což je předchozí kalendářní čtvrtletí (§354), tedy v mém konkrétním případě průměrný hrubý plat ve III. čtvrtletí (měsíce červenec-srpen-září). Podle uvedeného je celkem jedno jaký mám teď platový výměr.“ Dále při telefonickém hovoru sdělil, že by mu měl být započítáván i průměr z práce na DPČ. Naše mzdová účetní vypočítala 2 různými způsoby průměrný výdělek.
Vydáno: 24. 11. 2021
Je možné v rámci mimořádných odměn dát zaměstnanci odměnu za to, že je očkovaný? Někteří neočkovaní učitelé ,komplikují provoz, např. tím, že nemohou jít s dětmi do divadla, kde se nemají čím prokázat (Covid neměli a očkovaní nejsou). Je možné je takto motivovat?
Vydáno: 22. 11. 2021
Dne 7. října 2021 jsem se vzdala funkce ředitelky školy k 31. 12. 2021. Na pozici byl MČ vyhlášen konkurz, ale s dobou nástupu do funkce až 1. 2. 2022. V měsíci lednu bude tedy pověřena vedením školy zástupkyně ředitele. To znamená, že bude vykonávat funkci ředitelky, zástupkyně, třídní učitelky a převezme i „moji vyučovací povinnosti“, tj. 8 hodin – jsme škola I. stupně a třídu vyučujeme vždy společně (ředitelka 8 hodin, zástupkyně 11 hodin). Když už nebudu ve funkci ředitelky, zůstává mi pracovní poměr učitelky ZŠ, avšak zbývalo by mi pouze 8 hodin, které jsem učila dosud. Je právně proveditelné, aby mě pověřená ředitelka pověřila na leden jako svoji zástupkyni? Pokud ne, ukončila bych pracovní poměr i jako učitelka (osm hodin je málo), ale kdo bude ty děti učit? V době, kdy jsem podávala výpověď byl předpoklad, že nový ředitel nastoupí od ledna, a tudíž by žádné volné místo nebylo. Takto vznikl měsíc prodlevy. Jak z toho co nejlépe vyjít?
Vydáno: 11. 11. 2021
Nynější ředitelka školy změnila zásady, které byly vytvořeny dříve a bývalé zaměstnance - důchodce úplně vyloučila ze všech možností čerpání FKSP. Což není zajisté správně, protože všechny odešly do důchodu z této příspěvkové organizace. Mohu požádat o radu, jak tuto situaci řešit?
Vydáno: 06. 11. 2021
Jak správně postupovat, pokud bych chtěl posunout začátek vyučování z 8:00 na 8:15 či 8:30? Je jasné, že by proběhla debata s učiteli, žáky i rodiči. Je však nutné schválení školskou či pedagogickou radou? Jak jsem pochopil tak: ped. rada je pouze poradní orgán, nikoli závazný, školská rada schvaluje školní řád, ale ten začátek vyučování neuvádí, ten je zmíněn v provozním řádu a ten je jen v mé kompetenci, je to tak?
Vydáno: 06. 11. 2021
Jakým způsobem máme zadávat ve výkazu práce dny, kdy učitel studuje VŠ - doplňuje si kvalifikaci? Toto studium je v zájmu zaměstnavatele.
Vydáno: 03. 11. 2021
Dle Katalogu prací se do 10. platové třídy zařazují učitelé, kteří mají v náplni práce “tvorbu a koordinaci školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorbu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”. Je nějakým nařízením blíže specifikováno, co znamená “tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”? Běžně se do této skupiny řadí tvorba IVP. Můžeme zde zařadit i tvorbu plánů pedagogické podpory? Je blíže specifikováno, zda tyto programy musí být v písemné podobě? Lze do 10. platové třídy zařadit pedagoga, který tvoří program pro děti se SVP a individuální vzdělávací program - myšleno činnost, nikoli písemný plán? (Například v rámci skupin pro jazykovou přípravu, individuálních chvilek během dne atp.)
Vydáno: 01. 11. 2021
1. Ředitel školy si vytváří pracovní náplň sám. Jakým způsobem může zřizovatel tuto pracovní náplň ovlivnit nebo jakým způsobem může stanovit řediteli pracovní povinnosti? 2. Jak může zřizovatel postupovat vůči řediteli, který bez projednání se zřizovatelem (vyhl. č. 74/2005) přeruší činnost školní družiny? 3. Může vyhlásit ředitel „ředitelské volno“ na zájezd pedagogických a nepedagogických pracovníků?  Pokud ano, dle našeho názoru by měla být školní družina v provozu. Co by pak měli mít pedagogičtí a nepedagogičtí pracovníci zapsáno v evidenci docházky? 4. Co lze u ředitele škol považovat za mimořádné úkoly pro přiznání odměn?
Vydáno: 26. 10. 2021