Poradna - strana 24

Rád bych se zeptal, jak je to se započítáváním DPP a DPČ do praxe pro stanovení platového stupně. Jedná se o pedagoga, který pracoval s dětmi dlouhodobě právě na DPP a DPČ.
Vydáno: 27. 06. 2022
Naše dvě letité zaměstnankyně končí zaměstnanecký poměr z vlastního rozhodnutí výpovědí, a to k 30. 6. 2022. Máme dvouměsíční výpovědní dobu. Musíme jim zaplatit ještě i plný plat za tyto dva měsíce prázdnin? Nebo stačí zaplatit jim dovolenou, na kterou mají nárok, a zbytek uvést neplacené volno?
Vydáno: 10. 06. 2022
Měla bych dotaz ohledně počtu hodin přímé vyučovací povinnosti a reedukace v souvislosti s částečným úvazkem. Pokud učitel učí plný úvazek, tj. 22 h, a pak učí 1 h reedukace, tak se mu to vše počítá do úvazku. Pokud by ty reedukace byly 3 h, tak jedna je do úvazku a dvě nad něj, že? Pokud učitel učí 21 h a 1 h reedukace zas má plný úvazek. Pokud 21 h a 3 h, měl by 2 h do úvazku a 1 h nad úvazek. Je to tak? Pokud učitel učí 17 h a 1 h reedukace, má to do úvazku, že? Pokud učitel učí 17 h a 3 h reedukace, počítají se mu reedukace do úvazku nebo nad? Ve škole nemáme speciálního pedagoga. 
Vydáno: 08. 06. 2022
Prosím o radu, jak přesně postupovat při výměně zástupce ředitele. Stávající zástupce byl jmenován dohodou o změně sjednaných pracovních podmínek, která obsahuje ustanovení o tom, že může být kdykoli a bez udání důvodu odvolán (s tím ale nebude problém, jsme dohodnuti). Jde mi o to, jakým způsobem instalovat zástupce nového. Ten bude zároveň i novým pracovníkem, se kterým budu uzavírat pracovní smlouvu. Je tedy nejlepší přijmout nového pracovníka jako učitele a hned ho jmenovat do funkce zástupce ředitele? Nebo to udělat jenom jmenováním, které může nahradit klasickou pracovní smlouvu? Vím, že jde o klasický problém, který má jednoduché řešení, a omlouvám se, že Vás tím obtěžuji. Ale jsem začínající ředitel a nechci udělat chybu.
Vydáno: 08. 06. 2022
Chtěla bych se zeptat jakým způsobem mohu zaměstnat školní psycholožku, která studuje magisterské studium školní psychologie (studium dokončí v roce 2023). Mohu ji zařadit jako školní psycholožku s nedokončeným vzděláním? Pokud ne, jak jinak ji zaměstnat a jakou pracovní pozici by mohla vykonávat?
Vydáno: 01. 06. 2022
Dobrý den, ráda bych si ověřila, zda správně počítáme rozsah snížení přímé pedagogické práce pro ředitele a zástupce dle novely 125/2022 Sb. nařízení vlády č. 75/2005 Sb. Jsme škola základní, mateřská a základní umělecká. V základní škole budeme mít od září 13 tříd, 5 oddělení ŠD, 1 oddělení školního klubu. V mateřské škole budeme mít 3 třídy + 1 třídu přípravnou. V ZUŠ učitelé učí cca 54 hodin, tedy přepočteno na 2 jednotky. Dle našich propočtů budeme mít 25 jednotek. ŘŠ by tedy měl učit 5 hodin, se ZŘŠ si opravdu nevíme rady, protože nám vychází, že by měl snižovat hodiny o 22 hodin?
Vydáno: 01. 06. 2022
Ráda bych vás požádala o radu v naší situaci, kdy nově od září nebudu moci mít zástupkyni se sníženou přímou činností a příslušných příplatkem za vedení. Uvažuji tedy, že bych v organizačním řádu na místo zástupkyně (nadřazena organizačně učitelkám) dala pozici učitelky pověřené zastupováním, případně vedoucí učitelku. Této bych pak dle odstavce 4 § 124 přiznala příplatek za vedení ve výši 5–15 %. Dotaz tedy zní – mohu takto postupovat? Mohu pozici zástupkyně nahradit vedoucí učitelkou (či pověřenou učitelkou) a přiznat jí příplatek za vedení? Samozřejmě nebude mít nárok na sníženou PPČ, bude mít plný rozsah jako ostatní učitelky. 
Vydáno: 01. 06. 2022
Jako městský obvod statutárního města jsme zřizovatelem příspěvkových organizací – základních a mateřských škol v našem městském obvodu. Měli bychom dotaz za naše příspěvkové organizace ke kalkulaci úplaty za předškolní vzdělávání, zda je možné v rámci kalkulace zahrnout do nákladů i neinvestiční náklady, na které byl poskytnut neinvestiční příspěvek z rozpočtu statutárního města, jehož jsme součástí.  Pro úplnost uvádíme, že dle statutu v případě poskytnutí účelové dotace z rozpočtu statutárního města příspěvkové organizaci zřízené městským obvodem je tato považována za příspěvek zřizovatele (stejné IČO).  
