Statistické výkaznictví a společné vzdělávání

Vydáno:

Od září 2016 dochází ke změnám v oblasti přístupu ke speciálním vzdělávacím potřebám dětí, žáků a studentů, které souvisejí především s nově poskytovanými podpůrnými opatřeními. Na tuto situaci přirozeně reaguje i statistické výkaznictví, které musí zajistit nezbytné množství informací pro financování těchto opatření a jejich monitoring.

 

Statistické výkaznictví a společné vzdělávání
Ing.
Václav
Jelen,
ředitel odboru školské statistiky, analýz a informační strategie, MŠMT
Stávající systém financování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků a studentů (SVP) je založen na údajích o jejich zdravotním postižení, což se přirozeně odráží i ve statistickém výkaznictví. Od nového školního roku však dochází v této oblasti v souladu s postupným náběhem § 16 školského zákona (a prováděcí vyhlášky č. 27/2016 Sb.) ke změnám.
U nově diagnostikovaných dětí, žáků a studentů již nebude přímým důvodem financování SVP jejich znevýhodnění, ale finanční náročnost podpůrných opatření, která jim budou přiznána a poskytována. To musí zachytit i statistické výkaznictví.
Po celé přechodné období bude navíc nezbytné zajistit souběh stávajícího a nového sběru údajů, neboť děti, žáci a studenti s dosud platným doporučením školského poradenského zařízení (ŠPZ) budou až do okamžiku vydání nového doporučení financováni a vykazováni podle současného, dobíhajícího systému.
Údaje, které budou školami a vybranými školskými zařízeními1) nově předávány, je možné rozdělit do dvou základních skupin. První tvoří informace podstatné zejména pro monitoring společného vzdělávání, druhou pak údaje nezbytné pro jeho financování prostřednictvím podpůrných opatření. Právní rámec pro evidenci a předávání těchto údajů je zakotven ve vyhlášce č. 364/2005 Sb., o dokumentaci škol a školských zařízení, která byla z tohoto důvodu novelizována vyhláškou č. 202/2016 Sb.
Pro monitorování společného vzdělávání budou předávány informace o převažujícím stupni podpůrných opatření, o struktuře dětí, žáků a studentů se SVP, resp. dětí, žáků a studentů nadaných, a v neposlední řadě i o počtech dětí, žáků a studentů podle druhu a stupně zdravotního postižení.
Převažující stupeň podpůrného opatření bude uveden na doporučení ŠPZ přímo,2) ostatní jmenované údaje vyplynou z identifikátoru znevýhodnění, který v sobě zahrne informace o souběžném postižení více vadami, o zdravotním postižení, o jiném znevýhodnění daném odlišnými kulturními nebo životními podmínkami i o mimořádném nadání.
Tyto údaje budou v případě základních škol, středních škol, konzervatoří a vyšších odborných škol předávány standardně prostřednictvím individuálních vět o žácích a studentech v anonymizovaných souborech exportovaných ze školních matrik, z nichž pak dojde automatizovaně k vygenerování formuláře výkazu o dané škole. Mateřské školy, základní umělecké školy a dotčená školská zařízení budou tyto údaje předávat v rámci sběru agregovaných údajů, tj. opět stejným způsobem jako dosud, prostřednictvím elektronických formulářů svých výkazů.
Předávané údaje nezbytné pro zajištění financování společného vzdělávání zahrnou informace pouze o těch přiznaných podpůrných opatřeních 2. až 5. stupně, která mají stanovenu normovanou finanční náročnost3). Vyjma technického kódu normované finanční náročnosti uvedeného na doporučení ŠPZ budou předávány i doplňující údaje, a to především o formě pořízení podpůrného opatření nebo s ním souvisejícím požadavkem na finanční prostředky, neboť tento požadavek nemusí být vykazujícím subjektem vždy uplatněn (například tehdy, pokud je forma pořízení podpůrného opatření výpůjčka, dar nebo jej má vykazující subjekt již k dispozici).
