Od formativního hodnocení k vysvědčení aneb čísla přestávají stačit

Distanční výuka přinesla nejen změnu podmínek výuky, ale také změnu výukových strategií a s tím i související způsob hodnocení žáků, respektive poskytování zpětné vazby.

Proces vyučování a učení jsou spojené nádoby a nelze je od sebe oddělit. Způsob, jakým se učí všichni společně (učitelé i žáci a rodiče), spočívá v kvalitně vedené výuce zohledňující potřeby žáků (plánovaně), v důkladné a užitečné zpětné vazbě podporující učení, kterou všichni aktéři získávají i dávají ve vztahu k očekávaným cílům rozvoje žáků. Proces učení žáků s formativní zpětnou vazbou bývá završen zpětnou vazbou sumativní. Na konci pololetí a školního roku vyústí závěrečné hodnocení ve vysvědčení sumarizující pokroki výsledky žáků.
Tak, jak se dlouhodobě proměňují naše školy, proměňuje se i jejich přístup k pojetí závěrečného hodnocení. Současná
forma
přestává být pro inovativní školy postačující. Školy si podobu vysvědčení upravují nebo vytvářejí doplňující formuláře k oficiálnímu vysvědčení podle svých potřeb. Čísla bývají doplňována slovy (viz příspěvek Proč začít využívat na vysvědčení více slovního hodnocení a nespokojit se jen s klasifikací? https://www.ped.muni.cz/pedagogika/wp-content/uploads/2021/01/Proc-zacit-vyuzivat-na-vysvedceni-vice-slovni-hodnoceni.pdf). Ve školách, kde je sebehodnocení žáků běžnou součástí procesu učení a doplňujícími informacemi pro učitele, bývá sebehodnocení žáků také zahrnuto do závěrečného hodnocení. To je v souladu s trendem v za

Související dokumenty

Pracovní situace

Vysvědčení
Vysvědčení na základní škole
Vysvědčení na střední škole
Vysvědčení o maturitní a závěrečné zkoušce, výuční list
Vysvědčení o absolutoriu v konzervatoři a VOŠ
Vysvědčení v základních uměleckých školách
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání na školní rok 2014/2015
Zpracovávání osobních údajů v podobě výsledků vzdělávání
Určení formy, obsahu a pravidel používání žákovské knížky
Podmínky hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení
Zákon o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělávání distančním způsobem v souvislostech
Sebehodnocení žáků v době online výuky
Nastavení strategie výuky na dálku
Úvod do formativního hodnocení
Formativní hodnocení v praxi učitele
Činnost učitele základní školy v souvislosti se vzděláváním distančním způsobem
Rok na střední škole v zahraničí z právního pohledu
Výpověď učiteli pro závažné porušení povinností při distanční výuce
Akreditace vzdělávacích programů v systému DVPP
2022/2023: Plán činnosti střední školy v 1. pololetí školního roku

Poradna

Nehodnocení
Hodnocení v náhradním termínu
Ukončení předškolního vzdělávání
Výkaz práce
Povinné předškolní vzdělávání
Přestup na jinou školu
Podpisy na výpisu z vysvědčení v 1. pololetí
Celková doba přerušení vzdělávání ve střední škole
Neklasifikace žáka SŠ za 1. pololetí
Možnost hradit část dalšího vzdělávání z ONIV
Lex Ukrajina - vysvědčení
Rozsah a obsah hodnocení žáka
Hodnocení za 1. pololetí - nehodnocen
Podpis vysvědčení
Poskytnutí informací třetí osobě
Náhrada druhého cizího jazyka
Výuka Aj
Výuka plavání a omluvenky
Úhrada konference Škola jako místo setkávání ze Šablon
Může žák ZŠ neprospět z výchovných předmětů?