Vydáno: 31. 05. 2022
Dovolte mi dotaz, vztahující se ke snížení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti (PPČ) učitele – výchovného poradce. NV č. 75/2005 Sb. je celkem jasné. Různý je však výklad § 3, který se vztahuje ke snížení týdenního rozsahu PPČ v případě, kdy je na škole ustanoveno více výchovných poradců. Základní škola má 700 žáků a 2 výchovné poradce. Dle § 3 se jedná o školu do 800 dětí a celkem se výchovnému poradci snižuje týdenní rozsah PPČ o 4 hodiny týdně. Varianta 1) Je-li na I. stupni 300 žáků a na II. stupni 400 žáků, sníží se tak každému z výchovných poradců týdenní rozsah o 2 hodiny týdně. Celkem se tak sníží výchovným poradcům týdenní rozsah PPČ o 4 hodiny týdně. Pak je tu ovšem další výklad. Varianta 2) Je-li na I. stupni 300 žáků, sníží se výchovnému poradci podle uvedeného NV týdenní PPČ o 3 hodiny týdně a výchovnému poradci na II. stupni (400 žáků) rovněž o 3 hodiny týdně. Celkem se tak sníží výchovným poradcům týdenní rozsah PPČ o 6 hodin týdně. (Podle ředitelem školy přiděleného počtu žáků; na obou stupních do 550 žáků = snížení každému z poradců o 3 hodiny týdně.) Dle mého soudu by měla být správně první varianta, tj. že při součtu úlevy z přímé pedagogické činnosti tyto hodiny nesmí přesáhnout úlevu dle CELKOVÉHO počtu žáků na škole. V součtu snížení hodin u dvou výchovných poradců při 700 žácích tak může být snížení přímé pedagogické činnosti max. 4 hodiny.
Vydáno: 27. 05. 2022
Můj dotaz směřuje k problematice vzdání se funkce ředitele školy. Chtěla bych se zeptat, zda průběh celého pracovně právního aktu je správný. 1. ředitel se vzdá funkce k datu 31.6.2022, svůj záměr doručí zřizovateli školy např. 20.6.2022. 2. Škola nemá zástupce ředitele statutárního orgánu, ale jen zástupce bez pravomoci zastupovat školu. Kdo nabídne řediteli pracovní pozici dle jeho kvalifikace a zdravotního stavu po vzdání se funkce? Zřizovatel, který určí osobu, která bude školu zastupovat? 3. Kdo dá řediteli výpověď z důvodu fikce nadbytečnosti, když ředitel nabídku odmítne? 4. Pakliže zřizovatelem pověřená osoba funkci ředitele v zastoupení přijme, je to ta osoba, která dá řediteli výpověď pro nadbytečnost, protože ředitel nepřijme nabídku místa pedagoga? 5. Pakliže doručí zřizovatelem určená osoba výpověď ještě do konce 30. 6. 2022, běží výpovědní doba od 1. 7. 2022 a pracovní poměr končí dnem 31. 8. 2022. A tudíž od 1. 9. 2022 je nový ředitel tzv. volný pro nového zaměstnavatele nebo může nastoupit i v srpnu, protože funkci ředitele již od 1. 7. 2022 nezastává.
Vydáno: 25. 05. 2022
Jsme soukromá hudební škola zařazená do sítě MŠMT. Letos jsme se dostali do situace, kdy kolektivní předměty vyučované v koncertním sále školy (hudební nauky, kolektivní interpretace) vyučovali najednou dva učitelé, kteří se při výuce doplňovali. Zároveň ale mají na každou hodinu jednu třídnici (na hodiny dochází cca 8–12 dětí, ve třídnici jsou ale zapsané i děti, které nechodí a musí se dostavit na přezkoušení, tj. v třídnici je 23 dětí). Je možné, aby měli tyto společné hodiny oba učitelé v úvazku? Anebo by je měl vyučovat jen jeden z nich a druhému máme kompenzovat spolupráci formou osobního příplatku? Anebo nechat vyučovat jen jednoho? (resp. není to pro případnou školskou inspekci napadnutelné, že nemístně platíme za jednu hodinu dvěma kantorům?)
Vydáno: 25. 05. 2022
V srpnu budeme mít relaxační pobyt pro zaměstnance školy a mám tam plánován půldenní teambuilding od firmy na zakázku. Lze hradit poplatek za teambuilding z FKSP?
