Poradna - strana 30

Máme onkologicky nemocnou žákyni, která má přiznaný 5. stupeň PO, od 1. 9. jí byl SPC doporučena personální podpora pedagogická - stupeň 3, 20 hodin, tedy půl úvazku. O tento úvazek by měla zájem kolegyně, která však učí na plný úvazek. Lze mít na jedné škole úvazek 1,5? Jak to vše správně ošetřit, abychom vše měli v pořádku?
Vydáno: 11. 06. 2021
Převzala jsem po kolegyni osobní spisy a někteří zaměstnanci  jsou zaměstnáni ve škole již od roku 1982, kdy škola ještě spadala pod Školský úřad (Školská správa ONV Praha 9), který jim při přijetí do pracovního poměru vystavil  pracovní smlouvu. Ve složkách mají tito zaměstnanci dokument  z roku 2000, že škola přešla na základě rozhodnutí MŠMT s účinností od 1.9.2000 na samostatný právní subjekt a vzhledem k této skutečnosti dochází ke změně zaměstnavatele. V dokumentu je také text: Podle ustanovení § 250 zákoníku práce přecházejí k témuž dni práva a povinnosti Školského úřadu z pracovněprávních vztahů na Vašeho nového zaměstnavatele. Prosím tedy o informaci , jestli v tomto případě je smlouva stále platná, nebo je nutná nová pracovní smlouva na nového zaměstnavatele, tedy  ZUŠ?
Vydáno: 07. 06. 2021
Obrátili se na mě rodiče dítěte bez kmenové školy v ČR. Dítě i rodiče žijí v Německu, ale od září 2021 se vrací do ČR. Dítě se ve školním roce 2020/2021 vzdělává v 1. ročníku „německé“ školy. Jaký je správný postup přijetí takového dítěte do naší ZŠ? Jaký je správný postup při zařazování takového dítěte do ročníku? 
Vydáno: 03. 06. 2021
Jak postupovat v případě přijetí dítěte zaměstnance mateřské školy? Toto dítě skončilo u zápisu pod čarou.
Vydáno: 26. 05. 2021
Rodiče, kteří bydlí v jiném městě (20 km), ale trvalý pobyt mají pořád u nás se dnes - 20. 5. ozvali, že by chtěli zažádat o odklad školní docházky. Jak mám postupovat? Podle mne jim nemohu udělit odklad, protože o něj nepožádali do 30. 4. Nebo se pletu...? Do školy k nám dojíždět nebudou.
Vydáno: 26. 05. 2021
Prosím o radu ohledně překrývání přímé pedag. činnosti u učitelek MŠ. V MŠ máme dvě třídy - provoz od 6,00 do 16,00 hod. I.třída - jsou děti předškolní - p.uč. se překrývají 2,5 hod.                                                                                                                                 II.třída jsou menší děti a p.uč. by se chtěly překrývat více než 2,5 hod., aby na hlavní dopolední činnost byly obě. Setkávám se s různými interpretacemi a nevím, co je správné. Je mi jasné, že nesmíme přesáhnout PH max. Je ale možné, aby se provoz ve II. třídě zkrátil např. od 7 do 15 hod. a p.uč. se překrývaly 3 nebo 3,5 hod.? Odpověď ze dne   20. 05. 2021 Doba provozu Délku doby provozu v rámci určitého druhu provozu určuje ředitel školy dle § 164 odst. 1 písm. a) školského zákona. Je zřejmé, že přitom bere v potaz (mimo jiné) efektivní čerpání mzdových prostředků. Zejména z tohoto důvodu je možné, aby v rámci jednoho druhu provozu měly různé třídy různé délky provozu. Kromě PHmax by měl ředitel vzít v potaz také dohodu, kterou uzavřel se zákonným zástupcem dítěte podle § 1a odst. 4 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů. Podle uvedeného ustanovení platí: Ředitel mateřské školy písemně dohodne se zákonným zástupcem dítěte docházku dítěte do mateřské školy. Je tedy nutné postupovat tak, aby i při různých délkách provozu tříd ředitel školy respektoval dohodu uzavřenou se zákonným zástupcem dítěte. Překrývání přímé pedagogické činnosti O překrývání přímé pedagogické činnosti rozhoduje zaměstnavatel, který určuje začátek a konec směny pedagogického pracovníka, resp. začátek a konec přímé pedagogické činnosti konané v rámci směny. V případě např. příspěvkové organizace takto rozhoduje ředitel jako statutární orgán příspěvkové organizace. Na základě Opatření ministra MŠMT, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání ze dne 22. prosince 2017 se od 1. 1. 2018 změnil Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání mimo jiné v bodě 7.6. Od 1. 1. 2018 se v bodě 7.6. Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání stanoví následující:
Vydáno: 20. 05. 2021
Mateřská škola pořádá v létě pouze pro děti z naší MŠ 5 denní příměstský tábor. Musí mít děti od pediatra potvrzení o zdravotní způsobilosti a o očkování? Tento dokument mají všechny děti uloženy v MŠ z doby přijetí do mateřské školy.