Předávání všech výše uvedených údajů bude probíhat v rámci tzv. podzimního sběru dat zahajovacích výkazů k novému školnímu roku4). Údaje spojené s monitorováním společného vzdělávání byly integrovány do stávajících formulářů výkazů dotčených škol a školských zařízení. Poskytování údajů o finanční náročnosti podpůrných opatření proběhne prostřednictvím nové Přílohy R 43-01 k výkazu o škole/školském zařízení.
Aby bylo možné zajistit včasné financování podpůrných opatření, byl dále zaveden systém jejich průběžného vykazování během školního roku. Školám a školským zařízením tak bude po uzavření sběru dat zahajovacích výkazů zpřístupněn Výkaz R 44-99 o změnách v poskytovaných podpůrných opatřeních a jejich finanční náročnosti. Struktura údajů předávaných tímto výkazem víceméně koresponduje se strukturou Přílohy R 43-01, rozšíření je zde o informace nezbytné k identifikaci počtu rediagnostikovaných5) dětí, žáků a studentů tak, aby bylo zabráněno dvojímu financování. Údaje předávané školou, resp. školským zařízením prostřednictvím tohoto výkazu budou vždy za konkrétní kalendářní měsíc automaticky agregovány a výkaz následně resetován. V podstatě tedy každý měsíc proběhne samostatný sběr údajů, kterého se vždy zúčastní pouze ty subjekty, jež budou povinny uplatnit změny v poskytovaných podpůrných opatřeních.
Vzory všech formulářů výkazů, struktury datových vět, číselníky, metodické pokyny a kontakty na pracovníky školské statistiky zveřejňuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na svých webových stránkách v sekci Statistika školství – Sběry statistických dat – Regionální školství http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/regionalni-skolstvi-1.
1 Střediska praktického vyučování, školní družiny, školní kluby, zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy, střediska volného času, internáty a domovy mládeže.
2 Podpůrná opatření v 1. stupni může přiznat i sama škola nebo školské zařízení. V takovém případě může stanovit i 1. stupeň jako převažující, pokud ŠPZ nestanoví jinak.
3 Viz příloha č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
4 Školy, které předávají údaje v podobě individuálních vět o žácích a studentech, tak budou činit i v těchto případech, přibude anonymizovaný soubor o podpůrných opatřeních přiznaných žákům a studentům se stanovenou normovanou finanční náročností.
5 Sledované informace jsou vztaženy pouze k počtu dětí, žáků a studentů, kteří byli v rámci zahajovacích výkazů vykázáni jako děti, žáci a studenti se zdravotním postižením vyžadující zvýšené finanční výdaje a poté byli nově vyšetřeni ve školském poradenském zařízení, přičemž jim bylo vydáno doporučení s přiznanými podpůrnými opatřeními se stanovenou normovanou finanční náročností.

Související dokumenty

Pracovní situace

Rámcový vzdělávací program pro speciální vzdělávání
Legislativní rámec vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami daný školským zákonem
Školy s rozšířenou výukou
Individuální vzdělávací plán ve střední škole, konzervatoři a vyšší odborné škole
Žádost o souhlas k využití asistenta pedagoga
Individuální vzdělávací plán
Zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální
Metodická informace pro školská poradenská zařízení
Novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (2. část)
Individuální vzdělávací plány a plány pedagogické podpory pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Školní psycholog na střední škole
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků na 1. stupni ZŠ a v přípravných třídách
Odborná kvalifikace speciálních pedagogů, psychologů, metodiků prevence a asistentů pedagoga
Kdo je výchovný poradce
Výchovný poradce a žáci s SVP
VP a speciálně pedagogické centrum
Individuální výchovný plán
Praktické tipy, náměty z oblasti ICT
Školní psycholog na základní škole
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami

Poradna

Přiznání podpůrného opatření prodloužení délky studia střední školy – nutnost podávání žádosti a vydávání rozhodnutí

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)