Vydáno: 24. 05. 2022
Rodiče využili elektronický předzápis, kam zapsali své dítě a rezervovali si konkrétní čas v době vyhlášeného zápisu (3–5. 5. 2022 od 8.00 do 12.00 hodin). Přesto, že bylo zveřejněno (web školy, městský tisk), že elektronický předzápis nenahrazuje zápis samotný, v uvedenou ani jinou dobu se nedostavili ani jinak se neozvali. Musím na případné pozdější požadavky z jejich strany reflektovat? Obávám se, že se ozvou po vyhlášení výsledků zápisu.
Vydáno: 23. 05. 2022
Ředitel základní školy nyní vykonává kromě funkce ředitele také činnost v oblasti ICT (koordinátor). Jeho úvazek je snížen z 5 VH na 3 VH. Tento ředitel se stane např. starostou obce a bude vykonávat danou práci jako uvolněný funkcionář. V této souvislosti se chci zeptat: zda tento uvolněný ředitel může na "své" školy dále působit jako učitel např. s úvazkem 5 VH týdně a dále nejen učit, ale také vykonávat funkci koordinátora ICT s příslušným odpočtem (např. 2 VH), v případě, že ano, jakou bude mít pracovní smlouvu – zda novou jako pedagog, když ta "ředitelská " je pozastavena v době výkonu funkce, kdo danou smlouvu s ředitelem podepíše – zde předpokládám, že nový "zastupující" ředitel, platové zařazení by asi byla 12. PT a ne 13.PT, kde je ředitel zařazen nyní. Dále se zamýšlím, na jak dlouho by ta smlouva byla – osobně si myslím, pokud je to z hlediska právního bylo možné, do doby návratu z radnice do školy.
Vydáno: 17. 05. 2022
Potřebovala bych poradit ohledně jedné akce ve školní kuchyni. Jde o to, že jedno z našich gymnázií by chtělo zapojit studenty do přípravy školního oběda – aby viděli, že je to náročná práce. Akorát teď řešíme, jestli to vůbec jde kvůli hygieně – jestli nemusí mít všichni zdravotnické průkazy (což je nereálné) nebo jak z toho vybruslit.
Vydáno: 09. 05. 2022
Chtěla bych Vás poprosit o radu ohledně nákupu pracovních sešitů pro žáky v základní škole. Můžeme jako škola oficiálně objednat pracovní sešity pro žáky a v září vybrat peníze od žáků na tyto pracovní sešity? Pokud by to bylo možné, využila bych z dodavatele s náhradním plnění.
Vydáno: 08. 05. 2022
Jak postupovat v případě přijímání předškoláka, který nedal žádné potvrzení od pediatra a dle sdělení matky není řádně očkovaný. Matku paní ředitelka po přijetí žádosti kontaktovala a žádala doložit alespoň nějaké potvrzení od lékaře, kopii očkovacího průkazu, že je v péči pediatra, a případné doložení alergií či způsobilosti přijetí do MŠ. Matka to odmítla s tím, že se jedná o předškolní dítě a žádné lékařské potvrzení dodávat nemusí. Je možné dát takové dítě do přijetí s výhradou či jak postupovat v tomto konkrétním případě?
Vydáno: 08. 05. 2022
Ráda bych se Vás zeptala, zda s ohledem na rámcový vzdělávací program, na jehož základě jsou ZŠ povinny začít s výukou informatiky již ve 4. a 5. třídě, je třeba, aby tento předmět učil přímo učitel informatiky (případně měl absolvovaný kurz), nebo tento předmět může v souladu s platným právem České republiky učit učitel prvního stupně bez jakékoliv přípravy předem (ve smyslu školení, kurzu apod.). Také by mne zajímalo, dle jakého dokumentu (zákon, vyhláška...) se toto řídí. Výše uvedený dotaz Vám píši, neboť na moji maminku (ve věku krátce před důchodem) je nyní s ohledem na zavádění výuky ICT vyvíjen nátlak ze strany zaměstnavatele, aby ukončila pracovní poměr. 
Vydáno: 06. 05. 2022
Prosím o zodpovězení dotazu: Smlouva ped. pracovníka, může být prodloužena na dobu určitou až dvakrát. A teď se ptám: V součtu tří let nebo jedno prodloužení může být na max. tři roky? Tzv. 1*3 nebo 3*3? Dále prosím, jaké je správné řešení pro asistenta pedagoga se smlouvou na dobu neurčitou. Pokud dítě skončí, např. se odstěhuje a vy pro něj nemáte nové? Dle mého má nárok na klasické odstupné nebo je možné i řešení přes tzv. výjimky které stanovuje zákoník práce?
Vydáno: 06. 05. 2022
Když jsou problémy ve školním kolektivu, třída je rozklížená, mezi dětmi nehezké chování a tak, na koho se prosím může učitel/ředitel nejlépe obrátit? Myslím, na jaké organizace, společnosti a tak, které pracují s třídními kolektivy: sociometrie, hry na stmelení kolektivu atd. A kdo to kdyžtak platí?
Vydáno: 06. 05. 2022