Vydáno: 19. 05. 2021
Jak je to s rozsahem přímé pedagogické činnosti u této paní učitelky? Jsme základní škola.  Paní učitelka má úvazek 1. Paní učitelka bude od 1. 9. 2021 zároveň:  a) Výchovný poradce na škole se 190 žáky, má tedy PPČ snížený o 2 hodiny  b) Paní učitelka bude učit 1 hodinu v 9. třídě  c) Zbytek hodin bude učit v 1. třídě. Ale zde je ten problém, nedokážu spočítat, kolik je to hodin, aby to celkem dalo úvazek 1.  d) 1.třída má podle ŠVP 20 hodin.
Vydáno: 13. 05. 2021
Na naší škole máme 10 učitelů odborného výcviku. Naše otázka je - musíme mít funkci vedoucího učitele odborného výcviku? Mistry máme na odloučeném pracovišti, kde je zároveň zástupce ředitele školy. Nikde jsme nenašli, zda je (a za jakých podmínek) nutné mít vedoucího učitele odborného výcviku, když by jeho práci dělal zástupce ředitele.
Vydáno: 13. 05. 2021
Podle §2 vyhlášky o předškolním vzdělávání se při zařazení dítěte s podpůrným opatřením (viz odst. 5) nebo dítěte mladšího 3 let (viz odst. 6) nejvyšší počet dětí ve třídě podle odstavce 3 snižuje. V odstavci 3 je uvedený počet 24 dětí. Vyplývá tedy z tohoto, že pokud je ve třídě zařazeno dítě s PO nebo dítě mladší tří let, nemůže se uplatnit výjimka podle §23 odst. 5 školského zákona a třída se může naplnit maximálně do počtu 24 dětí (i v případě, že má MŠ povolenou výjimku)? (Neberu nyní v potaz odst.7. Mám na mysli situaci, kdy PO jsou známá již předem.) Pokud je třída menší a dle hygienických norem se může naplnit max. 20 dětmi, uplatní se také snížení počtu? Např. je do třídy zařazeno 1 dvouleté dítě, může se třída naplnit do počtu 20 nebo 18 dětí?
Vydáno: 11. 05. 2021
V naší MŠ máme 3 homogenní třídy. Od září vznikne třída předškoláků v tomto složení:1 dítě stupeň PO. 4 má Ap, 3 děti s PO. 3, 2 děti, které potřebují speciálně pedagogickou péči. Ve druhé třídě mladších dětí opět jedno dítě s PO. 4 - má AP, další s PO 2 a další s PO 1. Mám povolený navýšený počet dětí na třídu 26. Tedy kapacita MŠ 78 dětí. Odečítám správně celkem 7 dětí? Tedy na třídě předškoláků 5 dětí a v druhé 2. Děti chci odečítat z vyhláškového povoleného počtu tedy 24 vzhledem k obtížím, které děti mají. A ještě další související dotaz. Do obce se chystá přistěhovat dítě s další stupněm PO.3 ovšem s doporučením na umístění do třídy dle §16, kterou nemáme. Rodiče jsem ještě před zápisem informovala, že takové dítě nemohu přijmout, aby se obrátili na ŠPZ, popř. jinou MŠ. V případě, že si zařídí trvalý pobyt v obci a dítě je předškolák - Musím takové dítě přijmout? ŠPZ zprávu nezmění, protože dítě takovou třídu bezpodmínečně vzhledem ke svým obtížím potřebuje.
Vydáno: 11. 05. 2021
Prosím o zodpovězení následující otázky: Naše paní učitelka má přidělený úvazek 17 hodin a k tomu realizovala pedagogickou intervenci v rámci doporučení PPP, na základě financování prostřednictvím výkazu R44 s tím, že byla hodnocena formou osobního příplatku. Nyní po novele zákona o ped. pracovnících dochází i ke změně financování ped. intervence jako podpůrného opatření. Chtěli bychom, aby realizovala i nadále jednu nebo dvě hodiny pedagogické intervence( máme vytypované 4 žáky se školním neúspěchem), dle lektorky na webináři je jediná možnost jak ji finančně ohodnotit - přidělit ji tuto hodinu do úvazku-tzn.že by neměla úvazek 17 hodin=0,7727, ale úvazek 18 hodin=0,8181 a nebo při 2hodinách intervence úvazek 19 hodin=0, 8636?  Nám by více vyhovovalo ji finančně ohodnodnotit formou odměny - (např. pravidelně po 3 měsících-ke čvrtletí na základě vedené zvláštní třídnice podle počtu odučených hodin a podle hodinové sazby uvedené ve vnitřním platovém předpisu! Lze to takto realizovat nebo jen tak, jak popisuje paní lektorka?
Vydáno: 30. 04. 2021
Se zaměstnankyní máme sjednanou pracovní smlouvu na dobu určitou (do 31.8.2021) na činnost asistenta pedagoga (na základě doporučení ŠPZ - podpůrné opatření). Pokládáme tuto činnost jako práce zvláštní povahy, tudíž pracovní smlouva byla prodlužována vždy na dobu doporučení daného žáka. V tomto roce však žák řádně - tj. v 9. ročníku - ukončí vzdělání v naší škole. Zatím je v jednání možnost získat doporučení ŠPZ na dalšího žáka, zřejmě od 1.9.2021. Pokud asistent bude tomuto žákovi přidělen, můžeme sjednat novou pracovní smlouvu opět s touto zaměstnankyní na dobu určitou anebo stávající smlouvu prodloužit?
Vydáno: 30. 04. 2021
A/  Aktuálně se naše MŠ potýká s předčasným podáváním žádostí o přijetí do mateřské školy. Jaké kroky má MŠ učinit v případě podání žádosti mimo vyhlášený termín mateřskou školou, tj. 4., 5. 5. 2021 a mimo termíny dané ŠZ, tj. od 2. do 16. 5. 2021? B/ Jaké kroky má MŠ učinit v případě podání žádosti mimo vyhlášený termín mateřskou školou, tj. 4., 5. 5. 2021, ale v termínech uvedených ŠZ, tj. od 2. do 16. 5. 2021?
Vydáno: 29. 04. 2021
Paní učitelka podala výpověď, a napsala, že ji podává k 30.6.2021 a předpokládá, že výpovědní 2 měsíční doba uplyne k 31.8.2021. Výpověď ale  podala nyní, 19.4.2021. Jak je to správně? Výpovědní doba začíná běžet jiz od 1.5. nebo je podstatné to datum k 30.6.2021?
Vydáno: 26. 04. 2021
1. Je možné si jako jedno z kritérií pro přijetí žáka k povinné školní docházce stanovit, že jde o dítě zaměstnance školy? 2. Ještě doplňující dotaz, aktuálně se nám stává, že rodiče mění bydliště dětí, aby byly spádové. Můžeme dát příští do kritérií spádovost k určitému datu? Např. 1. 4. - začátek zápisu. Nicméně bychom tím zase diskriminovali někoho, kdo by se opravdu přistěhoval v období 1. - 30. 4.
Vydáno: 15. 04. 2021
Konečně nám opět do škol nastoupily děti a na naší škole se od dnešního dne zřídila speciální školní družina pro zdravotníky, bezpečn. jednotky, pedagogy, atd. Vychovatelka s dětmi pracuje dopoledne, některé připojuje na online výuku, jiným pomáhá se zadanými úkoly od třídních učitelů a vysvětluje látku. Pak po obědě pokračuje ve výchovně vzdělávací činnosti ve školní družině. Jak se pro vychovatele školní družiny posuzuje tato dopolední činnost, zda je to přímá pedagogická činnost a má se mu tím pádem započítat do úvazku, nebo je to nepřímá pedag.činnost, čili dozor nad dětmi a z důvodu nekvalifikace(nemá magisterské vzdělání) se nemůže tato dopolední činnost počítat za přímou pedag. činnost?
Vydáno: 13. 04. 2021
Jak je to prosím s DPH u neakreditovaných DVPP seminářů? Doposud se mi podařilo dohledat výklad, podle kterého jsou akreditované semináře DVPP osvobozeny od DPH, resp. je na ně nulová sazba, ostatní, byť jsou od akreditované vzdělávací instituce jsou daněny 21 %. Ovšem v reálu řada (akreditovaných) vzdělávacích institucí nabízí i neakreditované DVPP semináře s nulovou sazbou DPH s tím, že je to tak v souladu se stanoviskem místně příslušného finančního úřadu, které se však může lišit od stanoviska jiného f. ú. S blížícím se koncem systému akreditací DVPP programů toto vnímám jako velmi netransparentní a potenciálně rizikové. Bylo by dobré mít v této věci jednoznačné stanovisko.
Vydáno: 13. 04. 2021
1. Dvě kolegyně  začaly studovat PedF obor speciální pedagogika a mají hotové Bc., aktuálně ale na rok přerušily studium. Mohu je považovat za kvalifikované podle zákona o PP? 2. AP nemá maturitu, má hotový kvalifikační kurz pro AP a dostala se na SŠ, kde si dodělá maturtitu. Mohu ji už od okamžiku, kdy je přijatá na SŠ, považovat za kvalifikovanou AP (tedy tu s tou maturitou)?
Vydáno: 09. 04. 2021
Potřebovala bych zjistit, jak vybírat poplatky za školní družinu po návratu dětí do škol od 12. dubna, pokud bude rotační výuka a třídy by se měly střídat po týdnech. Jak se to bude přepočítávat. Pokud možno uvést v příkladech a vzorech.
Vydáno: 08. 04. 2021